FOLKHÄLSOMYNDIGHETEN: Rekordmånga smittas av sjukdom – stort mörkertal

2025 01 07

Rekordmånga svenskar smittas av en magsjukdom, och enligt Folkhälsomyndigheten finns det ett stort mörkertal.

Under 2024 har det registrerats rekordmånga fall av salmonella i Sverige.

Det uppger Folkhälsomyndigheten, enligt SR.

Samtidigt tror man att de allra flesta fall aldrig uppmärksammas och att mörkertalet därför är väldigt stort.

Bara en av tio uppmärksammas

2024 var det enligt Folkhälsomyndighetens statistik drygt 1 600 personer som smittades av salmonella. Det är cirka 300 fler än 2023, enligt radiokanalen.

Folkhälsomyndigheten uppger dock att det i praktiken sannolikt är många fler som drabbas av salmonella, men att det i många fall inte registrerats.

Det krävs ganska mycket för att en person som har smittats ska komma med i statistiken.

– En av tio, tolv, någonting sånt som blir smittad uppmärksammas av oss. Och då krävs det att man går till läkaren, att man blir provtagen och att man analyseras med salmonella, säger Folkhälsomyndighetens Rikard Dryselius till radiokanalen.

Vissa är mer mottagliga

Salmonella är en magsjukdom som sprids genom mat eller dryck som har hanterats på ett felaktigt sätt, enligt vårdsajten 1177.

De flesta som drabbas får dock bara lindriga besvär.

Vissa som drabbas kan dock behöva behandlas med antibiotika. Det gäller till exempel personer som har en allvarlig immunbristsjukdom, eller en ledprotes, kärlprotes eller bråck på pulsådern, uppger vårdsajten.

Enligt Folkhälsomyndigheten små barn, äldre och immunsvaga mer mottagliga för smittan. Sjukdomen betecknas som allmänfarlig.

Feber, diarré och kräkningar

Salmonella är en magsjukdom och symptomen kan komma plötsligt.

– Vanligen ses ett akut insjuknande med buksmärtor, feber, diarréer och ibland kräkningar. Komplikationer med ledinflammation kan även uppträda, uppger Folkhälsomyndigheten på sin hemsida.

Kontaminerade livsmedel är den vanligaste orsaken till utbrott av salmonella, enligt myndigheten.

Foto: K Glenn

Text: Redaktionen


Vanligt körkort försvinner i Sverige

2025 01 07

Den gröna omställningen kan leda till att ett vanligt körkort dör ut i Sverige.

Det rör sig om körkort för manuellt växlade bilar, som är den vanligaste körkortsformen i Sverige i dag.

Anledningen till att det klassiska körkortet riskerar att försvinna är biltillverkares omställning till elbilar, som saknar manuell växellåda.

Redan i dag upplever Trafikverket svårigheter med att köpa in manuellt växlade bilar till förarproven, rapporterar DN.

Samtidigt väljer allt fler förare att ta automatkörkort.

Under 2023 var 42 procent av alla uppkörningar för automatkörkort.

Elbilen ersätter

Från och med 2035 kommer dessutom EU att stoppa nya bensin- och dieselbilar. Nya bilar kommer inte längre att få producera några koldioxidutsläpp, vilket i praktiken innebär ett förbud mot försäljning av bensin- och dieselbilar.

När de klassiska bilarna fasas ut innebär det sannolikt slutet för den manuella växellådan. Detta eftersom elbilar ska ersätta fossildrivna bilar.

– Elbilen är ju alternativet som finns i dag, och där finns egentligen ingen manuell växellåda, säger Ove Lommered, avdelningschef på Trafikverket, till DN.

Kollegan Sofia Lindahl, kommunikationschef på Trafikverkets förarprov, bedömer dock att det manuella körkortet inte kommer fasas ut helt och hållet.

Undantag kommer behöva göras för en del yrkesgrupper, menar Lindahl.

– Till exempel polis, räddningstjänst och de som kör bärgningsbilar behöver ofta kunna förflytta vilket fordon som helst i sin tjänst. Det gör att det finns en kravbild i professionen, säger hon till tidningen.

Digitala körkort

En annan typ av körkort som är på väg att försvinna är de fysiska korten som många svenskar har i plånboken i dag.

Målsättningen är att de rosa plastkorten ska ersättas med digitala varianter.

Förhandlingar pågår för närvarande i EU för att komma fram till ett gemensamt beslut för alla medlemsländer.

– Om det här träder i kraft så ska det senast om fem år finnas ett digitalt körkort även i Sverige, sade Ted Snölilja, utredare på Transportstyrelsen, till SR Ekot i början av december.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen


Bensin och diesel slut – tomma pumpar på flera håll

2025 01 07

De senaste dagarna har bilister på flera håll i landet mötts av tomma pumpar.

Från och med 1 januari sänktes skatten på bensin.

– Skattesänkningarna kommer mer än kompensera för det prispåslag som höjningen av reduktionsplikten kan leda till, sade finansminister Elisabeth Svantesson (M) vid beskedet.

Strax efter årsskiftet sjönk bensinpriset med hela 75 öre, baserat på det rekommenderade riktpriset för privatkunder.

Och det kan ha bidragit till att pumpar tömts på bränsle de senaste dagarna, vilket bland annat varit fallet med bensinstationerna som ligger längs E16 i Dalarna.

Bensinen var helt slut i fyra dygn, rapporterar Falu-Kuriren.

– En del av våra stationer har efter att drivmedelspriserna gått ned till följd av den nya förändrade reduktionsplikten sålt mer än vanligt. Vi jobbar givetvis intensivt på att lösa detta så fort som möjligt, säger Jesper Ekström, som är kommunikationsansvarig på OKQ8, till tidningen.

Panikslagna bilister

Samma sak drabbade exempelvis Din-X-macken i Järlåsa utanför Uppsala.

Efter nyår rusade bilister till macken och både bensinen och dieseln tog slut, enligt UNT.

Anders Elovsson, som är ansvarig för en mack i Dalarna, berättar om hur bilister blivit mer eller mindre panikslagna när de stannat till och upptäckt att det inte går att tanka.

Han tror dock inte att den plötsliga bristen enbart beror på att fler har tankat bilen på kort tid, utan även att bensinbolagen dragit ner på leveranser då reduktionsplikten sänktes 1 januari.

– Nu vet jag att tankbilarna går för högtryck runt om i landet, men det kommer säkert att ta sin tid innan man kommer i fas och att vi slipper vänta på tankbilarna, säger Anders Elovsson till Falu-Kuriren.

En tredjedel av mackarna kan försvinna

Den plötsliga bränslebristen kan sättas i relation till tidigare rapporter om att en tredjedel av alla bensinstationer i Sverige kan försvinna under kommande tioårsperiod.

Organisationen Sveriges Servicecenter, OSS, flaggade för just detta i somras efter att flera mackar behövt slå igen.

Bakom den stora förändringen ligger ett prognostiserat mindre behov av fossila bränslen i och med den gröna omställningen.

– I Sverige finns idag drygt 3 000 drivmedelsanläggningar. En strukturrationalisering av dessa är att vänta, drivet av ökade lagkrav, svårigheter med lönsamhet och en omställning till fossilfria drivmedel, förklarar OSS.

– En katalysator i kommande strukturrationalisering är just utfasningen av de fossila drivmedlen och de minskade volymer detta kommer att innebära. 

– Med de minskade volymerna kommer även färre kunder att besöka stationer vilket kommer att leda till minskad butiksomsättning.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen