Kunder rasar mot Biltema – kedjan svarar
2025 01 20
Ett Facebook-inlägg har lett till stort raseri hos Biltema-kunder.
Under de senaste åren har frågan om kontanter blivit allt mer omdebatterad.
I takt med digitaliseringens framfart har kortbetalning eller betalning med appar via telefonen blivit allt vanligare.
Många butiker väljer att bara ta emot kort- eller appbetalningar.
Nu har ett Facebook-inlägg från Biltema lett till raseri hos kunder - men det verkar som om de har fått allt om bakfoten.
Många kommentarer
Biltema lade ut ett inlägg på Facebook där de välkomnar kunder till cafét för att köpa semla och kaffe.
Hundratals personer har kommenterat inlägget - och många av kommentarerna är ilska riktad mot Biltema av kontantskäl.
– Ni tar ju inte kontanter, då förlorar ni mig som kund! Det är dom pengarna som jag har i plånboken som jag vill använda, inte dom på kontot, lyder en kommentar.
– Ni tar inte emot kontanter så nix hoppar över tyvärr, lyder en annan.
– Med kort nej tack, uttrycker en tredje.
Biltema svarar
Kunderna verkar dock ha fått saken om bakfoten.
Biltema hanterar inte kontanter i cafét, men det går mycket riktigt att betala kontant för varorna i en vanlig kassa.
– Av hygienskäl hanterar vi inte kontanter i våra Biltema Cafe men där vi erbjuder alla att betala dessa varor i en vanlig bemannad kassa, säger Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg till Nyheter24.
Het fråga
Kontantfrågan är en het sådan, där många vill se att mer görs för att skydda kontanternas roll i ett allt mer digitaliserat samhälle.
Även Riksbanken har tagit upp saken, och underströk i en rapport från förra året att mer måste göras.
– För att säkerställa att det går att använda kontanter i praktiken anser Riksbanken att fler åtgärder behövs, framhåller Riksbanken.
– Om regeringen och riksdagen väntar med att införa fler av de åtgärder som Riksbanken föreslår riskerar vi att ytterligare försämra möjligheten att använda kontanter så att de på sikt blir närmast oanvändbara som betalningsmedel.
“Kan bromsa”
Riksbanken fortsätter.
– Genom att agera snabbt kan vi bromsa den utvecklingen.
Foto: Biltema
Text: Redaktionen