SVT:s sista julskinka

2024 12 15

SVT har fattat ett uppmärksammat beslut.

I december är det inte ovanligt att arbetsgivare bjuder sina anställda på julbord.

Sveriges Television är inget undantag.

Kanalens medarbetare bjuds på jullunch med bland annat skinka – men det blir sista gången, rapporterar Journalisten.

”Så jäkla sjukt”

SVT har nämligen infört en ny matpolicy.

Enligt den ska luncher vid möten med fler än tio personer vara helt vegetariska.

Policyn införs efter årsskiftet, vilket innebär att SVT:s anställda nu får skinka på julbordet för allra sista gången, enligt tidningen.

SVT:s nya matpolicy förklaras med att vegetarisk mat är bättre för klimatet. Policyn har dock kritiserats.

En som vänder sig emot SVT:s beslut är gastronomen och medieprofilen Edward Blom.

I ett inlägg på X rasar Blom mot SVT.

– Så jäkla sjukt – blir att ta med matsäck om man har en inspelning, dundrade Blom i inlägget från den 24 oktober i år.

”Kan inte ses som opartiska”

Enligt Edward Blom är beslutet om den nya matpolicyn ett politiskt ställningstagande från SVT:s sida.

– Men det stora problemet är att SVT inte kan ses som opartiska efter detta utan som en rätt extrem politisk rörelse. Vilka partier är emot vegoseringen av Sverige?! frågar sig Edward Blom i inlägget på X.

SVT försvarar dock beslutet.

– När det gäller lunchmat vid större tillställningar så väljer vi framöver vegetariskt för att det avsevärt sänker klimatpåverkan jämfört med exempelvis kötträtter, säger Michael Österlund, divisionschef för programdivisionen på SVT, till Journalisten.

Kritik mot SVT vanligt

Som public service-bolag väcker SVT ofta starka känslor och drar på sig kritik från många håll.

Under hösten har SVT bland annat kritiserats för att programserien ”Naken med Stina Wollter”, efter att Stina Wollter skrivit antisemitiska inlägg i sociala medier.

SVT valde till slut att skjuta upp programmet på obestämd tid.

I december har det också framförts kritik mot hur kvinnor behandlas på en av public service-kanalens redaktioner.

LÄS OCKSÅ: Stenhård kritik mot SVT

Text: Redaktionen


Danmark har läxat upp USA

2025 05 10

Enligt uppgifter till The Wall Street Journal avser USA att öka spionaget mot Grönland, som tillhör det danska kungariket.

Uppgifterna har väckt starka reaktioner i Danmark. Den danska underrättelsetjänsten, PET, har konstaterat att det föreligger ett ökat hot om spionage efter att artikeln publicerats.

Nu har Danmark kontaktat USA.

Det bekräftar statsminister Mette Frederiksen.

– Det här är rykten i en internationell tidning, och som ni vet har vår utrikesminister redan haft ett samtal med USA. Självklart kan man inte spionera på en allierad, säger hon enligt nyhetsbyrån Ritzau.  

Danmarks utrikesminister Lars Løkke Rasmussen betonar att den danska regeringen har varit mycket tydlig i sin kommunikation.

– Det avgörande är att vi signalerat mycket tydligt till amerikanerna att kungarikets interna angelägenheter är kungarikets interna angelägenheter. Vi betraktar oss inte bara som en nära allierad till USA, vi är en nära allierad. Och därför kan vi naturligtvis inte tolerera om folk börjar spionera på varandra, säger han enligt TV2.

Utrikesministern betonar att det danska budskapet förmedlats till  den tillförordnade amerikanska ambassadören i Danmark, Jennifer Hall Godfrey, och att detta budskap nu sprids vidare i Washington.

Hotbild kvarstår

USA:s president Donald Trump har vid flera tillfällen framhållit att han vill se Grönland som en del av USA. Presidenten har dessutom vägrat att utesluta användning av militärt våld för att ta kontroll över världens största ö.

– För den nationella säkerhetens skull och för friheten i hela världen anser USA att ägande och kontroll av Grönland är av största vikt, har Trump utryckt på sin sociala medieplattform Truth Social.

USA har i dag en stor militär närvaro på Grönland. År 1951 ingicks ett försvarsavtal med Danmark som gav USA en betydande roll i försvaret av territoriet, inklusive rätten att bygga och upprätthålla militärbaser.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 10

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen