Putin ber om ursäkt offentligt

2024 12 28

Vladimir Putin ber om ursäkt.

38 människor förlorade livet och flera andra skadades när ett Azerbajdzjan Airlines-plan störtade i Kazakstan.

Inledningsvis föreslogs en fågelkrasch och dåligt väder som möjliga anledningar till kraschen.

Sedermera har det framkommit att det med största sannolikhet var det ryska luftförsvaret som sköt planet.

Nu ber Vladimir Putin om ursäkt.

Ber om ursäkt

Vladimir Putin har talat med Azerbajdzjans president Ilham Aliyev om flygkraschen med Azerbajdzjan Airlines och bett om ursäkt för att den ”tragiska händelsen” ägde rum i ryskt luftrum.

I ett uttalande framhåller Kreml: ”Vladimir Putin bad om ursäkt för det faktum att den tragiska händelsen inträffade i det ryska luftrummet, och uttryckte återigen djupa och uppriktiga kondoleanser till offrens familjer, och önskade ett snabbt tillfrisknande för de skadade”.

När planet försökte landa i Groznyj, huvudstaden i den ryska regionen Tjetjenien, attackerades Ryssland av ukrainska drönare och det ryska luftförsvaret slog tillbaka attackerna, hävdar Kreml.

Skyllde på vädret

Den ryska federala luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya försökte skylla kraschen med flygplanet i Aktau i Kazakstan den 25 december på väderförhållanden och pilotens reaktion på den ryska nödstängningen av luftrummet över republiken Tjetjenien. 

Det uppger tankesmedjan Institute for the Study of War.

Shoigu får ny roll

ISW förklarar.

– Rosaviatsiya-chefen Dmitry Yadrov uppgav den 27 december att det azerbajdzjanska flygplanet - som flög från Baku till Groznyj i Tjetjenien - försökte landa två gånger på Groznyjs flygplats mitt under en deklarerad nödstängning av det ryska luftrummet på grund av ett ukrainskt drönarhot.

– Yadrov försökte också förklara planets misslyckande med att landa i Groznyj flera gånger och hävdade att kraftig dimma över Groznyj kan ha påverkat sikten till upp till 500 meter.

Stor tragedi

Yadov hävdade vidare att piloten personligen bestämde sig för att landa i Aktau trots att ryska flygledare föreslog att planet skulle landa på andra ryska flygplatser.

Flygkraschen var en stor tragedi och totalt 38 människor förlorade livet.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Nato bekräftar enormt fiasko för Putin

2025 06 04

Vladimir Putin har länge använt Rysslands militära förmåga som ett avskräckningsmedel mot västvärlden och Ukraina.

Under kriget gång har Putins ständigt hotat med kärnvapen och ”militära åtgärder” i försök att avskräcka väst från att stödja Ukraina.

Nu har den ryska avskräckningsförmågan fått sig en rejäl törn.

Ukrainas drönaroperation ”Spindelnät”, som genomfördes i måndags, har skadat 40 ryska bombflygplan och totalförstört 10 till 13 plan.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid Nato på onsdagseftermiddagen. 

– De förstörda flygplanen bär ansvaret för 3 000 kryssningsrobotar som har avfyrats mot kritisk infrastruktur och civila mål i Ukraina sedan krigets början, säger tjänstemannen enligt Meduza.

”Oerhört hårt slag mot Ryssland”

Nato bekräftar således Ukrainas uppgifter om att ett 40-tal ryska bombplan träffades i drönaroperationen. Av dessa ska alltså 10-13 vara helt förstörda.

Ett enormt fiasko för den ryska krigsmakten.

– Attacken försvagar Rysslands militära prestationsförmåga och ökar dess krigskostnader. Samtidigt är attacken symboliskt och kommunikationsmässigt mycket viktig för Ukraina eftersom den visar att Ukraina kan överraska Ryssland.

Det säger Ilmari Käihkö, docent i krigsvetenskaper vid Försvarshögskolan och universitetsforskare vid Helsingfors universitet, till Yle.

Militärexperten och tidigare överstelöjtnant Joakim Paasikivi gör samma bedömning.

– Detta är ett oerhört hårt slag mot Ryssland. Det kommer få långsiktiga effekter bland annat eftersom den här typen av plan inte tillverkas längre, säger han till SVT.

LÄS MER OM SÄKERHETSLÄGET HÄR:

Ryssland “extremt provocerat" – Kreml varnar för nytt krig

UPPGIFTER: Amerikansk militär fruktar stor attack i USA

Rysslands ex-president erkänner: Vi söker ”fullständig förintelse”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Gigantiskt rökmoln drar in över Sverige

2025 06 04

Kanada har drabbats av omfattande skogsbränder under hela maj och början av juni.

Tiotusentals invånare har evakuerats från provinserna Saskatchewan, Manitoba och Ontario.

Men det är inte bara Kanada som påverkas. 

Satellitbilder har visat hur stora rökmoln rör sig bort från skogsbränderna. Rökmolnen har färdats över Atlanten och nått Europa vid flera tillfällen, rapporterar EU:s klimatövervakningsprogram Copernicus Climate Change Service.

Den 18-19 maj nådde ett stort rökmoln Grekland och östra Medelhavet.  

Ett andra, mycket större rökmoln, korsade Atlanten under den sista veckan i maj och nådde de nordvästra delarna av Europa den 1 juni.

Nu har ytterligare ett rökmoln svept in över den europeiska kontinenten. Och den här gången drabbas Norden.

Det visar nya satellitbilder som danska TV2 tagit del av.

– Röken anlände redan till nordvästra Europa på söndagen och drog in över Danmark (och Sverige, reds.anm) under tisdagen, rapporterar kanalen.

Så påverkas allmänheten

Enligt Christoffer Karoff, docent vid institutionen för geovetenskap vid Aarhus universitet, går det att se röken med blotta ögat.

– För det första ger röken himlen ett mjölkvitt sken, vilket kommer att skymma solens strålar. Dessutom blir soluppgångar och solnedgångar rödare, eftersom endast de långvågiga rödaktiga färgerna går igenom lagret av sotpartiklar.

Så påverkas luftkvalitén

EU:s Copernicus fastslår att luftkvalitén inte kommer att påverkas i någon större skala, eftersom rökmolnen vanligtvis befinner sig på mycket hög höjd.

– Skogsbränder är en vanlig företeelse i skogar på norra halvklotet från våren och under sommarmånaderna. Fram till början av juni visar våra data att de centrala regionerna i Kanada upplevt några mycket intensiva veckor vad gäller utsläpp från skogsbränder, säger Mark Parrington, senior forskare vid Copernicus atmosfärövervakningstjänst, i ett uttalande.

– Dessa uppgifter, och det faktum att vi kan observera röken i Europa, är en återspegling av omfattningen av bränderna och de effekter de har haft i Manitoba och Saskatchewan. På CAMS övervakar vi händelser som dessa för att förstå hur de påverkar atmosfären och luftkvaliteten regionalt och globalt.

Akrivfoto: V.Aivazovsky

Text: Redaktionen