UPPGIFTER: Kaos på regeringens stödlinje
2025 01 18
Regeringens nya stödlinje på telefon har fått en kaotisk start.
Regeringen har upprättat en hjälplinje för att förebygga psykisk ohälsa och suicid.
Stödlinjen öppnade den 12 december 2024, och tanken är att vuxna som befinner sig i akut kris ska kunna ringa till stödlinjen dygnet runt.
Men starten har varit besvärlig, och många uppges ha haft svårt att komma fram.
Svårt att komma fram
Den nya hjälplinjen hade bland annat låg bemanning på nyårsdagen, som är den dag då flesta begår självmord i Sverige, rapporterar DN.
Vissa inringare möttes av ett automatiskt meddelande om långa väntetider.
Och enhetschefen bekräftar att den nya nationella hjälplinjen har problem med bemanning.
– Med tanke på trycket som varit kommer vi bemanna upp så mycket vi kan nu, men det kommer ändå inte räcka för att svara fullt så snabbt på alla samtal som vi skulle vilja, säger Magnus Johansson, enhetschef, till tidningen.
Viktigt vid akut kris
Tanken med stödlinjen är att psykisk ohälsa och suicid ska förebyggas genom att den som mår dåligt snabbt ska kunna få hjälp och stöd av legitimerad personal – dygnet runt, alla dagar i veckan.
– För personer som är i akut psykisk kris eller befinner sig i en svår livssituation kan det vara avgörande att stöd finns tillgängligt, har socialminister Jakob Forssmed (KD) tidigare sagt i ett uttalande.
Hjälplinjen bemannas av bland annat terapeuter, psykologer och sjuksköterskor.
Regeringen har satsat 22 miljoner kronor på projektet, men de initiala problemen tyder alltså på att det kan behövas större resurser.
Flera problem
Förutom dålig bemanning har det även förekommit andra problem.
Hjälplinjen informerar också på sin hemsida om att det kan vara problem att komma fram och att man därför kan behöva använda ett annat nummer.
Det ordinarie numret är 90390. Men om man har problem att komma fram så kan man behöva använda ett annat, längre nummer som uppges på Hjälplinjens hemsida.
Hjälplinjen varnar också för att det kan vara svårt att komma fram.
– Ibland kan det vara många som ringer samtidigt. Du kan välja att stå kvar i kön eller lämna ditt telefonnummer för att bli uppringd senare. Vi ringer tillbaka så snart vi kan, oftast samma dag mellan kl. 08.00 och 15.00, men i vissa fall nästkommande vardag, uppger Hjälplinjen på sin hemsida.
Foto: Freestocks
Text: Redaktionen