Flera fartyg har stoppats i Sverige – ”det är klart oroväckande”

2025 01 17

Transportstyrelsen har stoppat flera utländska fartyg i Sverige.

Under 2024 stoppades hela 23 utländska fartyg från att lämna svenska hamnar eftersom de bedömdes vara i så dåligt skick att sjövärdigheten äventyrades.

Det är en markant ökning jämfört med föregående år. Under 2022 stoppades endast tio  fartyg. Det innebär att antalet nyttjandeförbud i Sverige har mer än fördubblats på två år.

Fartyg beläggs med nyttjandeförbud när Transportstyrelsen identifierar brister hos fartyget som gör att säkerheten ombord inte kan garanteras.

– Trots att vi tyvärr har färre inspektörer och gör färre inspektioner hittar vi fler fartyg med allvarliga brister. Den här typen av fartyg har vi inte sett i våra svenska vatten tidigare, det är klart oroväckande,  säger Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.

Tankfartyg med olja i lasten

Antalet brister ombord på de utländska fartygen har ökat kraftigt under 2024.

Vissa fartyg har fått nedslag på över 40 brister vid en och samma inspektion, uppger Transportstyrelsen.

De vanligaste förekommande bristerna handlar om säkerhetskulturen ombord och kan ofta kopplas till ett bristande underhåll av fartyget.

Flera fartyg uppvisar även återkommande brister kopplat till brandskyddet, livräddningsutrustningen och arbets- och levnadsförhållandena ombord.

Det kan exempelvis handla om branddörrar som inte går att stänga, livbåtar som inte går att sjösätta eller navigationsutrustning som inte fungerar.

Fartygen som stoppas är till största delen torrlastfartyg, men Transportstyrelsen har även utfärdat nyttjandeförbud mot tankfartyg med oljeprodukter eller gas i lasten.

– Om ett sådant här fartyg hamnar i en nödsituation och vitala säkerhetssystem inte fungerar, så kan det leda till allvarliga skador på både djurlivet och miljön. Förutom att det vore farligt för besättningen ombord, säger Jonas Bjelfvenstam.

Seglar under ”bekvämlighetsflagg”

Många av fartygen seglar under så kallad ”bekvämlighetsflagg”. Det innebär att skeppen registreras i ett land med låga kostnader och begränsad kontroll av säkerhet. 

Fartyg som tillhör den uppmärksammade ryska skuggflottan seglar exempelvis under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina.

– En hög andel av dessa oljetankfartyg är flaggade i länder med låga sjösäkerhetskrav, har oklara ägarförhållanden och en majoritet av dem saknar försäkringar för att täcka kostnader för ett eventuellt oljespill, uppger miljöskyddsorganisationen Greenpeace i en granskning.

Sveriges tidigare utrikesminister Tobias Billström (M) har varnat för att den ryska fartygstrafiken kan få förödande konsekvenser.

– Vi kommer alla att påverkas om det skulle uppstå ett problem på grund av en kollision eller ett oljeläckage från ett av dessa fartyg, som dessutom i många fall inte är sjödugliga eller mycket nära att inte vara sjödugliga, sade Billström till The Guardian i april 2024.

Nu vill Transportstyrelsen ställa hårdare krav på rederier som väljer att segla under ”bekvämlighetsflagg”.  

– Vi vill öka kontrollen på de här fartygen och lastägarna behöver ställa krav på rederierna, så att de i sin tur väljer seriösa flaggstater. Då kommer också fartygen i dåligt skick att bli färre, säger Jonas Bjelfvenstam.

Foto: M. Angel Cardona Jr

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen