Unikt besked om elbilar – inget annat land har lyckats

2025 01 02

Den norska elbilsmarknaden har gjort vad inget annat land i världen lyckats med.

Under 2024 registrerades 128 691 nya bilar i Norge.

Det är en ökning på 1,4 procent jämfört med 2023.

Vad som dock sticker ut i statistiken är att andelen elbilar låg på hela 89 procent, rapporterar norska TV2.

En ökning från fjolårets 82,4 procent.

Inget annat land är överhuvudtaget i närheten av en så hög andel elfordon.

Norge har ett mål om att alla nya personbilar ska vara nettonollutsläppare 2025.

Siffrorna och ökningen av andelen visar att de sista procenttalen för att nå 2025-målet kan vara svåra att nå. Det är avgörande att upprätthålla incitament som ger fördelar för köp av elbilar, om regeringen och Stortinget ska nå det mål de har satt upp, säger direktör Øyvind Solberg Thorsen från norska Informationsrådet för vägtrafiken (OFV) till kanalen.

Tesla dominerar

Enligt Øyvind Solberg Thorsen väntar många på räntesänkningar och ökad köpkraft innan man slår till.

– Vi ser nu mot en ekonomisk ljusning, och många nya och spännande bilmärken och modeller är på väg till Norge 2025. 

Det är Tesla som dominerar registreringsstatistiken med en marknadsandel på 18,9 procent, följt av Volkswagen, Toyota och BMW.

Stannat av i Sverige

Även här i Sverige har motsvarande statistik presenterats idag. Antalet nyregistrerade personbilar år 2024 blev den lägsta nivån på tio år – 269 498 stycken.

Förklaringen anses vara lågkonjunkturen, höga räntor och brist på styrmedel, framhåller Mobility Sweden.

Av de nyregistrerade bilarna utgjorde andelen laddbara personbilar 58,4 procent, en liten minskning jämfört med förra årets 59,8 procent. Samtidigt ökade andelen laddhybrider och så även utsläppen – med totalt tre gram koldioxid under 2024.

– Det är en oroande men väntad utveckling med höjda utsläppsnivåer till följd av den svaga utvecklingen av elbilar, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

I Danmark såldes 173 000 nya personbilar 2024, varav 51 procent var eldrivna.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen


JÄTTEBRÅK I TRUMPLÄGRET: ”Kommer brinna i helvetet”

2025 08 12

Två inflytelserika MAGA-profiler har rykt ihop.

Det handlar om kongressledamoten Marjorie Taylor Greene (51) och den högerradikala influencern Laura Loomer (32), som uppges ha ett stort inflytande på president Trump.

Fejden handlar om profilernas olika syn på Trumpadministrationens Israelpolitik, rapporterar Newsweek.

Loomer förespråkar fortsatt stöd för den israeliska regeringen och har uppmanat president Trump att slå till hårdare mot pro-palestinska demonstrationer i USA. Greene är däremot kritisk mot Israels krigföring i Gaza och har kallat Israels agerande för ett ”folkmord”.

”Håll käften Laura”

På måndagsmorgonen urartar bråket mellan MAGA-anhängarna.

Detta efter att Loomer kritiserat Medal of Honor-mottagaren Florent Groberg. Groberg tilldelades hedersmedaljen 2015 av dåvarande president Barack Obama. Veteranen hedrades efter att ha kastat sig över en självmordsbombare i Afghanistan 2012. 

Laura Loomer hävdar att Groberg inte förtjänar medaljen. I ett inlägg på X påpekar hon att Groberg talade vid Demokraternas nationella konvent 2016 och inte är född i USA, något hon menar gör att han inte borde hedras.  

Påståendet får Marjorie Taylor Greene att se rött.

– Håll käften Laura, skriver hon i ett inlägg på X.

– Laura Loomer har NOLL respekt eller vördnad för en av de mest heroiska människorna i USA. Ingen bryr sig om hans politiska åsikt – fråga vilken veteran, militär eller amerikan som helst. Mannen var villig att dö för att rädda andra från en självmordsbombare, fortsätter kongressledamoten.

LÄS MER: Stod bakom Project 2025 – utses av Trump | 

”Hon kommer att brinna i helvetet”

Loomer svarar med att kalla Greene för en ”häxa” och den ”mest ineffektiva medlemmen i kongressen”.

– Jag hatar henne innerligt. Hon kommer att brinna i helvetet, dundrar den välkända MAGA-influencern.

LÄS MER: Elon Musk rasande – agerar mot Apple

Foto: White House Official Photographer (Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sin bilder)

Text: Redaktionen


Matbutiker larmar: stor brist på populär produkt – ”blir huggsexa”

2025 08 12

Flera faktorer har drabbat livsmedelsproduktionen i Sverige hårt.

Det har gjort att många butiksdiskar på flera håll i Sverige inte har kunnat fyllas på under sommaren.

När det gäller köttdiskarna har flera faktorer gjort att producenterna inte klarar att möta kundernas efterfrågan.

Den svenska nötköttsproduktionen minskade med 15 procent under det första kvartalet i år, jämfört med föregående år.

– Det vi ser nu är efterdyningarna av den svåra torkan 2018, då man tvingades ta bort fler djur än tänkt. Färre djur ger färre kalvar och i förlängningen mindre kött, säger Isabel Moretti, vd på Svenskt Kött, till SvD.

Under sommaren har produktionen återhämtat sig något, mycket tack vare att det har varit bra väder för foderproduktion.

Många faktorer påverkar

Köttbristen har under sommaren inte märkts lika mycket i storstadsregionerna som ute i lokala landsbygdsbutiker.

Bristen härleds bland annat till den svåra torkan sommaren 2018, men återhämtningen har försvårats på grund av coronapandemin, kriget i Ukraina och den höga inflationen.

Det har gjort att produktionskostnaderna har rusat och omöjliggjort nya investeringar för många bönder, uppger tidningen.

”Huggsexa om djuren”

Den stora köttbristen under våren har fått en del aktörer att tänka om.

Man jobbar nu för att hitta alternativ till nötköttet där den största bristen finns.

– Sedan försöker vi jaga brett och använda fler slakterier. Men det uppstår en komplex situation för alla gör ju så, så det blir huggsexa om de djur som finns, säger Kenny von Walden, vd på köttleverantören Gårdssällskapet, till SvD.

Tar tid att lösa

Nötköttsbristen kommer ta flera år att lösa, menar Magnus Dafgård som är ordförande på Skövde slakteri, och lyfter bristen på lönsamhet för köttproducenterna som en viktig orsak.

– Det är en långsiktig brist. Orsaken är att det är otillräcklig lönsamhet för köttproducenterna, säger han till SR.

– Man måste jobba med att öka incitamenten till att starta upp nya kalvbesättningar och kanske också titta på bidragssystemet.

Arkivfoto: B. Dunand

Text: Redaktionen