Bästa tiden på dygnet att dricka kaffe – minskar risken för tidig död

2025 01 08

Forskare har gjort en ny upptäckt om kaffe.

Det är forskare vid Tulane University Obesity Research Center som har gjort upptäckten.

Kaffekonsumtion kan bidra till att minska risken för tidig död - i alla fall om man dricker det en viss tid på dygnet.

Det rapporterar BBC.

Drick på morgonen

En ny studie har visat att personer som dricker kaffe på morgonen har en lägre risk att dö av hjärt-kärlsjukdom och har en lägre risk för tidig död än kaffedrickare som dricker kaffe hela dagen.

Dr Lu Qi, ledande forskare och chef för Tulane University Obesity Research Center, säger att en förklaring kan vara att konsumtion senare på dagen kan störa en persons inre dygnsrytm.

Qi kommenterar

Dr Qi kommenterar studien.

– En möjlig förklaring är att kaffedrickande på eftermiddagen eller kvällen kan störa dygnsrytmen, alltså kroppens 24-timmarscykel av fysiska, mentala och beteendemässiga förändringar, och nivåerna av hormoner som melatonin. Detta leder i sin tur till förändringar i kardiovaskulära riskfaktorer som inflammation och blodtryck, säger han till BBC.

Flera positiva effekter

Tidigare studier har visat att kaffekonsumtion kan ha flera olika positiva effekter.

Det ansedda John Hopkins-institutet har sammanställt några av dessa.

– Koffein är inte bara kopplat till en lägre risk att utveckla Parkinsons sjukdom, utan det kan också hjälpa dem som lider av sjukdomen att bättre kontrollera sina rörelser, framhåller John Hopkins.

"Starkare än någonsin"

Både vanligt kaffe och koffeinfritt kaffe verkar även ha en skyddande effekt på levern. 

Forskning visar att kaffedrickare är mer benägna att ha leverenzymnivåer inom ett hälsosamt intervall än personer som inte dricker kaffe.

– Argumenten för kaffe är starkare än någonsin, fortsätter John Hopkins.

– Studie efter studie tyder på att du kan få ut mer av din favoritmorgondryck än du trodde: Kaffe är fullt av ämnen som kan bidra till att skydda mot tillstånd som är vanligare hos kvinnor, inklusive Alzheimers sjukdom och hjärtsjukdom.

Foto: I. Yoon resp J. Schnobrich

Text: Redaktionen


Systembolaget går ut med varning till alla kunder

2025 01 31

Systembolaget riktar nu viktig information till kunder.

Det rör sig om en falsk webbsida som nu oroar Systemet.

Därför går man ut med en varning till alla kunder gällande webbplatsen.

Sidan använder Systembolagets namn och design - men det rör sig alltså om en falsk webbsida.

Systembolaget varnar

Så här skriver Systembolaget på deras webbsida:

– Vi vill informera om att en falsk webbplats som utger sig för att vara vår har upptäckts. 

– Den här sidan använder vårt namn och design för att lura besökare. Men den har ingen koppling till oss eller våra tjänster.

“Så vet du”

Vidare understryker Systembolaget att det finns några punkter som kan vara bra att hålla koll på.

Detta för att säkerställa sig om att det är den riktiga webbsidan man besöker.

Här är Systembolagets tips:

- Vår enda officiella webbplats är systembolaget.se

- Vi använder säkra betalningsmetoder som Trustly, Swish och kortbetalningar för att garantera din trygghet.

- Om du handlar på en annan sida som utger sig för att vara vår, ber vi dig registrera en polisanmälan.

Systembolaget har polisanmält bluffsidan.

Inte ovanligt

Det är ingen ovanlighet med falska webbsidor som försöker dra trafik genom att använda sig av kända varumärken.

Säkerhetskollen har upprättat några tips - där det första är att undersöka hur webbadressen ser ut.

– Granska webbadressen högst upp i fönstret på din dator. Om inte adressen börjar med https så kan det vara en osäker plats att vara på – webbsidan visas som Not Secure.

Nästa tips

Nästa uppmaning handlar om att vara noggrann och ta reda på om det känns rimligt om sidan är autentisk eller inte.

– Bedragare är mycket bra på att få webbsidor att se äkta ut, framhåller Säkerhetskollen.

– Ofta är det många små tecken på en sida som kan avslöja om en sida är falsk eller inte. Gå noga igenom en sida innan du överväger att göra ett köp.

Många falska webbsidor är även direkt översatta automatiskt av program.

Språket på sidan kan då bli svagt om man läser noga.

Var därför uppmärksam på om det förekommer stavfel, fel i meningsuppbyggnad och andra konstigheter i text.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Lågpriskedja gör succé i Sverige – går bättre än någonsin

2025 01 31

Kunder väller in till Willys.

Under fjärde kvartalet noterade lågpriskedjan en tillväxt på 4,8 procent.

Siffran är den högsta noteringen någonsin för Willys och innebär att den Axfood-ägda butikskedjan fortsätter att växa mer än marknaden.

Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies har uttalat sig om styrkebeskedet.

– Willys har aldrig tidigare haft en starkare marknadsposition och det är tydligt att momentum håller i sig med fortsatt hög kundtillströmning och ökad lojalitet, framhåller hon.

Tar marknadsandelar

Fjärde kvartalet var en framgångssaga för Axfood, som också äger Hemköp och City Gross.

Koncernens butiker stärkte sina marknadspositioner rejält.

– Under 2024 tog vi marknadsandelar trots höga jämförelsetal. Tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick under fjärde kvartalet till 14,1 procent, säger Simone Margulies.

– Vårt fokus på produktivitet och kostnadseffektivitet har intensifierats, och med vår struktur och de investeringar vi gör i bakomliggande led har vi en bra utgångspunkt att successivt förbättra vår konkurrenskraft över tid.

Hemköp går starkt

Vid sidan om Willys stärkte Hemköp sin marknadsposition med en tillväxt på 4,6 procent.  

– Butikskedjan har tagit stora steg de senaste åren i att stärka sin position på marknaden, och ett flertal stora nyetableringar skapar förutsättningar för att stärka positionen ytterligare, säger Simone Margulies.

Ökad utdelning

Axfoods framgång är glada nyheter för koncernens aktieägare.

– Till årsstämman föreslår styrelsen en ökad utdelning om 8,75 kronor per aktie som fördelas på två utbetalningar, berättar Simone Margulies.

Nyckeltal – Axfoods delårsrapport fjärde kvartalet 2024

- Nettoomsättningen uppgick till 84 057 miljoner kronor, en ökning med 3,6 procent.

- Detaljhandelsomsättningen var 68 052 miljoner kronor, en ökning med 6,8 procent. Exkluderat City Gross var ökningen 4,3 procent.

- Rörelseresultatet var 3 290 miljoner kronor. Rörelsemarginalen uppgick till 3,9 procent (4,1).

- Det justerade rörelseresultatet uppgick till 3 433 miljoner kronor (3 602). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,1 procent (4,4).

- Periodens resultat uppgick till 2 219 miljoner kronor (2 373) och resultatet per aktie före utspädning till 10,16 kr (10,92).

Foto: Axfood

Text: Redaktionen