Regeringen öppnar för jättebygge till Sverige

2024 12 17

Regeringen öppnar för att återuppta ett pausat jättebygge till Sverige.

Det handlar om den pausade elledningen Hansa Powerbridge som skulle gå mellan Tyskland och Skåne.

För ett halvår sedan avslutades projektet av Svenska Kraftnät efter att regeringen avslog myndighetens ansökan om koncession.

Nu kan regeringen tvärvända, meddelar energi- och näringsminister Ebba Busch (KD).

Men bara på ett villkor.

Det förutsätter att Tyskland reformerar sin elmarknad och inför elprisområden i landet.

– Den svenska regeringen skulle vara beredd att gå vidare, säger Ebba Busch om ett sådant scenario i en intervju med Financial Times.

Tyskland ivriga

Delas Tyskland upp i olika elprisområden skulle nätens effektivitet öka, menar ministern. Det skulle sedan leda till lägre priser.

Projektet Hansa Powerbridge står högt upp på tyskarnas meny.

Vi vill verkligen att den nya undervattenselledningen byggs, framhöll den tyska energiministern Robert Habeck till Sveriges Radio i samband med statsbesök i Sverige i våras.

Avslutades i somras

Sverige var redan då tveksamma till bygget, bland annat finns det ett politiskt motstånd hos oppositionen som krävt samma sak som regeringen gör nu: att Tyskland inför elprisområden likt i Sverige.

Ledningen anses viktig för Tyskland som lade ned sin kärnkraft förra året. Hansa Powerbridge bedöms kunna vara en garant för landets framtida elförsörjning och energiomställning.

Planen var från början att elledningen skulle stå klar 2026, men sedan i somras är projektet alltså avslutat av Svenska Kraftnät.

I regeringens beslut framgår det att avslaget inte innebär något förbud mot en ny förbindelse mellan Tyskland och Sverige om förutsättningarna skulle ändras i framtiden. Samhällsekonomiskt ser Svenska kraftnät stora nyttor av en ny elförbindelse till Tyskland i framtiden, framhöll myndigheten vid tillfället och tillade:

– Men regeringen har vägt in andra aspekter, bland annat en ökad risk för stigande priser i framför allt södra Sverige. Då regeringen är sista instans i koncessionsprövningen kommer Svenska kraftnät därmed att avsluta projektet då förutsättningar för koncession saknas.

Foto: Magnus Liljegren, Regeringskanslier resp C. Pokanteh

Text: redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen