Lidl drar ner på vanligt livsmedel – ”ska minska med 20 procent”

2025 01 16

Svenska folket äter fortfarande för mycket salt.

Det visar färsk statistik från Livsmedelsverkets senaste matkorgsundersökning.

Samtidigt konstaterar myndigheten att salthalten i maten minskar, och att livsmedelsföretagens arbete för att bidra till detta gett effekt.

– En stor del av saltet vi får i oss kommer från maten vi köper hem och inte från det salt vi strör på maten. Här visar matkorgsundersökningen att salthalterna i maten minskar och att livsmedelsföretagens arbete för att minska saltmängden i maten gett effekt, säger Helena Bjermo, risk- och nyttovärderare vid Livsmedelsverket.

Lidl agerar

Ett av livsmedelsföretagen som minskat saltmängden i maten är Lidl.

Lågpriskedjan arbetar för att minska den genomsnittliga halten av salt i de produkter som säljer mest – det vill säga Lidl:s egna märkesvaror.

– Vi vill inspirera de svenska hushållen att leva hälsosamt och äta nyttigt. Eftersom vi vet att det kan vara svårt att hålla koll på alla detaljer i vardagen vill vi göra det enkelt för våra kunder att välja god och nyttig mat när de handlar på Lidl, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

20 procent

Utöver salthalten arbetar också Lidl för att minska andelen socker i sina produkter.

Målet är att socker- och salthalterna ska minska med 20 procent.

I dag har Lidl nått halvvägs till målet och under 2025 räknar lågpriskedjan med att målet uppfylls.

– Nu ser vi fram emot att ytterligare utöka sortimentet av mer hälsosamma varor. För Lidl är det viktigt att alla ska ha råd med näringsrik och hälsosam mat, därför vill vi också ta ansvar för att våra egna märkesvaror håller hög kvalitet när det gäller både smak och hälsa, säger Robert Stekovic.

Fakta: Salt och hälsan

- I salt finns natrium som är viktigt för olika funktioner i kroppen. Men mycket natrium kan höja blodtrycket, och det i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och njurskador.

- I dag uppskattas var fjärde vuxen i Sverige ha högt blodtryck, och närmare hälften av alla över 65 år.

- För hälsan bör man inte få i sig mer än 1 tesked salt (6 gram) per dag. I genomsnitt får vi i oss ungefär dubbelt så mycket salt som rekommenderas. 

Källa: Livsmedelsverket

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Ovaccinerade uppmanas ställa in semestern i sommar

2025 05 01

En extremt smittsam sjukdom har åter fått fart i Europa.

Antalet fall har nu nått den högsta nivån på 25 år, enligt siffror från Världshälsoorganisationen, WHO.

Över hela världen ses en ökning på 70 procent sedan 2023.

Det handlar om mässling som nu får experter att varna vissa barnfamiljer för att åka på semester på kontinenten, rapporterar norska medier.

– Jag skulle nog tänka mig för om jag skulle ta med ett spädbarn på en utlandsresa innan de vaccinerades, inklusive i Europa, säger Elin Saga Kjørholt från Unicef till NRK.

"Åk inte"

Mässling är en mycket smittsam sjukdom. En person smittar mellan 12 och 18 personer.

Barn under fem år står dessutom för över 40 procent av de rapporterade fallen i 53 länder i Europa och Centralasien, enligt FN.

En stor förklaring är att vaccinationsgraden minskar och flockimmuniteten därmed försvagas.

– Det är det mest smittsamma vi har, både med luftburen och droppsmitta, säger Gunnar Hasle till Dagbladet.

Han är överläkare på Kry reseklinik och specialist i infektionsmedicin. Experten varnar uttryckligen familjer att resa till länder med hög smittspridning om man reser med ett ovaccinerat barn.

– Om du ska åka till ett av länderna med högst förekomst skulle jag överväga att inte åka. Exotiska resmål med små barn är helt onödiga, säger Hasle.

– Om du absolut måste resa med en bebis, så påskynda vaccinationen.

Tio gånger så många fall

Mässling beskrivs av experter som den allvarligaste av alla barnsjukdomar, med symtom som hög feber, hosta och utslag på kroppen.. Förra året stod Europa för en tredjedel av alla fall av sjukdomen i hela världen. Nästan tio gånger så många fall konstaterades jämfört med året dessförinnan.

Rumänien var värst med nästan 31 000 fall av mässling.

Även i USA har mässling fått fart och förra veckan varnade forskare för att sjukdomen är på väg att komma tillbaka med regelbunden spridning på höga nivåer.

I Sverige har i genomsnitt 16 fall rapporterats per år under den senaste tioårsperioden, enligt Folkhälsomyndigheten

LÄS MER: Mycket smittsamt virus på väg att braka loss i USA

Foto: CDC resp A. Spratt

Text: Redaktionen


LARMET: Stor matkedja i Sverige förutspås lägga ned helt

2025 05 01

Axfood, som äger bland annat Willys och Hemköp, lovade under förra året “omfattande satsningar” för kunderna.

Bakgrunden till löftet var till stor del det omtalade förvärvet av City Gross.

Men det första halvåret med tillskottet har varit dyster läsning för matjätten. Under årets första kvartal backade kedjan 118 miljoner kronor.

Och enligt Ulf Johansson, handelsprofessor vid Lunds universitet, lever City Gross på lånad tid.

Han ser framför sig att matbutikerna lägger ned helt.

Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? säger Ulf Johansson till Dagligvarunytt.

Byter ut mot Willys

Professorn förutsåg “varumärkets död” redan vid uppköpet, skriver tidningen.

Bedömningen har året efter förvärvet inte ändrats. Särskilt inte eftersom Axfood har börjat göra en vana av att konvertera City Grossbutiker till Willysbutiker istället.

Bland annat har så skett i Bromma och Borlänge.

Det här är ett läge som passar vårt koncept. Willys kommer att vara ett attraktivt alternativ för kunder som prioriterar snabb och smidig handling till låga priser, säger Heinz Möller, etableringschef på Willys, om att kedjan tar över City Gross butikslokaler på Stora Tuna i Borlänge.

"Kommer inte leva vidare"

Enligt Ulf Johansson skickar det signaler om att Axfood inte litar på City Gross.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke, säger handelsprofessorn.

Även analysföretaget Yougov pekar på utmaningar, inte minst gällande en låg kundlojalitet. Mindre än 20 procent av svenska folket handlar på City Gross, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt, och största utmaningen blir att behålla befintliga kunder.

Sänker priserna

Förra veckan meddelade City Gross att man går fram med en omfattande prissänkning.

Vi vill göra det enklare för våra kunder att få ihop vardagen, utan att tumma på kvaliteten. Därför sänker vi priserna på de varor som våra kunder handlar mest av – från färskvaror till basvaror i skafferiet, sade Patrick Grabenbauer, vd för City Gross, i fredags.

Sänkningen gäller i alla butiker i hela Sverige. Beslutet kommer efter att kedjan gjort en “en omfattande prisöversyn”.

Förra året pekades City Gross ut som Sveriges dyraste livsmedelskedja av oberoende sajten Matpriskollen.

LÄS MER: Miljardförlust för Coop – butiker i fara

Foto: Gustav Kaiser, Axfood

Text: Redaktionen