Massiv ilska mot flygbolag – se kontroversiella bilden här

2025 01 11

Kraftig kritik riktas nu mot Pakistan International Airlines.

En bild från Pakistan International Airlines har gått viral på sociala medier.

Längst ner i texten finns en länk till bilden.

Anledningen till ilskan är att folk drar paralleller mellan bilden och 11 september-attacken i USA.

Det rapporterar Euronews.

Kontroversiell bild

Bilden, som publicerades av flygbolaget på sociala medier, verkar visa ett plan som flyger in i Eiffeltornet, och vissa på sociala medier jämförde kampanjen med terrorattackerna i New York den 11 september 2001.

I ett inlägg på X kritiserar den pakistanske PR-experten och tidigare politiske rådgivaren Omar R. Quraishi annonsen som ”fullständigt tondöv” och sa att den hade gjort honom ”fullständigt mållös”.

“Vem? Hur?”

Så här uttrycker sig Omar R. Quraishi om bilden på X:

– Vem har designat den här? Vem eller vilken byrå sköter kontona i sociala medier? Har flygbolagets ledning inte kontrollerat detta? 

– Såg inte idioten som designade den här grafiken ett PIA-plan på väg mot Eiffeltornet? Ett av Europas ikoniska landmärken. Känner de inte till tragedin den 11 september - då flygplan användes för att attackera byggnader?

Får flyga dit igen

Pakistan International Airlines (PIA), som förbjöds att flyga till Storbritannien, USA och EU under 2020 på grund av säkerhetsproblem, meddelade på fredagen att man hade återupptagit flygningarna till Europa efter att förbudet hade hävts. 

Quraishi menar att reklamen var särskilt okänslig med tanke på att Pakistan ofta har anklagats för att stödja terrorism. 

Usama bin Ladin, som ledde al-Qaida, gömde sig i Pakistan efter den 11 september 2001 innan han dödades av amerikanska specialstyrkor på sin anläggning i Abbottabad.

Det rapporterar The Telegraph.

Se bilden här

Kontroversen innebär ett bakslag för det statsägda flygbolaget efter att EU:s flygsäkerhetsmyndighet hävt det fyraåriga förbudet.

Klicka här för att se den kontroversiella bilden som Pakistan International Airlines publicerade.

Foto: R. Hrovat

Text: Redaktionen


Larm om populärt sötningsmedel – helt ny bieffekt

2025 05 31

Ett av Sveriges vanligaste sötningsmedel påverkar hur hjärnan reglerar hunger och kroppsvikt.

Det visar ny forskning som publicerat i den ansedda vetenskapliga tidskriften Nature Metabolism.

Sötningsmedlet som pekas ut i studien är sukralos som används i många olika livsmedel – exempelvis läsk, desserter, godis, glass, sylt, såser, cider och kosttillskott. 

Upptäckt helt ny bieffekt

Sukralos är kalorifritt och används för att ge söt smak utan att tillföra energi. 

Nu har forskare upptäckt att det vanliga sötningsmedlet har en oönskad bieffekt.  

Sukralos ökar aktiviteten i hypothalamus – ett område i hjärnan som är centralt för aptitreglering, rapporterar Psykiatrispecialisterna som tagit del av studien.

– Detta tyder på att även om sucralosa inte innehåller kalorier, kan det utlösa neurala svar kopplade till ökad hunger och förändra hjärnans kommunikation med områden som är involverade i motivation och sensorisk bearbetning, framhåller företaget i ett uttalande.

Med andra ord kan sukralos leda till ökad hunger, trots att sötningsmedlet påstås ha motsatt effekt.

– Dessa resultat föreslår att sucralosa kan öka hjärnans känslighet för matrelaterade signaler och göra oss mer mottagliga för att söka mat. Effekterna varierade beroende på kroppsvikt och kön, med kvinnor som visade starkare hjärnrespons än män, skriver Psykiatrispecialisterna.

FAKTA: Sukralos

- Sukralos är ett sötningsmedel som är mycket sött och används för att ge söt smak utan att tillföra energi. Det är baserat på sockerarten sackaros och är cirka 600 gånger sötare än vanligt socker. Sukralos tas delvis upp i kroppen och utsöndras snabbt utan att brytas ner.

- Sukralos används i många olika livsmedel till exempel läsk, desserter, konfektyr, glass, sylt, såser, cider och kosttillskott. Det är stabilt och tål uppvärmning. Därför är sukralos lämpligt för användning i matlagning och bakning.

Källa: Livsmedelsverket

Foto: StockSnap resp Hiking333

Text: Redaktionen


Klassisk dryck gör comeback i Sverige

2025 05 31

En ny undersökning indikerar att ett stort trendbrott är på väg att inträffa i Sverige.

En klassisk dryck är nära att göra comeback.

Det handlar om mjölken, som de senaste åren har försvunnit från många svenskars vardag. Mjölkkonsumtionen har sjunkit med hela 36 procent under de senaste 30 åren, enligt statistik från Jordbruksverket och Statistiska centralbyrån.

Men nu är den klassiska drycken på väg tillbaka.

Det visar en färsk undersökning från Norrmejerier. Enligt undersökningen har svenskarnas attityd till mjölken förändrats ordentligt, vilket indikerar att drycken återigen kan bli en självklarhet i varje kylskåp.

Undersökningen visar att 74 procent av svenskarna känner till mjölkens höga proteininnehåll, och 63 procent ser den som ett bra alternativ till återhämtningsdrycker med tillsatser.

– Det nyväckta intresset för mjölk handlar om mer än hälsa – det handlar också om ett intresse för det äkta och lokala. När fler väljer svensk mjölk, stärker det inte bara kroppen utan också den svenska mjölkproduktionen och Sveriges livsmedelsberedskap, säger Maria Skogelid, kategorichef för mejeri på Norrmejerier.

Kopplas till hälsosam livsstil

Enligt Norrmejerier har mjölkkonsumtionen redan ökat i Sverige – framför allt bland hälsointresserade konsumenter. Många svenskar väljer att dricka mjölk efter träningspasset, berättar Maria Skogelid.

Nu förutspå mejerichefen att mjölken kan bli framtidens energidryck.

– Att unga uppger att de föredrar naturliga alternativ till proteinshakes visar att mjölken har framtiden för sig. Vi tror att den har potential att bli nästa stora hälsodryck.

Växtbaserade alternativ tappar mark

I USA har konsumtionen av mjölk ökat, samtidigt som växtbaserade alternativ tappar marknadsandelar, rapporterar Dagligvarunytt.

Enligt en studie från det statliga forskningsinstitutet RISE har växtbaserade alternativ både fördelar och nackdelar.

RISE undersökning visar att:

- Växtbaserade mejerialternativ hade högre fiberhalt och lägre proteinhalt än mejeriprodukter. 

- Smaksatta mjölk-/yoghurtalternativ hade högre energi- och sockerinnehåll än naturella produkter. 

- Berikade mejerialternativ hade liknande eller högre innehåll av mikronäringsämnen, jämfört med mejeriprodukter. 

- Ekologiska jämfört med konventionella mejerialternativ hade lägre innehåll av mikronäringsämnen, förutom D-vitamin. 

Foto: Pexels

Text: Redaktionen