LIVSMEDELSVERKET JUBLAR: Nytt köpbeteende i matbutiker

2025 01 14

En ny köptrend i svenska matbutiker gillas av Livsmedelsverket.

Svenska folkets köpvanor i matbutiker håller på att förändras.

Allt fler har blivit noggranna med att produkter de köper ska vara nyttiga och hålla hög kvalitet.

Försäljningen av så kallat Nyckelhålsmärkta produkter har ökat de senaste åren, rapporterar Livsmedelsverket.

Ökning inom flera kategorier

Enligt statistiken står sig Nyckelhålet starkt och har också haft ett stabilt utbud de senaste åren.

Värde- och volymförsäljning har ökat mer för Nyckelhålsmärkta produkter jämfört med utvecklingen i dagligvaruhandeln generellt sett.

Ökningen har framför allt skett inom ”Matfett” (33 procent), ”Färska vegetariska produkter” (24 procent) och ”Frukostflingor” (11 procent).

– Det är glädjande att det finns ett bra utbud av Nyckelhålsmärkta produkter. Och det är minst lika roligt att det finns en sådan stark efterfrågan hos konsumenterna för de här mer hälsosamma produkterna, säger Britta Ekman, chef för Livsmedelsverkets enhet för hållbar livsmedelskonsumtion, i ett uttalande.

Uppfattas som trovärdigt

Nyckelhålet beskrivs som en oberoende märkning som ska göra det lättare för konsumenter att hitta de nyttigare alternativen i butikshyllan.

Det kan till exempel handla om matvaror med mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer och nyttigare fett, enligt Livsmedelsverket, som står bakom märkningen.

Den nya försäljningsstatistiken visar att det inom vissa kategorier skett en relativt stor förändring i konsumtion, och att Nyckelhålet fortsatt vägleder många konsumenter.

Det är också en av slutsatserna i 2023 års rapport om Nyckelhålet, där Ipsos kunnat visa att Nyckelhålet som varumärke är starkt och uppfattas som trovärdigt.

I januari lägger Livsmedelsverket tillsammans med livsmedelsbranschen ett extra fokus på att uppmärksamma Nyckelhålet.

– Vi hoppas att det ska leda till att fler upptäcker Nyckelhålet och vilket stöd märkningen kan vara i vardagen, säger Britta Ekman.

Samarbetet med branschen är viktigt.

– Livsmedelsproducenter och dagligvaruhandeln har en nästan daglig kontakt med konsumenterna och kan verkligen göra en stor insats för att det ska bli enklare för fler att äta mer hälsosamt, tillägger hon.

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


JUST NU: “Stäng Östersjön” – hundratals fartyg i havet

2025 09 29

Ryska tankfartyg används för att skjuta iväg och kontrollera drönare över flera europeiska länder.

De uppgifterna kommer nu från Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj som hänvisar till underrättelserapporter.

Han syftar på den så kallade skuggflottan, som omfattar hundratals tankfartyg som ofta är oförsäkrade eller dåligt underhållna och som ofta seglar under falsk flagg.

“Stäng Östersjön”

Uppgifterna kommer mitt i ett läge där spänningarna ökar mellan Ryssland och Nato till följd av flera intrång i luftrummet i flera Natoländer.

– Det är särskilt viktigt att sanktionerna drabbar Rysslands energihandel och hela den ryska tankflottans infrastruktur smärtsamt. Detta är ytterligare bevis på att Östersjön och andra hav bör stängas för ryska tankfartyg, åtminstone för skuggflottan, säger Zelenskyj enligt Kyiv Independent.

Stridsflyg över Bornholm

Danmark är ett av länderna som drabbats av drönarlarm vid upprepade tillfällen den senaste veckan.

Ingen dansk underrättelsetjänst har dock hittills dragit slutsatsen att det är ryska tankfartyg som ligger bakom incidenterna i Danmark, uppger TV2.

Däremot har minst två tankfartyg som är föremål för sanktioner på grund av kopplingar till Ryssland befunnit sig i vatten nära Danmark i samband med drönarincidenterna.

Under söndagskvällen skickades två stridsflygplan upp över den danska ön Bornholm som en del av en “avledningsberedskap”. Det danska försvaret har inte velat kommentera händelsen.

Passagerarplan omdirigerades

På lördagen flög drönare på nytt in över danskt luftrum. Det handlade då om drönare kring Karup flygbas, Danmarks största militär arbetsplats. De senaste dagarna har det även observerats drönare i Sverige, bland annat i Karlskronas östra skärgård.

– Det har varit mycket i hela regionen. Folk är på spänn, säger Evelina Olsson på polisens ledningscentral till SVT.

Igår tvingades ett norskt passagerarplan att omdirigeras till följd av ett nytt drönarlarm.

LÄS OCKSÅ: Sergej Lavrov ursinnig: “Ni har förklarat krig”

Foto:

Text: Redaktionen


Sist på listan – bedöms ha sämst mat av alla matjättar

2025 09 28

Den bästa och sämsta matkassen har nyligen korats i ett så kallat blindtest.

Att matpriserna skenat de senaste åren har knappast undgått någon.

En följd av de högre priserna har bland annat varit att kunder i betydligt större utsträckning köper butikernas egna märkesvaror, det vill säga till exempel Ica Basic, Coop Xtra eller Eldorado.

Bara under förra året ökade försäljningen av varukategorin till 99 miljarder kronor.

– Det är en ökning på 10 miljarder eller 11,6 procent jämfört med 2023. De egna märkesvarorna utgjorde 24,6 procent av de totala livsmedelsinköpen 2024, framhöll Statistiska centralbyrån, SCB, så sent som förra veckan.

"Smakar ingenting"

Nu har lågprisprodukterna på Ica, Coop, Willys och Lidl testats. När jurymedlemmarna utförde testet hade de ingen aning om vilka märken som ingick, utan gick på smak, doft, konsistens och utseende när varorna betygsattes.

Testet genomfördes av en panel från Aftonbladet och baserades på rökt skinka, pennepasta, krossade tomater, riven ost och kaffe.

Den ekonomiskt krisande matjätten Coop kom sist i testet. Framför allt var det kaffet och det rivna osten som sänkte kedjan.

Den här smakar ingenting. Men så kommer eftersmaken... och den är inte trevlig, menade en i testpanelen om osten, enligt tidningen.

LÄS MER: Allvarlig kris för populär restaurangkedja

Lidl både godast och dyrast

I topp kom istället uppstickaren Lidl. Lågpriskedjan samlade ihop ett totalbetyg på 18 “plus”, till skillnad från Icas 17, Willys 16 och Coops 15.

Utmärkelsen har inte undgått Lidl som jublar över testets utfall.

Vi är väldigt glada över att våra vardagsvaror får så fina omdömen. Det här är ett kvitto på att vi lyckas leverera både smak och kvalitet i det som svenskarna äter mest av, säger Robert Stekovic, inköps-och marknadsdirektör på Lidl Sverige, i ett uttalande.

Lidls matkasse var dock samtidigt den dyraste, 543 kronor, medan kassen med Willys egna märkesvaror var billigast och landade på 421 kronor.

LÄS OCKSÅ: Guldpriset förändras kraftigt

Foto: ICA Sverige resp Coop, Willys och Lidl

Text: Redaktionen