Panik hos flygjätte – otäck video skrämmer resenärer

2025 01 09

En video som påstås visa ett flygplan som kraschar cirkulerar på nätet.

Planet på filmen uppges tillhöra flygjätten Emirates och har bland annat delats av ett X-konto med över 136 000 följare.

Men videon är fejk.

Den är AI-genererad och ingenting i videon är sant, framhåller Emirates på egen hemsida.

I ett brådskande uttalande uttrycker man bestörtning över att klippet tillåts spridas.

Flygbolaget har tagit omedelbar kontakt med olika sociala medieplattformar – utan att få gehör i tid.

– Vi är medvetna om att en video som cirkulerar på sociala medier visar en flygolycka från Emirates, skriver bolaget.

"Tar det på största allvar"

Emirates framhåller vidare att de olika sociala medieplattformarna agerar alldeles för långsamt, vilket gör att videon kunnat hänga kvar.

Av det skälet går det Dubai-baserade flygbolaget ut med en akut varning.

– Säkerheten är kärnan i Emirates varumärke och verksamhet, och vi tar sådana här frågor på största allvar.

– Vi uppmanar alla åhörare att alltid kontrollera och hänvisa till officiella källor.

Obehaglig timing

Videon sprids i en orolig tid.

Alldeles nyligen inträffade två dramatiska flygolyckor. Först dog 38 personer då ett passagerarplan på väg till Ryssland kraschade i Kazakstan på juldagen.

Några dagar senare, den 29 december, miste 179 människor livet i en nästan ofattbar olycka på en flygplats i Sydkorea.

Att Emirates känt sig tvungna att gå ut och kommentera videon tyder på att den har fått ett stort genomslag. Trots förtydligandet kan delandet av filmen fortfarande skada varumärket, tror Thomas Ploug, professor i etik i data och artificiell intelligens vid Aalborg Universitet.

– Vill man skada företag eller institutioner så kan man. Det kan få allvarliga kommersiella konsekvenser och där är det självklart att man som företag måste försvara sig mot det, även om det helt uppenbart inte stämmer, säger han till danska TV2.

Kommer fortsätta spridas

Experten tror att vi kommer att få se mer av liknande bilder och filmer i framtiden.

Och de kommer sannolikt bli så pass verklighetstrogna att det blir svårt att se vad som är sant och vad som är falskt.

Han får medhåll av Rebecca Adler-Nissen, professor i internationell politik vid Köpenhamns universitet och forskare inom digital teknik och desinformation.

– Tyvärr kommer vi nog att se mycket mer av det här, eftersom det blir lättare att producera och det är gratis att dela. Du kan sitta hemma och göra en sådan video på fem minuter, säger hon till samma kanal.

Foto: MKJR

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen