Klarna-varning: Håll utkik efter detta

2025 01 20

Klarnas varumärke har kapats på nytt.

Den besvärande bedrägerivågen fortsätter.

Under den senaste tiden har rapporter kommit om många svenskar som har förlorat stora belopp till bedragarna.

Nu kapas Klarnas varumärke på nytt - och det kommer sms som kan vara bra att hålla utkik efter.

Det rapporterar Råd & Rön.

Här är meddelandet

Så här lyder meddelandet som bedragarna använder sig av för att försöka lura tilltänkta offer:

– Hej! Ditt engångskort är nu aktiverat. Ifall detta inte var du kontakta kundsupport omgående. Hälsningar, Klarna.

I meddelandet finns ett telefonnummer som bedragarna vill att du ska ringa för att sedan lura dig på pengar.

Detta är alltså bedrägeriförsök och man gör rätt i att inte kontakta numret, utan radera meddelandet alternativt anmäla det.

Inte första gången

Det är inte första gången som Klarna används av bedragare.

Tidigare har man via samtal, mejl eller sms tagit kontakt med tilltänkta offer för att utge sig komma från betaltjänsten.

Klarna är ett av många välkända företag som används av bedragarna.

“Framstår som trovärdig”

Klarna själva meddelar följande via sin webbsida:

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Håll utkik

Betaltjänsten har upprättat följande saker att tänka på för kunder som oroar sig över bedrägerier:

- Är avsändaren okänd?

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, avslutar Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Appshunter.io

Text: Redaktionen


Systembolaget går ut med varning till alla kunder

2025 01 31

Systembolaget riktar nu viktig information till kunder.

Det rör sig om en falsk webbsida som nu oroar Systemet.

Därför går man ut med en varning till alla kunder gällande webbplatsen.

Sidan använder Systembolagets namn och design - men det rör sig alltså om en falsk webbsida.

Systembolaget varnar

Så här skriver Systembolaget på deras webbsida:

– Vi vill informera om att en falsk webbplats som utger sig för att vara vår har upptäckts. 

– Den här sidan använder vårt namn och design för att lura besökare. Men den har ingen koppling till oss eller våra tjänster.

“Så vet du”

Vidare understryker Systembolaget att det finns några punkter som kan vara bra att hålla koll på.

Detta för att säkerställa sig om att det är den riktiga webbsidan man besöker.

Här är Systembolagets tips:

- Vår enda officiella webbplats är systembolaget.se

- Vi använder säkra betalningsmetoder som Trustly, Swish och kortbetalningar för att garantera din trygghet.

- Om du handlar på en annan sida som utger sig för att vara vår, ber vi dig registrera en polisanmälan.

Systembolaget har polisanmält bluffsidan.

Inte ovanligt

Det är ingen ovanlighet med falska webbsidor som försöker dra trafik genom att använda sig av kända varumärken.

Säkerhetskollen har upprättat några tips - där det första är att undersöka hur webbadressen ser ut.

– Granska webbadressen högst upp i fönstret på din dator. Om inte adressen börjar med https så kan det vara en osäker plats att vara på – webbsidan visas som Not Secure.

Nästa tips

Nästa uppmaning handlar om att vara noggrann och ta reda på om det känns rimligt om sidan är autentisk eller inte.

– Bedragare är mycket bra på att få webbsidor att se äkta ut, framhåller Säkerhetskollen.

– Ofta är det många små tecken på en sida som kan avslöja om en sida är falsk eller inte. Gå noga igenom en sida innan du överväger att göra ett köp.

Många falska webbsidor är även direkt översatta automatiskt av program.

Språket på sidan kan då bli svagt om man läser noga.

Var därför uppmärksam på om det förekommer stavfel, fel i meningsuppbyggnad och andra konstigheter i text.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Lågpriskedja gör succé i Sverige – går bättre än någonsin

2025 01 31

Kunder väller in till Willys.

Under fjärde kvartalet noterade lågpriskedjan en tillväxt på 4,8 procent.

Siffran är den högsta noteringen någonsin för Willys och innebär att den Axfood-ägda butikskedjan fortsätter att växa mer än marknaden.

Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies har uttalat sig om styrkebeskedet.

– Willys har aldrig tidigare haft en starkare marknadsposition och det är tydligt att momentum håller i sig med fortsatt hög kundtillströmning och ökad lojalitet, framhåller hon.

Tar marknadsandelar

Fjärde kvartalet var en framgångssaga för Axfood, som också äger Hemköp och City Gross.

Koncernens butiker stärkte sina marknadspositioner rejält.

– Under 2024 tog vi marknadsandelar trots höga jämförelsetal. Tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick under fjärde kvartalet till 14,1 procent, säger Simone Margulies.

– Vårt fokus på produktivitet och kostnadseffektivitet har intensifierats, och med vår struktur och de investeringar vi gör i bakomliggande led har vi en bra utgångspunkt att successivt förbättra vår konkurrenskraft över tid.

Hemköp går starkt

Vid sidan om Willys stärkte Hemköp sin marknadsposition med en tillväxt på 4,6 procent.  

– Butikskedjan har tagit stora steg de senaste åren i att stärka sin position på marknaden, och ett flertal stora nyetableringar skapar förutsättningar för att stärka positionen ytterligare, säger Simone Margulies.

Ökad utdelning

Axfoods framgång är glada nyheter för koncernens aktieägare.

– Till årsstämman föreslår styrelsen en ökad utdelning om 8,75 kronor per aktie som fördelas på två utbetalningar, berättar Simone Margulies.

Nyckeltal – Axfoods delårsrapport fjärde kvartalet 2024

- Nettoomsättningen uppgick till 84 057 miljoner kronor, en ökning med 3,6 procent.

- Detaljhandelsomsättningen var 68 052 miljoner kronor, en ökning med 6,8 procent. Exkluderat City Gross var ökningen 4,3 procent.

- Rörelseresultatet var 3 290 miljoner kronor. Rörelsemarginalen uppgick till 3,9 procent (4,1).

- Det justerade rörelseresultatet uppgick till 3 433 miljoner kronor (3 602). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,1 procent (4,4).

- Periodens resultat uppgick till 2 219 miljoner kronor (2 373) och resultatet per aktie före utspädning till 10,16 kr (10,92).

Foto: Axfood

Text: Redaktionen