Kreml hotar tidning – “Legitim militär måltavla”

2024 12 19

Frustrationen hos Kreml är enorm efter generallöjtnant Igor Kirillovs död.

Kirillov, som ansvarade för militärens enhet för kemiskt och biologiskt försvar, dödades på tisdagsförmiddagen.

Därefter publicerades en ledare i tidningen The Times där händelsen beskrevs som ”en legitim försvarshandling” av Ukraina, som har tagit på sig ansvaret för mordet.

Nu rasar det ryska säkerhetsrådets vice ordförande, Dmitrij Medvedev, och pekar ut The Times som en “legitim militär måltavla”.

Det rapporterar The Guardian.

“Legitim måltavla”

Så här uttrycker sig Medvedev efter ledaren från The Times:

– De som utför brott mot Ryssland har alltid medbrottslingar, framhåller Medvedev.

– Även de är nu legitima militära mål. Denna kategori skulle också kunna omfatta de eländiga schakaler från The Times som fegt gömde sig bakom sin ledare. Det innebär hela ledningen för publikationen.

Den tidigare presidenten tillade att journalister på The Times borde ”vara försiktiga” eftersom ”allt är tillåtet i London”.

Storbritannien svarar

Storbritanniens utrikesminister David Lammy har svarat på det ryska hotet.

– Gangsterhotet mot Times journalister luktar desperation, skriver Lammy på X med en bild där han läser en upplaga av The Times.

– Våra tidningar representerar det bästa av brittiska värderingar: frihet, demokrati och oberoende tänkande.

Ukrainsk specialoperation

Den ukrainska säkerhetstjänsten SBU dödade den 17 december i Moskva den ryske chefen för NBC-styrkorna, generallöjtnant Igor Kirillov och hans assistent, major Ilya Polikarpov.

SBU:s källor bekräftade för olika ukrainska och västerländska medier att SBU genomförde en ”specialoperation” för att döda Kirillov, som SBU:s källor beskrev som ett ”legitimt mål” för hans krigsbrott och användning av förbjudna kemiska vapen mot den ukrainska militären.

Det uppger tankesmedjan Institute for the Study of War.

Sprängladdning i elscooter

ISW förklarar.

– Svetlana Petrenko, representant för den ryska undersökningskommittén Sledkom, meddelade att Sledkoms huvudundersökningsavdelning för Moskva har inlett en utredning av Kirillovs och Polikarpovs död efter att en improviserad sprängladdning som var placerad i en elscooter detonerade på distans nära ett bostadshus på Ryazansky Prospect.

Foto: R. Kaft resp M. Parulava

Text: Redaktionen


Oroväckande besked om Bank-ID: ”Var observant”

2024 12 19

Bank-ID är Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

Över åtta miljoner svenskar använder tjänsten i dag.

Men legitimationstjänstens enorma popularitet har en baksida.  

Bank-ID är ett av de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar.

Den svenska legitimationstjänsten är det tolfte mest utsatta varumärket i världen. Det visar färsk statistik från IT-Total, som tagits fram av bolagets leverantör Vipres.

Bredvid stora jättar

Bank-ID placerar sig på tolfte plats på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. På samma lista hittas storföretag som Apple och Microsoft.

 Diego López, chef för cybersäkerhet på IT-Total, uppmanar allmänheten att vara på sin vakt.

– Svenskar är en digitalt aktiv befolkning som e-handlar mycket och generellt är duktiga på engelska. Det gör oss särskilt intressanta för de här aktörerna, säger han.

”Säger mycket om hur utsatta svenskar är”

Microsoft, Apple och Docusign är de tre företag som cyberkriminella oftast härmar.  

Målet är att få användare att klicka på en skadlig länk eller sprida kod.

– Microsoft står ut i statistiken, men intressant nog hamnar svenska Bank-ID på plats tolv på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. Det säger mycket om hur utsatta vi svenskar är, säger Diego López.

Sverige hamnar högt upp

Statistiken visar också att Sverige är av de länder där befolkningen utsätts för flest bedrägliga e-postmeddelanden i världen.

– Var observant. Om något känns det minsta märkligt rekommenderar jag den analoga metoden: ring eller prata med kollegan, vännen eller avsändaren och stäm av att allt är som det ska, säger Diego López.

Hit riktas flest bedrägliga e-postmeddelanden:  

  1. USA
  2. Storbritannien
  3. Sverige
  4. Kanada
  5. Island
  6. Danmark
  7. Irland

Varumärkena som cyberkriminella efterliknar oftast:  

  1. Microsoft
  2. Apple
  3. Docusign
  4. Dropbox
  5. Vipps
  6. Google
  7. Paypal
  8. Zoom
  9. Booking
  10. Spotify
  11. HSBC
  12. Bank-ID

Källa: IT-total

Foto: 

Text: Redaktionen


Chockbesked för Aladdinasken

2024 12 18

Marabous chokladaskar är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Varje år säljs runt fyra miljoner askar till chokladälskare landet över.

En stor del av askarna säljs i december och framför allt runt juletid. Cirka 80 procent av Aladdinaskens försäljning sker kring julen.

– Det är häftigt att tänka att det är cirka en ask per svenskt hushåll, sade Aladdins varumärkeschef Maija Bjureström till Expressen förra julen.

Nu har dock spelplanen i Sverige förändrats markant.

En ny chokladask har tagit upp kampen med Marabous klassiska produkter.

Det rör sig om finländska Fazers nya chokladask ”julklassiker”, som lanserades i början av november.

Enligt färska siffror har Fazers chokladask sålt som smör inför julen.

Efterfrågan på chokladasken har varit högre än tillgången.

Det uppger Robert Engman, vp commercial hos Fazer Sverige, i en kommentar till Dagligvarunytt.

– Vi hade höga förväntningar på chokladasken då den just innehåller blandade favoriter. Den nya chokladasken har mottagits väl från konsument och har överträffat alla våra förväntningar, efterfrågan har varit högre än tillgången, framhåller han och tillägger:

– Våra förhoppningar på Fazer klassiker är att den kommer att vara en favorit på julbordet i svenska hushåll framöver.

Här är alla smaker

Fazers chokladask samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Totalt innehåller asken 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Inga förändringar i Aladdinasken

Marabou har tidigare meddelat att årets chokladask kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken, sade Maije Bjureström till Expressen i november.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen