Svensk laddjätte nära konkurs – bostadsrättsföreningar rasar

2024 12 19

En av Sveriges största aktörer inom laddbranschen är på väg att gå under.

Det finns över 300 000 registrerade elbilar i Sverige och behovet av laddlösningar ökar i enorm takt.

För ett år sedan infördes krav från Boverket om att bostadsrättsföreningar och fastighetsägare måste möjliggöra för laddning av elfordon i samband med nybyggnationer och större ombyggnationer.

Efter 1 januari 2025 införs dessutom nya regler om minst en laddningspunkt för elfordon för vissa befintliga byggnader. Det gäller för uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på dess tomt. 

Men nu är Eway, en av Sveriges laddjättar som haft hundratals bostadsrättsföreningar som kunder, på väg i konkurs.

"Med tungt hjärta"

Bakgrunden är att Eway igår fick avslag på en ansökan om förlängd företagsrekonstruktion, något man ansökte om redan i augusti för att stärka sin position och säkra långsiktig stabilitet.

Företagsrekonstruktion är ett alternativ till konkurs. Bolag som har ekonomiska problem, men som ändå kan överleva på sikt, kan ansöka om rekonstruktion.

Men nu säger Svea Hovrätt alltså nej och rekonstruktionen avslutas.

– Det är med ett tungt hjärta jag idag vill informera om att vi har fått avslag på vår ansökan om förlängd företagsrekonstruktion. Överklagan har lämnats in till Svea Hovrätt den 17 december 2024, meddelar Eway.

Över 40 kan förlora jobbet

En konkurs skulle innebära att över 40 anställda förlorar sina arbeten arbeten och att bolagen får sin F-skattsedel återkallad.

– Under rekonstruktionsperioden har vi vidtagit omfattande åtgärder för att stärka vår verksamhet., understryker Eway.

– Som skäl för prövningstillstånd anser vi att Tingsrätten har gjort en alltför restriktiv bedömning gällande särskilda skäl för förlängning.

Har börjat utmätas

Hovrätten anser inte att Eway AB har anfört tillräckliga skäl för att meddela så kallad inhibition.

Enligt Andreas Köhler, kronoinspektör på Kronofogden, har myndigheten nu börjat utmäta medel från flera av Eways bankkonton.

Totalt rör det sig om 42 mål, två avser obetalda skatter och resten avser skulder till privata bolag och föreningar, säger han till Dagens industri.

Bostadsrättsföreningar rasar

Enligt tidningen har Eway hjälpt 650 bostadsrättsföreningar med att installera laddboxar i garage och parkeringar. 

Lika många BRF-kunder har blivit borgenärer i Eways rekonstruktion, efter att bolaget använt delar av intäkter som skulle gått till föreningarna med att täcka skulder och driva verksamheten.

– Av detta skäl har 650 BRF-kunder blivit borgenärer i Eways rekonstruktion – något som fått många av dem att ilskna till, rapporterar Di.

I vissa fall är skulderna på över 100 000 kronor.

Foto: Chuttersnap

Text: Redaktionen


Oroväckande besked om Bank-ID: ”Var observant”

2024 12 19

Bank-ID är Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

Över åtta miljoner svenskar använder tjänsten i dag.

Men legitimationstjänstens enorma popularitet har en baksida.  

Bank-ID är ett av de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar.

Den svenska legitimationstjänsten är det tolfte mest utsatta varumärket i världen. Det visar färsk statistik från IT-Total, som tagits fram av bolagets leverantör Vipres.

Bredvid stora jättar

Bank-ID placerar sig på tolfte plats på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. På samma lista hittas storföretag som Apple och Microsoft.

 Diego López, chef för cybersäkerhet på IT-Total, uppmanar allmänheten att vara på sin vakt.

– Svenskar är en digitalt aktiv befolkning som e-handlar mycket och generellt är duktiga på engelska. Det gör oss särskilt intressanta för de här aktörerna, säger han.

”Säger mycket om hur utsatta svenskar är”

Microsoft, Apple och Docusign är de tre företag som cyberkriminella oftast härmar.  

Målet är att få användare att klicka på en skadlig länk eller sprida kod.

– Microsoft står ut i statistiken, men intressant nog hamnar svenska Bank-ID på plats tolv på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. Det säger mycket om hur utsatta vi svenskar är, säger Diego López.

Sverige hamnar högt upp

Statistiken visar också att Sverige är av de länder där befolkningen utsätts för flest bedrägliga e-postmeddelanden i världen.

– Var observant. Om något känns det minsta märkligt rekommenderar jag den analoga metoden: ring eller prata med kollegan, vännen eller avsändaren och stäm av att allt är som det ska, säger Diego López.

Hit riktas flest bedrägliga e-postmeddelanden:  

  1. USA
  2. Storbritannien
  3. Sverige
  4. Kanada
  5. Island
  6. Danmark
  7. Irland

Varumärkena som cyberkriminella efterliknar oftast:  

  1. Microsoft
  2. Apple
  3. Docusign
  4. Dropbox
  5. Vipps
  6. Google
  7. Paypal
  8. Zoom
  9. Booking
  10. Spotify
  11. HSBC
  12. Bank-ID

Källa: IT-total

Foto: 

Text: Redaktionen


Chockbesked för Aladdinasken

2024 12 18

Marabous chokladaskar är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Varje år säljs runt fyra miljoner askar till chokladälskare landet över.

En stor del av askarna säljs i december och framför allt runt juletid. Cirka 80 procent av Aladdinaskens försäljning sker kring julen.

– Det är häftigt att tänka att det är cirka en ask per svenskt hushåll, sade Aladdins varumärkeschef Maija Bjureström till Expressen förra julen.

Nu har dock spelplanen i Sverige förändrats markant.

En ny chokladask har tagit upp kampen med Marabous klassiska produkter.

Det rör sig om finländska Fazers nya chokladask ”julklassiker”, som lanserades i början av november.

Enligt färska siffror har Fazers chokladask sålt som smör inför julen.

Efterfrågan på chokladasken har varit högre än tillgången.

Det uppger Robert Engman, vp commercial hos Fazer Sverige, i en kommentar till Dagligvarunytt.

– Vi hade höga förväntningar på chokladasken då den just innehåller blandade favoriter. Den nya chokladasken har mottagits väl från konsument och har överträffat alla våra förväntningar, efterfrågan har varit högre än tillgången, framhåller han och tillägger:

– Våra förhoppningar på Fazer klassiker är att den kommer att vara en favorit på julbordet i svenska hushåll framöver.

Här är alla smaker

Fazers chokladask samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Totalt innehåller asken 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Inga förändringar i Aladdinasken

Marabou har tidigare meddelat att årets chokladask kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken, sade Maije Bjureström till Expressen i november.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen