Jättebesked för Clas Ohlson – kunder väller in

2025 01 09

Detaljhandelskedjan Clas Ohlson går som tåget.

Nya siffror visar att kunder flockas till kedjans butiker som aldrig förr.

I december ökade Clas Ohlsons organiska försäljning med 12 procent – från 1 422 miljoner kronor till 1 597 miljoner kronor.

Ett nytt rekord.

Uppgången markerar den bästa julhandeln någonsin för Clas Ohlson.

– Med en organisk försäljningstillväxt om tolv procent i december kan vi summera den bästa julhandeln någonsin för Clas Ohlson. Nyckeln till försäljningstillväxten är som tidigare ett relevant sortiment som generat breda ökningar över samtliga prioriterade produktnischer, säger butikskedjans vd Kristofer Tonström.

Tonström berättar att fler kunder väljer att handla hos Clas Ohlson.

 Kundtrafiken ökade på alla tre försäljningsmarknader och försäljningen i jämförbara enheter ökade med åtta procent. Vi har samtidigt stor respekt för påverkan från det fortsatt osäkra marknadsklimatet och valutarörelser och arbetar precis som tidigare vidare med kostnadskontroll och löpande effektiviseringar.

Starkt fjolår

Många handelsföretag har haft det svårt de senaste åren.  

Räntehöjningarna har bromsat den ekonomiska utvecklingen och många butikskedjor har tvingats gå i konkurs.

Trots det kan Clas Ohlson summera ett starkt fjolår.

Under perioden maj-december 2024 ökade den totala nettoomsättningen med 15 procent – från 7 271 miljoner kronor till 8 382 miljoner kronor.

Fakta Clas Ohlson

- Clas Ohlson är en hemmafixarkedja som erbjuder produkter, rådgivning och tjänster för hemmet inom kategorierna hem, el, fritid, bygg och multimedia.

- Verksamheten bedrivs via flertalet fysiska butiker, samt via e-handel, där kunderna huvudsakligen består av privatpersoner.

- Störst närvaro återfinns inom den nordiska marknaden, med huvudkontoret i Insjön.

Källa: Clas Ohlson

Foto: Clas Ohlson

Text: Redaktionen


JUST NU: Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson ryker ihop

2025 09 04

På en pressträff får Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson frågor om partikollegans Jessica Stegruds uppmärksammade inlägg på X.

– Talande ändå att det är en svenskfödd kurd och en perser som debatterar en svensk kulturkanon i Aktuellt, skrev Stegrud när kulturminister Parisa Liljestrand (M) och Socialdemokraternas kulturpolitiska talesperson Lawar Redar debatterade regeringen nya kulturkanon i Aktuellt.

Stegruds uttalande väckte starka reaktioner.

Men Jimmie Åkesson anser att saken är utagerad.

– Jag nöjer mig med det förtydligande. Jessica gjorde förtjänstfullt i går. Där hon förklarar att den kritiken som riktats mot henne inte är relevant, säger han.

– Hon har inte haft några synpunkter på någons kompetens, hon har inte haft några synpunkter på vem som ska få delta i debatten eller inte. Hon har konstaterat det hon konstaterade, utan att lägga någon värdering i det.

– Mycket mer än så finns inte att tillägga, avslutar Åkesson.

Statsminister säger ifrån

Statsminister Ulf Kristersson (M) köper inte SD-ledarens förklaring.

På frågan om han är nöjd med svaret, svarar Kristersson:

– Det korta svaret är nej. Jag tycker inte att det kommit ett begripligt svar på den frågan. Det är svårt att vara nöjd med ett svar som inte har kommit.

”Inte min huvudvärk”

Statsministern vill fortfarande ha en förklaring från Stegrud och SD. Han konstaterar att hennes uttalande väckt motfrågan om hon anser att det var olämpligt att två personer med utländsk bakgrund debatterade frågan i tv.

– Därför sade jag att det borde förklaras vad hon menade. Och jag tycker inte den förklaringen har kommit. Men det är inte i första hand min huvudvärk.

Åkesson: ”Håller inte med”

Jimmie Åkesson är oense med statsministern.

– Jag håller inte med. Jag tycker att hon har förklarat att det inte handlade om vem som skulle delta i debatten. Där har hon varit tydlig.

Biljätte erbjuder rabatt hela september: Kunder kan spara 80 000 kronor 

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


Norrmän vallfärdar till Sverige: Två produkter rusar i försäljning

2025 09 04

Norska konsumenter strömmar in i Sverige.

Under 2024 ökade gränshandeln med 9,5 procent, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till statistik från analysföretaget HUI.

Två produkter väcker störst intresse hos norska besökare: läskedryckerna Coca Cola och Pepsi.

Oftast kommer de med ”släpkärror fullastade med enorma mängder Pepsi och Cola”, berättar Thomas Holm, vd på Handelsfastigheter.

Energidrycker säljer också som smör.

– Den första lilla butiken i Strömstad, när man precis kommer över gränsen, säljer mer Monster än vad man gör i hela Sverige, säger Holm till tidningen.

Dyrare i Norge

Läsken är dyrare i Norge, vilket förklarar det stora intresset för att köpa med sig drycken hem från Sverige.

Norska Ellen Johannesen åker till Sverige två gånger i månaden för att köpa läsk

– Vi har en avgift på läsk i storpack, därför blir läsken dyrare i Norge, säger hon till TV4.

Trots starkare kronan

Uppgången är något oväntat. Norrmännen väljer att shoppa loss i Sverige, trots att den svenska kronan stärkt sin position gentemot den norska.

– I år ser vi att den norska gränshandeln har tagit ett starkt kliv framåt igen trots att den svenska kronan är starkare än den norska, säger HUI:s detaljhandelsanalytiker Per Andersson till Dagligvarunytt.

LÄS MER: Circle K har fått nog: Dundrar mot många kunder

Handeln ökar i hela Sverige

HUI:s statistik visar också att handeln ökar i stora delar av Sverige. Under 2024 uppgick detaljhandelsförsäljningen till 813 miljarder kronor – en ökning med 1,9 procent jämfört med 2023.

– Efter två år av inflationsdriven tillväxt uppvisade över hälften av Sveriges 290 kommuner volymtillväxt, försäljningsutveckling justerat för inflation. Det är en stabilisering från i fjol, då 9 av 10 kommuner visade en negativ volymutveckling, framhåller HUI.

LÄS MER: Biljätte erbjuder rabatt hela september: Kunder kan spara 80 000 kronor

Foto: I. Market

Text: Redaktionen