UPPGIFTER: “Århundradets affär” på väg att bli verklighet

2025 01 20

Det som Donald Trump har kallat “århundradets affär” kan nu vara på väg att förverkligas.

Idag installeras 78-åringen för andra gången som ny president i USA.

Under slutfasen av sin första tid i Vita huset skissade Donald Trump på en kontroversiell idé som påstods kunna skapa fred i Mellanöstern.

Presidenten själv kallade planen för “århundradets affär” och gick ut på att stötta Israel i att annektera delar av Västbanken samtidigt som palestiniernas autonomi begränsades.

"Väldigt realistiskt"

Planen blev aldrig av eftersom Trump förlorade valet.

Sedan dess har omständigheterna i Mellanöstern eskalerat kraftigt.

Och nu när Donald Trump åter träder in i maktens korridorer spekuleras det vilt i israeliska medier om planen från 2020 nu kommer att genomföras.

Enligt Lars Erslev Andersen, seniorforskare i migration och global ordning vid Danmarks institut för internationella studier (DIIS), är det ett troligt scenario att så sker.

– Jag tycker att det är väldigt realistiskt att Donald Trump kommer att fortsätta arbeta med den här planen. Det finns också en förväntan på det från israelisk sida, säger han till TV2.

Valt en Israelvänlig position

Officiellt kallades planen för “Peace and Prosperity” (Fred och välstånd) när den lanserades för fem år sedan.

Dock ska amerikanska tjänstemän ha varnat Israel för att inom den närmaste tiden driva på för annekteringar av Västbanken, eftersom man befinner sig “i en svår internationell situation”, enligt The Jerusalem Post.

Men Lars Erslev Andersen menar att flera av de ministrar som Trump valt till sin stab tyder på en mycket Israelvänlig administration.

Detta samtidigt som presidenten genom åren tagit mindre hänsyn till det palestinska perspektivet, menar experten.

"Inget intresse för palestinierna"

Han säger att om planen genomförs kommer det att vara en lösning på Israels villkor, trots att planen enligt Trump själv är en tvåstatslösning.

 De personer Trump har utsett för att ta hand om Mellanöstern är väldigt vänliga mot Israel och Netanyahus åsikter när det kommer till bosättningar på Västbanken, säger Lars Erslev Andersen och tillägger:

– Trump pratade inte alls med palestinierna när han gjorde sin fredsplan 2020, och det signalerar inte så mycket intresse för palestiniernas ståndpunkter om att hitta en långsiktig lösning.

Foto: Gage Skidmore, Flickr

Text: Redaktionen


“Hur är det möjligt?” – amerikansk storstjärna i Vattenfalls reklam

2025 08 11

En legendarisk amerikansk skådespelare medverkar i en ny svensk reklamfilm.

Vattenfall har skapat en tsunami av reaktioner efter att ha släppt sin senaste reklamfilm.

I den medverkar ingen annan än den legendariska amerikanska skådespelaren Samuel L. Jackson.

Reklamfilmen i fråga handlar om snacks gjorda av tång odlad vid havsbaserade vindkraftsparker.

Jackson i reklamfilmen

Den amerikanska skådespelaren – känd för filmer som Pulp Fiction, Django Unchained och flera Avengers-filmer – presenterar snacksen framför en vindpark.

Jackson har enligt Vattenfall tidigare studerat marinbiologi, och “har en passion för marint liv och vill gärna vara med och utmana människors uppfattningar om vad ett vindkraftverk kan representera”.

“Ville vara med”

Jackson kommenterar reklamfilmen.

– För mig handlar det om den värld vi lämnar efter oss till nästa generation, säger han i ett pressmeddelande från Vattenfall.

– Därför ville jag vara en del av det här samarbetet med Vattenfall. De här havsbaserade vindkraftsparkerna producerar inte bara fossilfri el, de skapar också en miljö för havslivet att växa i, som till exempel tång som hjälper till att återskapa den marina miljön.

"Gamechanger"

Även om Wind Farmed Seaweed Snacks inte är avsedda som en kommersiell produkt för försäljning, har en begränsad mängd producerats och kommer att delas med ett antal utvalda mottagare.  

– De är salta och goda, men snacksen är faktiskt mer än sin smak, fortsätter Jackson.

– Det här projektet handlar om att ompröva hur vår energiinfrastruktur kan samexistera med naturen. Det är en gamechanger.

Många överraskade

På sociala medier har många svenskar blivit överraskade av Jacksons medverkan i en svensk reklamfilm.

– Snyggt! En av de coolaste skådisarna som finns, skriver en person.

– Hur är det ens möjligt att Samuel L. Jackson tackat ja till att göra det här, undrar en annan.

Samtidigt ifrågasätter vissa hur mycket pengar kalaset kostade, och om det är värt att fördela pengarna på så sätt.

Foto: Vattenfall

Text: Redaktionen


Rusning till biograferna – ny skräckfilm gör succé

2025 08 11

En ny skräckfilm lockar storpublik till biograferna.

Skräckfilmen Weapons har nyligen gått ut på biografer internationellt.

Filmen har fått goda recensioner och betyg på 7,9 på IMDB.

Biobesökare rusar till biograferna för att bevittna den nya filmen – som redan drar in stora pengar.

Rusning till biograferna

CNN skriver att “amerikanska biobesökare skickar ett tydligt budskap till Hollywood: gör kvalitativa, originella skräckfilmer så kommer vi”.

I helgen toppade Zach Creggers ”Weapons” biografernas besöksstatistik med intäkter på 42,5 miljoner dollar i USA – motsvarande drygt 400 miljoner svenska kronor.

Det är andra gången i år som en originell skräckfilm hamnar på första plats i biografernas besöksstatistik på andra sidan Atlanten. 

I april drog Ryan Cooglers ”Sinners” in 45,6 miljoner dollar under premiärhelgen.

Gått förbi succén

Faktum är att Weapons har fått förbi Zach Creggers tidigare succé Barbarian.

95 procent av recensionerna på Rotten Tomatoes är positivt inställda till filmen, uppger CNN.

– Skräckfilmer som får bra recensioner och som är väldigt omtalade, som ”Weapons”, kan gå extremt bra på bio, säger Paul Dergarabedian, senioranalytiker på Comscore.

“Inga tvivel”

Även i Sverige är intresset stort för filmen.

Göteborgs-Postens recensent Nina Morby tokhyllar Weapons.

– Då, och bara då, blir filmen en påminnelse om allt det kontraintuitiva och befängda som lockar med skräckgenren: Att bli så rädd att man överväger att lämna salongen, men samtidigt så fängslad att det vore omöjligt, skriver Morby.

– Det råder inga tvivel om att ”Weapons” är årets bästa skräckfilm.

Det är Weapons

Weapons är en skräckfilm regisserad av Zach Cregger med Julia Garner, Josh Brolin, June Diane Raphael och Benedict Wong i huvudrollerna.

När alla utom ett barn från samma klass mystiskt försvinner samma natt vid exakt samma tidpunkt, ifrågasätter hela samhället vem eller vad som ligger bakom deras försvinnande.

Dramatiska scener utspelar sig sedan när sökandet efter barnen fortsätter.

Foto: F. Bustillo

Text: Redaktionen