FINLAND: Fyra tonåringar har hittats döda i å

2025 01 05

Fyra ungdomar har anträffats döda efter en olycka i Finland.

På lördagen kring lunchtid kommer mycket tragiska uppgifter från Finland.

Det är i Klövskog i Nurmijärvi norr om huvudstaden Helsingfors som en allvarlig olycka har inträffat.

Fyra ungdomar har hittats döda, rapporterar Svenska Yle.

Hittades i å

Det rör sig om en trafikolycka där en bil av oklar anledning kört ner i en å eller ett vattendrag.

Polisinrättningen i Östra Nyland fick larm om händelsen tidigt på lördagsmorgonen och har arbetat med händelsen sedan dess.

I bilen hittades fyra personer, samtliga ungdomar mellan 17 och 19 år, avlidna.

Oklart vad som hänt

Det råder oklarheter kring exakt vad det är som har hänt och man vet i nuläget inte varför bilen åkte ner i ån.

Bilen ska ha legat uppochnedvänd och delvis under vatten när den hittades.

Polisen framhåller att utredningen ännu är i ett mycket tidigt skede och att det inte finns någon mer information gällande olyckan tillgänglig i nuläget.

Olyckor i Sverige

Även i Sverige har flera trafikolyckor inträffat under de senaste dagarna.

Mot slutet av förra året framhöll SOS International att de förra vintern observerade en rekordökning av trafikolyckor.

– Förra vintern satte svenskt vägnät och bilister på prov. Antalet trafikolyckor ökade med 33 procent under perioden november till februari, enligt statistik från SOS International.

“Ta det lugnare”

SOS International förklarar.

– Den senaste vintern speglar enligt många experter ett vädermönster som nu börjar bli allt vanligare. SMHI’s vädervarningar kom tätt, och medier rapporterade dagligen om vädrets påverkan. Trots dessa varningar valde många att ge sig ut på vägarna, särskilt under storhelgerna. 

– Vi såg ingen avmattning i resandet – tvärtom. Under jul- och nyårshelgerna fortsatte folk att köra i dåligt väder. Det är tydligt att många prioriterar traditioner och scheman framför säkerhet. Vi hoppas att man har lärt sig av förra vintern att ta det lugnare, menar SOS Internationals specialist Kristin Charlieson.

Foto: I. Shishkina

Text: Redaktionen


Risk för katastrof – men Sverige förbjuds att agera

2025 08 31

EU-regler förhindrar svenska myndigheter från att motverka en katastrof.

Riksväg 62 i norra Värmland riskerar att rasa.

Men svenska myndigheter kan inte vidta nödvändiga åtgärder för att säkra vägen.

EU:s miljöregelverk sätter stopp.

”Pågår dygnet runt”

Det råder akut rasrisk vid riksväg 62 i norra Värmland, rapporterar SVT.

Trafikverket vill säkra vägen genom att bygga erosionsskydd.

Men åtgärderna har stoppats i Mark- och miljödomstolen, enligt kanalen.

Anledningen är att området är skyddat enligt EU:s miljöregelverk, eftersom vägen går längs Klaraälven vars livsmiljöer för växt- och djurliv skyddas via Natura 2000.

Trafikverket varnar dock för att riksväg 62 ”kan rasa när som helst”.

– Vi ser att slänterna rör på sig. Det är en pågående erosion dygnet runt, säger Kenth Henriksson, Trafikverkets projektledare, till kanalen.

”Är en akut fråga”

Fallet har nu gått vidare till Högsta domstolen.

Den kan besluta att lämna över ärendet till regeringen som kan i sin tur kan besluta om ett undantag från de strikta miljöreglerna.

Trafikverket påpekar att det är farligt att låta folk resa på vägen om det finns en rasrisk.

– Men samtidigt måste de som bor och lever där kunna ta sig fram. Det är en akut fråga, säger Kenth Henriksson till kanalen.

Frågan har hamnat i fokus efter gårdagens kraftiga ras på E6 i Norge.

En befaras död i Norge

På lördagsmorgonen inträffade ett stort ras på E6:an vid Levanger, nordost om Trondheim i Norge.

En dansk man som arbetade på platsen när raset inträffade, saknas fortfarande och befaras vara död, rapporterar Dagbladet.

Ytterligare en person drogs med i raset, och befinner sig nu på sjukhus, enligt tidningen.

Flera hus har också evakuerats.

Boende i området säger att de har pratat om den instabila marken i flera generationer.

Man har också försökt varna i samband med att Bane Nor, som ansvarar för järnvägen, skulle bygga dubbelspår på platsen.

– Så hela byn har förväntat sig att det här inte skulle gå bra. Men Bane Nor har inte velat lyssna på oss, säger Sissel Buchholdt, som har bott på en gård i närheten i hela sitt liv, till tidningen.

Foto: Melvin

Text: Redaktionen


Förändring i svenska butikshyllor – från september

2025 08 31

En förändring kommer att synas i svenska butikshyllor i september.

Imorgon måndag övergår augusti till september, och då kommer också en förändring att börja bli synlig i svenska butikshyllor.

I januari meddelades att pantbeloppet höjs under 2025.

Men det är först nu i september som det kommer att bli synligt i butikshyllorna.

Förändring i butikshyllan

Pantbeloppet höjs på dryckesförpackningar av PET och aluminium, har Returpack/Pantamera tidigare meddelat.

Panten höjs från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stor PET.

– De första produkterna kommer att finnas på butikshyllan i början av september 2025, har Returpack/Pantamera tidigare meddelat.

Producenterna har haft till september på sig att uppdatera förpackningar och etiketter, samtidigt som handelns kassa- och inköpssystem har uppdaterats.

Man har också varit tvungen att uppdatera alla pantautomater för att kunna hantera de nya pantbeloppen – men det ska ske ”i god tid före september”, har Returpack/Pantamera tidigare sagt.

Tips till konsumenterna

Den pant man får är dock den som står på förpackningen.

Under en övergångsperiod kan alltså samma produkt finnas i två olika förpackningar med olika pantbelopp. Man får alltså inte mer pant för gamla förpackningar, utan bara för nya med den nya märkningen.

– Vårt tips till konsumenterna är att vara uppmärksamma på pantmärket på förpackningen, då ser man tydligt vilket belopp man får tillbaka när man pantar, har Returpack/Pantameras marknads- och kommunikationschef Katarina Lundell tidigare sagt i ett uttalande.

– Det är ingen idé att spara på gamla förpackningar, de blir inte mer värda. Så det bästa är att fortsätta panta som vanligt, säger Katarina Lundell.

Vill få folk att panta mera

Målet med höjningen är att stimulera människor till att panta mera.

– Sveriges pantsystem är världsledande, eftersom konsumenterna vet att det gör skillnad för miljön och klimatet att panta. Vi ser varje år en liten ökning av vår höga pantningsgrad som nu ligger strax under 90 procent, säger Tomas Kjellker, vd på Returpack/Pantamera.

– Genom att göra den här höjningen ger vi systemet ytterligare en skjuts så att vi kan återvinna ännu fler burkar och flaskor, tillägger han.

Foto: Coop

Text: Redaktionen