Resenärer varnas inför jul – kan tvingas betala

2024 12 22

Resenärer uppmanas att göra rätt när de reser under jul- och nyårshelgerna, annars kan de bli skyldiga att betala.

Jul- och nyårshelgen innebär i regel att ovanligt många människor är på resande fot.

Många åker bil, buss eller tåg, men det är också många som ska ut och flyga under julledigheten.

Nu uppmanar Stockholm Arlanda Airport att tänka på vissa saker för att underlätta resandet i julruschen.

”Vill uppmuntra alla”

På Arlanda räknar man med ett jämnt flöde av resenärer under hela julen och ända in i andra veckan av januari. Väldigt många är på resande fot.

− Vi uppmanar alla som ska besöka oss under julledigheten att ta del av våra tips för att få en så smidig start på resan som möjligt, säger Arlandas flygplatschef Karl Eklund i ett uttalande.

Han menar att det är extra viktigt att förbereda sig när så många ska resa samtidigt.

− Jag vill uppmuntra alla att förbereda sig inför resan genom att kolla upp när vi rekommenderar att du kommer till Arlanda och att väl på plats bege dig direkt till en incheckningsautomat för att hämta ut bagagetagg, säger han.

− Tillsammans kan vi spara mycket tid och bidra till ett smidigare flöde både för oss själva och våra medresenärer, tillägger Karl Eklund.

Och den som gör fel riskerar faktiskt att bli betalningsskyldig.

Vanligt misstag kan göra dig betalningsskyldig

Ett misstag är extra vanligt i samband med jul- och nyårsresor. Det hänger samman med att många har med sig julmat och julklappar när de reser.

− Tänk på att mycket av julmaten, som sill och Janssons frestelse, innehåller vätska som du inte får ta med dig genom säkerhetskontrollen om den ligger i en förpackning som överstiger 100 ml, säger Karl Eklund.

Hanterar man detta på fel sätt så kan man tvingas betala för sitt misstag.

− Då rekommenderar vi i stället att packa maten i det incheckade bagaget, men se till att slå in den väl. Läcker den ut och förstör andras bagage kan du bli ersättningsskyldig, säger Karl Eklund.

Julklappar som är inslagna bör också packas i det bagage som ska checkas in, tillägger han. Annars kan säkerhetskontrollanterna bli tvungna att öppna klappen.

Foto: Julie Sd

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen