Kraftig förändring för a-kassan – aldrig hänt förr

2025 01 23

Aldrig förr har så många sökt sig till a-kassan som just nu.

Under hela året har fler och fler människor blivit medlem i a-kassorna.

På torsdagen meddelas en ny toppnivå. Nästan fyra miljoner har nu bekräftat medlemskap, enligt Sveriges a-kassor.

Det är fler än någonsin.

Förklaringen till ökningen är troligen en hög arbetslöshet i landet.

De senaste tre åren, särskilt under lågkonjunkturen 2022-2024, har arbetsmarknaden blivit mindre trygg och flera branscher har behövt skära ner och varslat.

– En mer otrygg arbetsmarknad och en högre arbetslöshet är sannolikt de viktigaste förklaringarna till att fler vill försäkra sin lön och söker medlemskap i en a-kassa, säger Tomas Eriksson, kanslichef i Sveriges a-kassor, i en kommentar.

Många byter från en till annan

Efter den ökande medlemstillväxten noterades 3 967 963 medlemmar vid årsskiftet.

A-kassorna vars medlemsantal ökar allra mest tillhör framför allt de större fackförbunden, exempelvis Akademikerna och Unionen.

Även mindre aktörer som Sveriges arbetares a-kassa har dock fått ett rejält uppsving i antalet medlemmar.

Några enstaka har minskat sina medlemsantal, sannolikt på grund av medlemmarna sökt sig till nya yrken och bytt bransch.

– Eftersom a-kassorna tillsammans växer till högre nivåer än någonsin tidigare, vill vi gärna tro att det sker övergångar från en a-kassa till en annan, säger Tomas Eriksson.

– Om man byter bransch, kan det vara naturligt att också flytta sitt medlemskap till a-kassan i den nya branschen.

23 000 nya arbetslösa

Tidigare i januari konstaterade Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökade under 2024. Ungefär 23 000 nya arbetslösa skrev in sig, vilket gav en total arbetslöshet på 377 000 personer.

Ökningen har skett brett, bland kvinnor och män samt inrikes och utrikes födda i alla åldrar.

– Arbetsmarknaden kommer att fortsätta präglas av lågkonjunkturen och återhämta sig långsamt. Vi bedömer att arbetslösheten slutar att öka under det första halvåret 2025 för att därefter minska gradvis i takt med att ekonomin stärks, sade Eva Samakovlis, analysdirektör på Arbetsförmedlingen, vid tillfället.

Antal medlemmar per a-kassa i december 2024, från lägst till högst.

A-kassa

Medlemsantal

Säljarnas a-kassa

7 321

Journalisternas a-kassa

9 666

Sveriges arbetares a-kassa

9 934

Pappersindustriarbetarnas a-kassa

12 290

Livsmedelsarbetarnas a-kassa

28 693

Elektrikernas a-kassa

32 454

GS a-kassa

41 942

Fastighets a-kassa

45 851

Finans- och Försäkringsbranschens a-kassa

50 058

STs a-kassa

77 358

Ledarnas a-kassa

77 766

Sekos a-kassa

79 732

Hotell- och Restauranganställdas a-kassa

86 499

Transports a-kassa

98 930

Småföretagarnas a-kassa

100 265

Byggnads a-kassa

131 566

A-kassan Vision

153 100

Lärarnas a-kassa

161 094

Alfa-kassan

164 387

A-kassan Handels

184 002

IF Metalls a-kassa

273 853

Kommunals a-kassa

601 761

Unionens a-kassa

752 504

Akademikernas a-kassa

787 410

Totalt alla a-kassor

3 967 963

Källa: Sveriges a-kassor

Foto: Tuisku2022

Text: Redaktionen


Kaffejätte i blåsväder – har ändrat paketen

2025 01 23

Varje år delar konsumentföreningen Äkta vara ut antipriset ”Årets matbluff”.

I årets upplaga kan ett av Sveriges största kaffemärke ro hem den mindre åtråvärda utmärkelsen.

Det rör sig om kaffejätten Gevalia.

Äkta vara har uppmärksammat att Gevalia har tagit fenomenet krympflation till en ny nivå.  

"Gått steget längre" 

Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma. Det rör sig således om en konkret prishöjning.

De senaste åren har flera kaffemärken anklagats för att använda bluffmetoden. Många märken har dragit ner förpackningsstorleken från 500 gram till 450 gram.

– Syftet är förstås att kunden inte ska märka detta och därför välja det storleksminskade paketet, framhåller Äkta vara i ett uttalande.

Vidare konstaterar konsumentföreningen att Gevalia har gått ett steg längre. Företaget har minskat mängden kaffe med ytterligare 25 gram på sina dyrare sorter. 

Den nya storleken motsvarar 3-4 koppar mindre kaffe per paket.

– Storleksförändringen är förstås inget som företaget skyltar med, snarare motsatsen. Det är i flera fall svårt att se någon storleksskillnad mellan 425- och 450-gramspaketen och vikten framgår endast på baksidan av förpackningen, framhåller Äkta vara.

Kraftigt försäljningstapp

Nomineringen till årets matbluff är en av flera motgångar som drabbat Gevalia de senaste åren.

I april 2023 valde Ica att bojkotta Gevalia.

Matkedjan plockade bort flera av företagets produkter från sina hyllor med motiveringen att Gevalias priser ”nått Icas smärtgräns”.

Konsekvensen av Icas bojkott visade sig i Gevalias årsredovisning för 2023. Gevalia svenska verksamhet redovisade en omsättning på 1,2 miljarder kronor – ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Kaffejätten har också kritiserats för att moderföretaget JDE Peets har fortsatt sin verksamhet i Ryssland.

Hela listan

Utöver Gevalias kaffepaket är ytterligare fyra produkter nominerade till årets mest vilseledande livsmedelsprodukt:

- Alvestaglass & Järnaglass alla smaker

- Mutti Pizza sauce classica

- Axa gold Fruit müsli

- Ica Pasta tortellini ricotta & spenat

Läs mer om motiveringarna här.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen


“Faktura” dimper ned i brevlådan – betala inte

2025 01 22

Många svenskar förvånas just nu av vad som ser ut som oväntad faktura i brevlådan.

Under hösten och vintern har det larmats i flera städer och kommuner runtom i Sverige.

Nu tycks “turen” ha kommit till Eskilstuna.

Enligt Svenska kyrkan i staden har det skickats ut brev från ett företag som erbjuder gravskötsel och gravstenstvätt.

Metoden är effektiv eftersom nästan alla har minst en bortgången anhörig vars grav man sköter om då och då.

Men kyrkan pekar på att brevet ser ut som en faktura som ska betalas – när det egentligen handlar om ett valfritt erbjudande.

Av det skälet uppmanas nu alla som fått hem “fakturan” att anmäla detta till Konsumentverket, rapporterar P4 Sörmland.

Som en utpekad målgrupp

Företaget som nämns som avsändare heter “Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB”. 

Svenska kyrkan uppmärksammar att brevet kan se ut att komma från dem, vilket alltså inte stämmer.

– Kyrkogårdsförvaltningen vill informera dig som kontaktas av detta företag, som erbjuder gravskötsel, att vi inte har något samarbete med dem, har man tidigare deklarerat i en annan kommun.

"Rent lurendrejeri"

Eskilstuna är långt från den enda staden vars invånare drabbats av liknande utskick – och svenskar med en relation till kyrkan tycks vara en särskilt utpekad målgrupp för blufförsöken.

I november rapporterades det om andra brev från andra företag som uppmanade folk att genomföra en “gravrättsaktivering” för 99 kronor – som egentligen är gratis.

– Det är rent lurendrejeri, det är skamligt att göra människor oroliga på det här sättet, sade Annelie Sjöström, kommunikationschef på Kyrkogårdsförvaltningen, till TV4 vid tillfället.

Anmäl breven

Just de fakturaliknande erbjudandena från Gravskötsel & Omvårdnad verkar ha hållit på i flera år. Det finns rapporter i medierna om saken ända från 2020.

Och med de senaste incidenterna i Eskilstuna tycks utskicken med andra ord inte ha upphört.

Tvärtom.

– Anmäl deras erbjudande till Konsumentverket, uppmanar Svenska kyrkan.

Företaget: Våra kunder är nöjda

På sin hemsida förklarar Gravskötsel & Omvårdnad att man startades 2019 för att “samla alla tjänster och produkter som relaterar till begravningsplatser på en och samma plats”.

– Förutom att leverera tjänster och produkter till anhöriga så vet vi att för många människor är sorgeprocessen efter en bortgången anhörig väldigt känslomässig. För oss är det därför väldigt viktigt att vi behandlar alla kunder med stor omsorg och respekt, framhåller företaget.

Enligt egna uppgifter har man hjälpt över 30 000 kunder.

– Många sms:ar, ringer och mejlar oss och berättar hur tacksamma de är över vårt arbete. Det värmer väldigt mycket när vi får läsa sådana meddelanden.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen