Ovisst mellan S och V in i det sista

2021 11 22

Det råder osäkerhet huruvida Magdalena Andersson (S) och Nooshi Dadgostar (V) är överens inför beskedet som ska ges till talmannen senast klockan 12 i dag.

Sveriges Radio uppger nu på morgonen att det ännu inte slutits någon överenskommelse partierna emellan enligt uppgifter till Ekot.

Samtigt har SVT nåtts av uppgifter om att S och V är överens om det som tidigare pekat t som den svåraste frågan, det vill säga V:s relation till regeringsunderlaget. Detta har dock inte bekräftas – eller dementeras – av Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

Frågade live i studion

– Vi har ju uppgifter om att Socialdemokraterna är överens med Vänsterpartiet om formerna för hur Vänstern ska få inflytande, sade SVT:s Camilla Kvartoft i SVT:s Agenda på söndagskvällen.

Frågan riktades i studion till Tobias Baudin.

Illmarig Baudin gav välkalibrerad respons

Baudin såg aningen illmarig ut när frågan ställdes. Kvartoft fyllde sedan i med en skarp fråga.

– Stämmer det?, frågade hon och tittade på den nyvalda partisekreteraren som avfyrade ett välkalibrerat svar.

– Det är mycket uppgifter just nu som florerar och så, svarade Baudin.

Sen sade den 46-årige Luleåbon följande:

– Men det som stämmer är att vi har konstruktiva förhandlingar med Vänsterpartiet.

ANALYS

Nu klämtar snart klockan för S-MP-regeringens tidsfrist för att få Magdalena Andersson (S) vald till Sveriges nästa statsminister. I morgon måndag senast klockan 12.00 skall hon slutrapportera till talman Andreas Norlén. Det finns i grunden tre möjliga svar.

▪1 – Jag ger upp.  Det här går inte vägen.

▪2 – Vi är nära. Ge oss ett par dagar till.

▪3 – Vi är överens. Jag vill gå till statsministeromröstning på onsdag klockan 09.00.

Hänger på Centern

Det är absolut möjligt – ja till och med troligt – att Socialdemokraterna och Vänsterpartiet är överens om hela rasket. Men frågan är om Centern och Annie Lööf är med på noterna.

Min bedömning är att Centern kan tänkas säga ja – även om S och V är överens om både det ena och det andra. Centern ingår ju inte längre i regeringsunderlaget och kan därmed tänkas ha en kallare inställning till S och V:s relation – så länge det inte påverkar budgeten eller leder till andra konkreta sakpolitiska beslut.

S och V kan ju komma bra överens på pappret men Centern kan i praktiken bestämma exakt vad de vill godkänna i konkret politik när det är dags att rösta i riksdagen för varje enskild politisk sakfråga. Centern kan därmed säga passivt ja men sedan praktiskt nej längre fram om de vill. Därmed kan de undvika långdragna turer som kan irritera centerväljare . Och skäll av Moderaterna får Centern hur partiet än gör.

Det är även möjligt för V att agera så här:

▪1, Rösta nej till Magdalena Andersson (S) som statsminister på onsdag.

▪2, Rösta ja till S-budgeten för att diska av den enskilda frågan och slippa en svekdebatt om att de sade ja till M-KD-SD-budgeten.

▪3, Rösta nej till Ulf Kristerson (M) som statsminister vid statsministeromröstning nummer 2.

▪4, Återigen få chansen att förhandla med Socialdemokraterna inför en ny votering om Magdalena Andersson (S) som statsminister.

Vänsterpartiet har nu en gyllene chans som de inte vill ska glida dem ur händer i första taget.

Kallast vinner.

Foto: Nooshi Dadgostar, FB, resp. Magdalena Andersson, FB


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen