Stark trend bland bilköpare – har ökat med 20 procent

2025 01 18

En stark trend bland bilköpare har lett till en ökning med 20 procent.

Bilbranschen har haft det tufft de senaste åren, liksom många konsumenter, som har brottats med ett tufft ekonomiskt läge.

Det märks också på bilhandelns utveckling.

De senaste två åren har försäljningen av begagnade bilar ökat med 20 procent.

Tydlig trend

Det visar siffror från bilhandelsplatsen Wayke. Under det senaste året har begagnatförsäljningen ökat med 9 procent.

Och trenden, som inleddes under pandemin, ser ut att fortsätta.

– Räntorna är höga och folk tittar på sin månadsbudget och vill inte lägga mer än en viss summa och letar bil därefter. Därför är prisklassen 150 000–200 000 kronor väldigt het, säger Waykes VD Martin Fransson till DN.

Köpare intresserar sig framför allt för billiga bensinbilar.

Men samtidigt som begagnattrenden är stark, visar också annat statistik att många blir missnöjda med sitt köp.

Många missnöjda

Statistik från Sveriges Konsumenter visar att drygt en femtedel av alla klagomål från konsumenter som inkommer till organisationen, 21, 5 procent, avser just fordon.

Och det gäller framför allt begagnade fordon, har organisationen tidigare berättat för TV4.

– Ja det är fordon och främst begagnade bilar vi klagar på. Det är svåra köp, vi kan ganska lite och det kostar jättemycket, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare, till kanalen.

Dessutom har många begagnade bilar blivit dyra på senare tid, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat.

Det beror bland annat på att det finns ett stort utländskt intresse för att köpa begagnade svenska bilar. Dels för att svenska bilar anses vara välskötta, dels för att kronan är svag.

Kan förändras

Men trots att det finns vissa nackdelar så är intresset alltså fortsatt stort för begagnade bilar.

Och Waykes VD tror att trenden kommer att hålla i sig – men man kan inte utesluta att det blir en förändring, om någonting händer på nybilsfronten.

– Ibland rör det sig rätt drastiskt på marknaden. Om det skulle komma i gång med kraftiga erbjudanden på nya bilar kanske begagnat får sig en smäll, säger Martin Fransson till tidningen.

Foto: A. Bendus

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen