Jättebesked för Clas Ohlson – kunder väller in
2025 01 09
Detaljhandelskedjan Clas Ohlson går som tåget.
Nya siffror visar att kunder flockas till kedjans butiker som aldrig förr.
I december ökade Clas Ohlsons organiska försäljning med 12 procent – från 1 422 miljoner kronor till 1 597 miljoner kronor.
Ett nytt rekord.
Uppgången markerar den bästa julhandeln någonsin för Clas Ohlson.
– Med en organisk försäljningstillväxt om tolv procent i december kan vi summera den bästa julhandeln någonsin för Clas Ohlson. Nyckeln till försäljningstillväxten är som tidigare ett relevant sortiment som generat breda ökningar över samtliga prioriterade produktnischer, säger butikskedjans vd Kristofer Tonström.
Tonström berättar att fler kunder väljer att handla hos Clas Ohlson.
– Kundtrafiken ökade på alla tre försäljningsmarknader och försäljningen i jämförbara enheter ökade med åtta procent. Vi har samtidigt stor respekt för påverkan från det fortsatt osäkra marknadsklimatet och valutarörelser och arbetar precis som tidigare vidare med kostnadskontroll och löpande effektiviseringar.
Starkt fjolår
Många handelsföretag har haft det svårt de senaste åren.
Räntehöjningarna har bromsat den ekonomiska utvecklingen och många butikskedjor har tvingats gå i konkurs.
Trots det kan Clas Ohlson summera ett starkt fjolår.
Under perioden maj-december 2024 ökade den totala nettoomsättningen med 15 procent – från 7 271 miljoner kronor till 8 382 miljoner kronor.
Fakta Clas Ohlson
- Clas Ohlson är en hemmafixarkedja som erbjuder produkter, rådgivning och tjänster för hemmet inom kategorierna hem, el, fritid, bygg och multimedia.
- Verksamheten bedrivs via flertalet fysiska butiker, samt via e-handel, där kunderna huvudsakligen består av privatpersoner.
- Störst närvaro återfinns inom den nordiska marknaden, med huvudkontoret i Insjön.
Källa: Clas Ohlson
Foto: Clas Ohlson
Text: Redaktionen