Bränsleskatt avskaffas – Skatteverket bekräftar

2024 12 13

En viss form av bränsleskatt kommer att tas bort i Sverige.

Det rör sig om skatt på biogas och biogasgasol.

På fredagen meddelar Skatteverket att det blir möjligt för företag att bli skattebefriade.

Den som vill slippa betala skatt för de förnybara bränslena måste göra ett avdrag i deklarationen eller att ansöka om återbetalning. Det blir också möjligt att ansöka om omprövning tillbaka i tiden. 

Skattebefrielsen för biogas gäller både vid uppvärmning och användning av motorfordon.  

”Mycket glädjande”

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen välkomnar det nya beskedet.

– Det är mycket glädjande att Skatteverket nu återinför skattebefrielsen. Det blir också möjligt att begära omprövning för att få tillbaka skatt bakåt i tiden, säger Susanne Karlsson, biträdande samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Skattebefrielsen av biogas och biogasgasol trädde i kraft 2020, men 2022 ogiltigförklarades beslutet av tribunalen vid EU-domstolen.

Som en följd av det stängde Skatteverket ner möjlighet att få skatten återbetald.

Efter en längre granskning av EU-kommissionen har den svenska skattebefrielsen återigen fått grönt ljus.

I dag meddelar Skatteverket att det är möjligt att bli skattebefriad för dessa bränslen. 

– Över 700 dagars väntan är över, där många företag har svävat i ovisshet efter domen i EU-tribunalen. Detta förutsätter att det även kommer åkerier och bussföretag till godo i slutändan, säger Susanne Karlsson på Transportföretagen.

Fakta biogas

- Biogas är en förnybar energikälla som ofta produceras under kontrollerade former via rötning. Det sker vanligtvis i speciella produktionsanläggningar där organiskt material som gödsel, matavfall, växter och annat källsorterat hushållsavfall bryts ner av bakterier i en sluten syrefri miljö. 

- Den stora skillnaden mellan biogas och fossila bränslen är mängden koldioxid som släpps ut vid förbränning. Biogas är koldioxidneutralt eftersom samma mängd koldioxid som släpps ut vid förbränning har bundits upp från atmosfären i växter och annan förnybar biomassa. På så sätt blir det ett kretslopp där kol frisätts för att sedan bindas upp och lagras på nytt i biologisk materia. 

Källa: Naturskyddsföreningen

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


JUST NU: Full panik i bilbranschen – fabriker kan stoppas helt

2025 06 11

Det råder “full panik” i bilindustrin.

Krisen har börjat bli global.

Enligt Franck Eckard, vd för den tyska magnettillverkaren Magnosphere, väller det in desperata förfrågningar från biltillverkare och reservdelsleverantörer till hans företag.

Anledningen är att alla söker alternativa källor till magneter på grund av att kinesiska exportrestriktioner orsakat brist på jordartsmetaller, rapporterar Reuters.

– Hela bilindustrin är i full panik. De är villiga att betala vilket pris som helst, säger Eckard till nyhetsbyrån.

Kan bli tredje stora krisen på fem år

De sällsynta jordartsmetallmagneterna är avgörande för att tillverka bilar.

Enligt Magnosphere kan bristen leda till att flera fabriker kan behöva stoppa sin produktion helt redan i mitten av juli.

Redan nu oroar sig branschen för att situationen kan urarta till den tredje massiva chocken i leveranskedjan på fem år. De tidigare var bristen på halvledare 2021-2023 när miljontals bilar ströks ur produktionen samt coronapandemin som stängde fabriker i flera veckor under 2020.

– Har ingen lärt sig av historien? frågar sig Eckard.

LÄS MER: Ny tung konkurs i elbilsbranschen

Flera fabriker redan stängda

Kina dominerar marknaden när det gäller sällsynta jordartsmetaller. Diktaturen kontrollerar uppemot 70 procent av den globala gruvbrytningen, 85 procent av raffineringskapaciteten och omkring 90 procent av produktionen av metallegeringar och magneter av metallerna, enligt konsultföretaget AlixPartners.

Flera billeverantörer i Europa har redan stängt sina fabriker. Och fler lär dölja, menar CLEPA som samlar över 3 000 leverantörer.

– Förr eller senare kommer det här att konfrontera alla, säger CLEPA:s generalsekreterare Benjamin Kriger till Reuters.

Samtal i veckan

Ett genomsnittligt elfordon använder omkring ett halvt kilo sällsynta jordartsmetaller. Bilar som drivs av fossila bränslen använder drygt hälften, enligt International Energy Agency.

Det finns få bra alternativ för bilbranschen, skriver Reuters.

USA:s president Donald Trump gav i fredags beskedet att Kinas diktator Xi Jinping går med på att släppa sällsynta jordartsmetaller, mineraler och magneter till USA. 

I veckan ska nya samtal mellan Kina och USA föras.

LÄS MER: Elbilsjätten stäms – “Slavliknande förhållanden”

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: Unikt stridsflyg lyfter från Sverige

2025 06 11

Stridsflyg av typen Gripen E inbyggda med helt nya funktioner har lyft från svensk mark.

Det meddelar Saab i ett uttalande på onsdagen.

Enligt försvarsjätten har de tre första AI-styrda flygningarna nu genomförts. Beskedet beskrivs som “ett stort steg framåt i införandet av artificiell intelligens i stridsflyg”.

– Och visar hur Gripen E är unikt i att möjliggöra uppdateringar av programvaran i mycket hög takt utan att göra avkall på säkerhetskraven, framhåller Saab.

Lämnar över kontrollen

Projektet genomförs i samarbete med tyska försvarsindustriöretaget Helsing. Det är företagets AI-agent Centaur som integrerats i stridsflygen.

Under flygningen lämnar Gripen E över kontrollen av flygplanet till Centaur. AI-agenten tar därefter själv över “komplexa manövrar" i stridsmiljöer och instruerar piloten att avfyra.

Saab understryker att testflygningarna, som hittills varit tre till antalet, genomförts framgångsrikt.

Detta är en viktig milstolpe som visar Saabs tekniskt avancerade förmåga. Vi har på kort tid både integrerat och framgångsrikt testflugit Helsings AI i Gripen E, vilket är ett bevis på den snabba förmågeökning vi kan erbjuda våra kunder, säger Peter Nilsson, chef för Advanced Programs inom Saabs affärsområde Aeronautics, i en kommentar.

Unik design

Det är Gripen E:s unika design som möjliggör att det går att flyga med AI-agenten ombord, enligt Saab.

– Vi utforskar och suddar ut gränserna mellan idag och framtiden. Med mjukvara är det inte längre en fråga om stridsflygsgenerationer, snarare om hastigheten i utvecklingen, säger Peter Nilsson.

Han understryker också att företaget kommer att fortsätta utveckla och utforska och såväl Centaur som andra AI-agenter kan användas i Saabs plan även framöver.

– Saab har än en gång visat att förmågeutvecklingen i Gripen E går fortare framåt än i andra stridsflyg, vilket innebär att användaren får ett övertag i snabbare takt än motståndarens system utvecklas.

Flygtesterna inleddes den 28 maj. Fokus har framför allt legat på Centaurs prestanda.

Foto: Jörgen Ericsson/Saab AB

Text: Redaktionen