Hundägare varnas för dödliga tuggben – säljs i Sverige

2025 01 15

Svenska hundägare varnas för tuggben som misstänkts ha orsakat sjukdom samt dödsfall hos hundar.

Hundar som konsumerat tuggbenen har drabbats av neurologiska symtom – till exempel oro och ylande.  

Jordbruksverket i Sverige har gått ut med en varning under onsdagen.

– Om du har köpt de här tuggbenen ska du inte använda dessa utan ta kontakt med det företag du köpt tuggbenen av. Om din hund har blivit sjuk och du misstänker att den har blivit sjuk av tuggben ska du också informera företaget, framhåller myndigheten och tillägger:

– Parallellt med detta kan du även ta kontakt med Jordbruksverket med relevanta uppgifter om sjukdomssymtom, veterinär bedömning, batchnummer och märke på foder samt från vilket företag du köpt fodret. Skicka dessa uppgifter via mejl.

Här är märket 

Nederländernas motsvarighet till Jordbruksverket har också uppmärksammat tuggbenen. På sin hemsida uppger den nederländska myndigheten att det rör sig om tuggben av märket Barkoo.

Tuggbenen tillverkas i Kina och har sålts av nätbutikerna Zooplus och Bitiba.

Enligt nederländska medier har 13 hundar avlidit efter att ha ätit produkterna.

Länk till fullständig lista på de berörda tuggbenen hittas längst ner i artikeln

Många omedvetna

En av flera hundar som insjuknat är beageln Alma.

Efter att ha ätit tuggbenen blev hon plötsligt orolig och började yla.

– Hon vaknade en kväll och började yla och springa runt i huset, samtidigt som hon kissade överallt, säger matten Eva Grandelius till SVT Nyheter.

Det har tidigare rapporterats om att tuggben med torkat kött från Kina kan vara farliga för hundar.

 Bland annat har Åsa Tomaszewski, veterinär i nordvästra Skåne, gått ut med en formell varning för hundgodiset.

– Vi har vetat om att det här problemet har funnits sedan 2007. Men vi tycker att det är ett problem att den vanliga djurägaren inte känner till det ordentligt, sade veterinären till Sveriges Radio i oktober 2024.

KLICKA HÄR FÖR ATT SE FULLSTÄNDIG LISTA OCH BILDER PÅ TUGGBENEN (LÄNK TILL NEDERLÄNDSKA JORDBRUKSVERKET)

Foto: Winsker

Text: Redaktionen


Soldater spränger sig själva i luften – chockuppgifter från Ryssland

2025 01 14

Att Ryssland får hjälp av Nordkorea i kriget mot Ukraina är välkänt.

Omkring 10 000 nordkoreanska soldater uppges delta i strider i ryska Kurskregionen, som delvis ockuperas av ukrainska trupper.

Nu kommer nya uppgifter om den nordkoreanska krigsinsatsen.

Den sydkoreanska underrättelsetjänsten (NIS) har släppt en unik rapport om antalet nordkoreanska förluster på slagfältet.

Enligt rapporten har Nordkorea förlorat omkring 3 000 soldater. Siffran omfattar 300 döda soldater och 2 700 skadade.

– De massiva förlusterna är ett resultat av nordkoreanska soldater brist på förståelse för modern krigföring, framhåller NIS i ett uttalande.

Vidare uppger underrättelsetjänsten att nordkoreanska soldater beordras att öppna eld mot drönare, vilket gör dem till enkla mål på marken.

Det finns också uppgifter som tyder på att nordkoreaner agerar ”lockbete” för att locka fram ukrainska drönare.

Släpper sensationella uppgifter

Utöver förlustsiffrorna förekommer uppgifter i rapporten som beskrivs som ”sensationella”.

NIS hävdar att nordkoreanska trupper har instruerats att begå självmord för att undvika att bli tillfångatagna av den ukrainska armén.

Enligt underrättelsetjänsten beordras soldaterna att spränga sig själva i luften om de riskerar att hamna i fiendens händer.

Video på krigsfångar

I helgen publicerade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj en video på två nordkoreanska krigsfångar.

Den ena soldaten berättar att han inte visste att han skulle delta i strider. Soldaten uppger att han skickades till Ryssland för att delta i en militärövning. 

Ukraina är redo att överlämna nordkoreanska krigsfångar till Nordkorea om landets diktator Kim Jong-un organiserar en fångutväxling med ukrainare som tillfångatagits i Ryssland.

Kan hoppa av till grannlandet

Sydkorea har öppnat för att ta emot avhoppande nordkoreanska soldater.

NIS uppger att de för samtal med Ukraina om saken.

– Om soldaterna begär avhopp till söder är deras vilja av högsta prioritet eftersom nordkoreaner betraktas som sydkoreanska medborgare enligt lag, framhåller den sydkoreanska underrättelsetjänsten.

Foto: J Kingma resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen