LIVSMEDELSVERKET JUBLAR: Nytt köpbeteende i matbutiker
2025 01 14
En ny köptrend i svenska matbutiker gillas av Livsmedelsverket.
Svenska folkets köpvanor i matbutiker håller på att förändras.
Allt fler har blivit noggranna med att produkter de köper ska vara nyttiga och hålla hög kvalitet.
Försäljningen av så kallat Nyckelhålsmärkta produkter har ökat de senaste åren, rapporterar Livsmedelsverket.
Ökning inom flera kategorier
Enligt statistiken står sig Nyckelhålet starkt och har också haft ett stabilt utbud de senaste åren.
Värde- och volymförsäljning har ökat mer för Nyckelhålsmärkta produkter jämfört med utvecklingen i dagligvaruhandeln generellt sett.
Ökningen har framför allt skett inom ”Matfett” (33 procent), ”Färska vegetariska produkter” (24 procent) och ”Frukostflingor” (11 procent).
– Det är glädjande att det finns ett bra utbud av Nyckelhålsmärkta produkter. Och det är minst lika roligt att det finns en sådan stark efterfrågan hos konsumenterna för de här mer hälsosamma produkterna, säger Britta Ekman, chef för Livsmedelsverkets enhet för hållbar livsmedelskonsumtion, i ett uttalande.
Uppfattas som trovärdigt
Nyckelhålet beskrivs som en oberoende märkning som ska göra det lättare för konsumenter att hitta de nyttigare alternativen i butikshyllan.
Det kan till exempel handla om matvaror med mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer och nyttigare fett, enligt Livsmedelsverket, som står bakom märkningen.
Den nya försäljningsstatistiken visar att det inom vissa kategorier skett en relativt stor förändring i konsumtion, och att Nyckelhålet fortsatt vägleder många konsumenter.
Det är också en av slutsatserna i 2023 års rapport om Nyckelhålet, där Ipsos kunnat visa att Nyckelhålet som varumärke är starkt och uppfattas som trovärdigt.
I januari lägger Livsmedelsverket tillsammans med livsmedelsbranschen ett extra fokus på att uppmärksamma Nyckelhålet.
– Vi hoppas att det ska leda till att fler upptäcker Nyckelhålet och vilket stöd märkningen kan vara i vardagen, säger Britta Ekman.
Samarbetet med branschen är viktigt.
– Livsmedelsproducenter och dagligvaruhandeln har en nästan daglig kontakt med konsumenterna och kan verkligen göra en stor insats för att det ska bli enklare för fler att äta mer hälsosamt, tillägger hon.
Foto: Axfood
Text: Redaktionen