BEKRÄFTAT: Jättemånga elavtal ändras – hushållen lär bli besvikna

2025 01 15

Fler svenskar än någonsin har nu någon form av rörligt elavtal eller timpris.

Det visar statistik från Energimyndigheten.

Men till sommaren väntar en stor förändring för nästan alla som har tecknat timavtal med sitt elbolag, det vill säga för de som betalar olika elpris från timme till timme.

Istället för per timme ska priserna ändras var femtonde minut.

Kunder lär bli besvikna

Förändringen lär troligen inte att tas emot särskilt väl av kunderna och många kommer bli besvikna av det nya upplägget.

– Det är fyra priser att hålla reda på per timme, det kräver rätt mycket av en privatkund, säger Hans Tynelius som är ansvarig på elbolaget Jämtkraft, till Sveriges Radio.

– Vi är lite fundersamma om kunderna kommer att reagera negativt.

Då ändras avtalen

Datumet som gäller är den 11 juni.

Då övergår elhandeln, som sedan avregleringen av elmarknaden på 90-talet skett på timbasis, till att gå över per kvart på elbörsen Nordpool.

Ett av de huvudsakliga syftena för förändringen är att variationer i Europas elproduktion lättare ska kunna hanteras.

– Eftersom variationen i produktion och förbrukning kan variera kraftigt varje timme, så med den här övergången kan prognoserna och prissättningen bli mer exakt, säger Karin Edvardsson, som är enhetschef på Energimarknadsinspektionen, till radion.

Fler vill påverka sina kostnader

Enligt Energimyndigheten har elva procent av svenska folket timpris, men de siffrorna är visserligen från 2023.

– De senaste årens höga elpriser har skapat medvetenhet hos elkunderna och dessutom givet dem ökade incitament att påverka sina elkostnader. Elpriserna varierar relativt mycket under dygnet vilket gör att intresset för en kund att styra sin elanvändning på kort sikt ökar, framhåller myndigheten.

Fördelarna är exempelvis att man kan passa på att tvätta, duscha, laga mat, dammsuga och göra annat som drar mycket el när priserna är låga.

Alla elbolag som har fler än 200 000 kunder måste erbjuda de nya kvartsprisavtalen och många avtal kommer att ändras automatiskt.

Hushåll med månadspris påverkas inte.

Foto: Tomas Ärlemo, Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen