RASERI MOT TAXIBOLAG: ”Agera innan det är för sent”
2024 12 20
Taxibranschen är hårt pressad i Sverige.
På åtta år har Taxi Stockholm tappat cirka 3 miljoner resor.
Det är framför allt taxibolagen Bolt och Uber som tagit marknadsandelar från andra bolag i Sverige.
Appbolagens enkla bokningssystem och billiga priser lockar över kunderna.
Samtidigt växer kritiken mot Bolt och Uber.
En granskning från Expressen visar att bolagens taxiförare lever ett mycket hårt liv i Sverige.
Många förare kommer från länder som Pakistan, Iran, Irak och Afghanistan. Enligt de nuvarande arbetstillståndsreglerna måste de tjäna 80 procent av en svensk medianlön för att få stanna i landet.
Det motsvarar 28 480 kronor i månaden i dag.
För att komma upp i summan tvingas taxiförarna ofta jobba 12 timmar per dag. 350 till 400 timmar i månaden är inte ovanligt, enligt Expressens granskning.
Samtidigt tjänar Uber och Bolt miljarder. Ubers rörelseresultat för 2023 landade på 44 miljarder kronor.
Bolag riskerar att slås ut
Nu har Svenska Taxiförbundet fått nog av Bolts och Ubers verksamhet.
Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet, uppmanar Sveriges politiker att vidta åtgärder för att göra taximarknaden rättvis och hållbar.
Alla aktörer måste följa samma spelregler, betonar Kalderén.
– Plattformsbolag, vars affärsmodell leder till att de kan undvika skatt och moms, skapa tveksamma anställningsvillkor där socialt ansvar sätts på undantag, undergräver marknaden för seriösa bolag som riskerar slås ut, säger han.
”Agera innan det är för sent!”
Enligt Kalderén är det inte för sent att vända utvecklingen.
– Vi vill rikta en tydlig uppmaning till ansvariga politiker på den nationella nivån: Verktygen finns i lagstiftningen. Myndigheter som Skatteverket, Polisen, Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket har möjlighet att agera. Men det behövs politisk handlingskraft för att sända de rätta signalerna och öka myndighetskontrollen för att främja en socialt hållbar taxinäring, säger han och tillägger:
– Då kan vi också säkerställa att det finns förutsättningar för regioner och kommuner att kunna handla upp samhällsviktiga resor som skolskjuts, färdtjänst och sjukresor av seriösa företag. Agera nu – innan det är för sent!
Foto: B. Waldemar
Text: Redaktionen