Oroväckande uppgifter om Kalle Anka på julafton

2024 12 20

Det finns en rad orosmoln som skulle kunna påverka och i värsta fall hota framtiden för Kalle Anka på julafton.

Ett av dem kan vara att intresset för “Kalle Anka och hans vänner önskar god jul” har sjunkit relativt dramatiskt de senaste åren.

Bara från 2022 till 2023 sjönk tittarsiffrorna med en halv miljon.

Hur det blir i år återstår att se, men det finns samtidigt även andra omständigheter som kan få folk som uppskattar Sveriges kanske heligaste tv-timme att bli nervösa.

SVT förtydligar

I veckan har det nämligen gått att läsa i flera medier att många riskerar att missa Kalle Anka på grund av tekniska omständigheter.

Detta eftersom det påståtts att en lista över tv-modeller inte stöder SVT Play, där programmet sänds för de som inte tittar via den vanliga tv-sändningen.

Men uppgiften visar sig inte riktigt stämma. Nu har SVT själva gått ut och förtydligat vad som egentligen gäller.

– “Kalle Anka och hans vänner firar jul” kommer att visas på alla enheter med stöd för SVT Play med undantag för äldre plattformarna LG 2014-2015. Om du har en LG-tv rekommenderar vi att du ser “Kalle Anka och hans vänner firar jul” på en annan enhet, till exempel en dator, mobil eller surfplatta, förklarar kanalen i ett uttalande.

Ytterligare oro: SVT kan inte lova fortsättning

Samtidigt finns det en bestående oro för den som vill att Kalle Anka-traditionen ska fortsätta även framöver.

SVT kan nämligen inte avslöja ett enda ord om hur avtalet med Disney ser ut eller hur länge det gäller – och därmed inte heller hur det blir nästa år.

– Vi kan inte lova någonting. Jag är ledsen, har tv-kanalens inköpschef Karolina Stallwood sagt till GP.

Det är därmed inte otänkbart att det här året skulle kunna bli det sista med Kalle Anka.

– Jag kan tyvärr inte gå in på några sådana detaljer. SVT:s avtal med Disney är hemligt.

Ekonomin kan äventyra

Förra året anklagades SVT av arga tittare för att försöka fasa ut Kalle Anka. Detta efter att kanalen introducerat en ny tv-tablå på julafton, bland annat med klipp från kända Astrid Lindgrenssagor.

Men den anklagelsen dementeras med kraft från kanalen.

Även om man inte själva kan bestämma fortsättningen finns det ingen annan ambition än att fortsätta sända Kalle Anka så länge det överhuvudtaget är möjligt.

Kalle Anka är en tradition i väldigt många svenska hem. Det sitter som tatuerat i den svenska folksjälen, har Eva Beckman, programdirektör på SVT, sagt till Aftonbladet.

En faktor som i teorin skulle kunna bli ett problem är dock den ekonomiska frågan.

– Det skulle det kunna vara, men det är inte så. Och det tror jag inte att det kommer att bli, framhåller Eva Beckman.

LÄS MER: SVT1 byts ut – det här ersätter

Kalle Ankas tittarsiffror senaste fem åren

2023: 2,9 miljoner

2022: 3,4 miljoner

2021: 3,7 miljoner

2020: 4,5 miljoner

2019: 3,3 miljoner

Källa: MMS

Foto: Clément M resp K. Li

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Lågprisbutiker stoppas i Sverige

2024 12 20

Bland Sveriges 290 kommuner saknar mer än var tredje en lågprisbutik.

Totalt saknar 102 kommuner ett lågprisalternativ till de etablerade matbutikerna.

Det fastslår Konkurrensverket i en rapport.

– Det innebär att cirka en miljon invånare inte har tillgång till en lågprisbutik i sin kommun, framhåller myndigheten.

I rapporten redovisas även en kartläggning av hur matbutikerna är lokaliserade i Sverige. För många konsumenter är valfriheten begränsad, eftersom den näst närmaste butiken tillhör samma koncern som den närmaste.

– Det innebär att utbudet av varor och de priser som erbjuds kan vara i stort sett identiska då vissa dagligvaruaktörer har central prissättning, fastslår Konkurrensverket.

Vidare skriver myndigheten att frånvaron av olika dagligvaruaktörer och av lågpriskoncept kan begränsa konkurrensen samt på sikt även konsumenternas valmöjligheter.

Lågprisbutiker stoppas

Trots att en miljon invånare saknar ett lågprisalternativ stoppas många lågprisbutiker från att etablera sig i svenska kommuner.

Det rapporterar DN med hänvisning till en rapport från regeringens industrisamordnare Kristina Alvendal.

–  En del kommuner säger rent ut att ”vi behöver inget lågpris” och en del säger ”här ska vi inte ha livsmedel, det är fel placering”, säger Alvendal till DN.

– En tredje aspekt är att när kommuner i dag planerar för en ny stadsdel eller nya kvarter så planerar de inte in tillräckligt stora lokaler i bottenvåningen, så det finns helt enkelt inte plats.

”Väldigt frustrerande”

Lågpriskedjan Willys är en av flera aktörer som hindras av kommunerna.

– Det är väldigt frustrerande eftersom vi dagligen får samtal från kunder som vädjar om att vi ska etablera oss, där vi kan göra skillnad för deras vardag och ekonomi, säger Willys etableringschef Heinz Möller till tidningen.

– Det finns platser där vi försökt etablera oss i 5–10 år, vi har kämpat och kämpat för att få komma dit, men man kommer hela tiden med nya hinder.

Foto: D. Kydd

Text: Redaktionen