Kunder varnas för populärt köp: ”Kraftig ökning av antalet ärenden”
2025 01 13
Under 2023 höjdes kritiska röster mot marknaden för begagnade bilar.
En granskning från konsumenttidsskriften Råd & Rön visade att många svartlistade bilhandlare, som inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, fortfarande kunde annonsera på köp- och säljsajten Blocket.
Efter avslöjandet lovade Blocket förbättring.
Men trots det har problemet ökat under 2024.
Det uppger Sveriges Konsumenter i en ny sammanställning. Enligt organisationen råkar allt fler svenskar ut för dåliga köp av begagnade bilar.
– Det är tvärtom fler som fått problem med köp av begagnade bilar. I den här kategorin ser vi en ökning på nio procent jämfört med förra året. Det är en stor besvikelse, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.
Bilar som borde körts till skroten säljs i stället på den begagnade marknaden, vilket skapar stora problem för konsumenter.
– Det är svårt att köpa begagnat just när det kommer till bilar, det ser vi år efter år, säger Christine Fransholm.
Många väljer att köpa begagnat
I dag väljer många svenskar att köpa begagnade bilar i stället för nya.
Enligt siffror från branschorganisationen Mobility Sweden landade nyregistreringarna av personbilar 2024 på den lägsta nivån på tio år.
Totalt registrerades 269 498 personbilar under 2024 – en minskning med 7 procent jämfört med 2023.
– Detta är till stor del drivet av lågkonjunktur, höga räntor och brist på styrmedel, framhåller Mobility Sweden i ett uttalande.
Lista: Köpen svenskarna klagade mest på 2024
- Fordon, 21,5 % (begagnade bilar står för mer än hälften av ärendena, därefter reparation och underhåll)
- Boende, 16 % (hantverkstjänster dominerar stort)
- Telekom, 9 %, (telefoni, internet, tv-abonnemang/streaming)
- Hem och hushåll, 8 % (möbler, vitvaror och hushållsapparater)
- Kläder, skor och accessoarer, 5 %, (kläder står för mer än hälften av ärendena)
- Fritid och hobby, 5 % (många ärenden inom sport och fritid, som gymkort, men även biljetter och lotterier)
- Hemelektronik, 4,5 % (dator, ljud, bild, telefon)
- Energi och värme, 4 %
- Resa, 4 %
- Hälsa och skönhet, 3,5 % (hälsokost dominerar stort)
Källa: Sveriges Konsumenter
Foto: M. Rad
Text: Redaktionen