Putin vänder sig till hela världen – bisarrt utspel

2024 12 19

Vladimir Putin kommer idag att tala till alla världens länder.

Det är dags för diktatorns årliga nyhetskonferens.

I ryska medier beskrivs arrangemanget, som inträffar omkring jul varje år, som “en chans att tala till världen”.

Man påstår också att hela planeten är intresserad av att höra vad diktatorn har att säga.

– Kreml anser att det är nödvändigt att dra fördel av den globala medias fascination av Rysslands president Vladimir Putin för att upplysa människor runt om i världen om Rysslands position, säger Kremls talesman Dmitrij Peskov enligt den ryska statliga nyhetsbyrån Tass.

"Vår sanning"

Moskva har även gett besked om att västerländska journalister kommer att delta i den årliga presskonferensen, men det är “ryska journalister som förvänta ställa majoriteten av frågorna”, framhåller Tass.

– Vårt land och vår president är i fokus för ökat intresse från globala medier, påstår Peskov och tillägger:

– Och även om deras intresse härrör från en ensidig partisk, betald och fördomsfull agenda, är ett intresse fortfarande ett intresse och vi måste dra nytta av det för att förklara vår sanning genom dem och förmedla vår ståndpunkt och vår information genom dem.

"En cirkus"

Nyårskonferensen är ett uppstyrt spektakel där Putin får möjlighet att putsa på sin image på bästa möjliga sändningstid. Den pågår i regel i flera timmar.

Enligt New York Times beskrivs tillställningen som en “delvis koreograferad show av öppenhet” och jämförs med en cirkus.

I Ryssland råder stenhård censur och i princip all offentlig kritik mot regimen är oacceptabel. Dessutom haglar lögnerna från den ryska regimen den ena efter den andra, inte minst om kriget i Ukraina.

Under konferensen ska bland annat landets medborgare kunna ringa in och ställa frågor direkt till presidenten.

Men det handlar om en “väldigt, väldigt koreograferad session”, konstaterar TV2:s rysslandskorrespondent Claus Borg Reinholdt.

– När folk ringer in med problem från sina hemstäder säger Putin: “Mitt folk kommer att kontakta dig, och då ska vi göra något åt det”. På så sätt kommer han att framstå som energisk och som en som förstår vanliga ryssars problem, säger han till den egna kanalen.

LÄS MER: Panik i Ryssland – Putin tvingas till nödåtgärd

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Oroväckande besked om Bank-ID: ”Var observant”

2024 12 19

Bank-ID är Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

Över åtta miljoner svenskar använder tjänsten i dag.

Men legitimationstjänstens enorma popularitet har en baksida.  

Bank-ID är ett av de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar.

Den svenska legitimationstjänsten är det tolfte mest utsatta varumärket i världen. Det visar färsk statistik från IT-Total, som tagits fram av bolagets leverantör Vipres.

Bredvid stora jättar

Bank-ID placerar sig på tolfte plats på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. På samma lista hittas storföretag som Apple och Microsoft.

 Diego López, chef för cybersäkerhet på IT-Total, uppmanar allmänheten att vara på sin vakt.

– Svenskar är en digitalt aktiv befolkning som e-handlar mycket och generellt är duktiga på engelska. Det gör oss särskilt intressanta för de här aktörerna, säger han.

”Säger mycket om hur utsatta svenskar är”

Microsoft, Apple och Docusign är de tre företag som cyberkriminella oftast härmar.  

Målet är att få användare att klicka på en skadlig länk eller sprida kod.

– Microsoft står ut i statistiken, men intressant nog hamnar svenska Bank-ID på plats tolv på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. Det säger mycket om hur utsatta vi svenskar är, säger Diego López.

Sverige hamnar högt upp

Statistiken visar också att Sverige är av de länder där befolkningen utsätts för flest bedrägliga e-postmeddelanden i världen.

– Var observant. Om något känns det minsta märkligt rekommenderar jag den analoga metoden: ring eller prata med kollegan, vännen eller avsändaren och stäm av att allt är som det ska, säger Diego López.

Hit riktas flest bedrägliga e-postmeddelanden:  

  1. USA
  2. Storbritannien
  3. Sverige
  4. Kanada
  5. Island
  6. Danmark
  7. Irland

Varumärkena som cyberkriminella efterliknar oftast:  

  1. Microsoft
  2. Apple
  3. Docusign
  4. Dropbox
  5. Vipps
  6. Google
  7. Paypal
  8. Zoom
  9. Booking
  10. Spotify
  11. HSBC
  12. Bank-ID

Källa: IT-total

Foto: 

Text: Redaktionen


Chockbesked för Aladdinasken

2024 12 18

Marabous chokladaskar är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Varje år säljs runt fyra miljoner askar till chokladälskare landet över.

En stor del av askarna säljs i december och framför allt runt juletid. Cirka 80 procent av Aladdinaskens försäljning sker kring julen.

– Det är häftigt att tänka att det är cirka en ask per svenskt hushåll, sade Aladdins varumärkeschef Maija Bjureström till Expressen förra julen.

Nu har dock spelplanen i Sverige förändrats markant.

En ny chokladask har tagit upp kampen med Marabous klassiska produkter.

Det rör sig om finländska Fazers nya chokladask ”julklassiker”, som lanserades i början av november.

Enligt färska siffror har Fazers chokladask sålt som smör inför julen.

Efterfrågan på chokladasken har varit högre än tillgången.

Det uppger Robert Engman, vp commercial hos Fazer Sverige, i en kommentar till Dagligvarunytt.

– Vi hade höga förväntningar på chokladasken då den just innehåller blandade favoriter. Den nya chokladasken har mottagits väl från konsument och har överträffat alla våra förväntningar, efterfrågan har varit högre än tillgången, framhåller han och tillägger:

– Våra förhoppningar på Fazer klassiker är att den kommer att vara en favorit på julbordet i svenska hushåll framöver.

Här är alla smaker

Fazers chokladask samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Totalt innehåller asken 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Inga förändringar i Aladdinasken

Marabou har tidigare meddelat att årets chokladask kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken, sade Maije Bjureström till Expressen i november.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen