Bränsleskatt avskaffas – Skatteverket bekräftar

2024 12 13

En viss form av bränsleskatt kommer att tas bort i Sverige.

Det rör sig om skatt på biogas och biogasgasol.

På fredagen meddelar Skatteverket att det blir möjligt för företag att bli skattebefriade.

Den som vill slippa betala skatt för de förnybara bränslena måste göra ett avdrag i deklarationen eller att ansöka om återbetalning. Det blir också möjligt att ansöka om omprövning tillbaka i tiden. 

Skattebefrielsen för biogas gäller både vid uppvärmning och användning av motorfordon.  

”Mycket glädjande”

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen välkomnar det nya beskedet.

– Det är mycket glädjande att Skatteverket nu återinför skattebefrielsen. Det blir också möjligt att begära omprövning för att få tillbaka skatt bakåt i tiden, säger Susanne Karlsson, biträdande samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Skattebefrielsen av biogas och biogasgasol trädde i kraft 2020, men 2022 ogiltigförklarades beslutet av tribunalen vid EU-domstolen.

Som en följd av det stängde Skatteverket ner möjlighet att få skatten återbetald.

Efter en längre granskning av EU-kommissionen har den svenska skattebefrielsen återigen fått grönt ljus.

I dag meddelar Skatteverket att det är möjligt att bli skattebefriad för dessa bränslen. 

– Över 700 dagars väntan är över, där många företag har svävat i ovisshet efter domen i EU-tribunalen. Detta förutsätter att det även kommer åkerier och bussföretag till godo i slutändan, säger Susanne Karlsson på Transportföretagen.

Fakta biogas

- Biogas är en förnybar energikälla som ofta produceras under kontrollerade former via rötning. Det sker vanligtvis i speciella produktionsanläggningar där organiskt material som gödsel, matavfall, växter och annat källsorterat hushållsavfall bryts ner av bakterier i en sluten syrefri miljö. 

- Den stora skillnaden mellan biogas och fossila bränslen är mängden koldioxid som släpps ut vid förbränning. Biogas är koldioxidneutralt eftersom samma mängd koldioxid som släpps ut vid förbränning har bundits upp från atmosfären i växter och annan förnybar biomassa. På så sätt blir det ett kretslopp där kol frisätts för att sedan bindas upp och lagras på nytt i biologisk materia. 

Källa: Naturskyddsföreningen

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


JUST NU: Hushållen måste betala dubbla priset

2025 10 01

Räkna med nästan en fördubbling av elpriset under resten av hösten.

Elpriserna ökar.

Fram till och med november månad väntas nästan dubbla priset i relation till fjolårshösten, uppger elbolaget Bixia i en prognos på onsdagen.

Snittpriset beräknas landa på cirka 50 öre per kilowattimme.

Det är nästan en fördubbling jämfört med hösten 2024, då snittet låg på drygt 30 öre, meddelar Bixia.

"Klart högre"

I första hand beror de högre elpriserna på lägre tillgänglighet i kärnkraften och samt en torr sommar som påverkat den hydrologiska balansen.

Att det regnat mycket i september räcker inte för att vända förutsättningarna.

– Höstens elpriser är stabila, men klart högre än i fjol. Det är framför allt osäkerheten kring kärnkraften som påverkar där Oskarshamn 3 har varit ur drift längre än planerat, säger Johan Sigvardsson, elprisanalytiker på Bixia.

Lägre än under elkrisen

I sammanhanget ska det dock nämnas att höstens nivåer fortfarande är klart lägre än under hösten 2022. Då rådde mer eller mindre krisläge och elpriserna sköt i höjden.

Men.

Det finns fortsatt en risk för att priserna kan stiga tillfälligt. Och det är framför allt om vädret blir kallare än normalt – eller om kärnkraftsreaktorernas planerade återstart i oktober försenas. Återstarten av Oskarshamn 3 har till exempel redan skjutits fram fem gånger.

– Risken för pristoppar ökar ju längre in på säsongen vi kommer, eftersom förbrukningen stiger när temperaturen sjunker. Men väderprognoserna ser i nuläget gynnsamma ut, och även om det skulle bli kallare än väntat ser vi inte någon risk för extremt höga priser, säger Johan Sigvardsson.

LÄS MER: Biltema öppnar sitt största varuhus i hela Norden

Snittpriset i höst

Förväntat genomsnittligt elpris under hösten. Motsvarande elpris förra året inom parentes.

- Oktober: cirka 45 öre/kWh (27 öre/kWh)

- November: cirka 60 öre/kWh (30 öre/kWh

Källa: Bixia

LÄS OCKSÅ: Amerikansk biljätte går i konkurs

Foto: D. MacKay

Text: Redaktionen


1okt2025

Larm om vinterdäck – var tredje bilist riskerar böter

2025 10 01

Vinterdäck med dubb är tillåtna från den 1 oktober i Sverige.

Nu visar en undersökning att en tredjedel av alla svenskar inte känner till reglerna kring däckens mönsterdjup.

– Mönsterdjupet är avgörande för trafiksäkerheten, säger däckkedjan Vianors produktchef Tomas Jansson, i ett uttalande.

Svårmanövrerad

För litet mönsterdjup påverkar negativt och det blir svårare att manövrera bilen.

Bromssträckan blir också längre.

– Mönsterdjupet påverkar däckens väggrepp. Vid för litet mönsterdjup försämras däckets förmåga att leda bort slask och snö vilket leder till att bilen blir svårare att manövrera och till längre bromssträckor, säger Tomas Jansson.

En tredjedel saknar kunskap

Ungefär en tredjedel av svenskarna tror att samma regler gäller för vinter- och sommardäck, visar Vianors undersökning.

Men det är fel.

På sommardäck räcker ett mönsterdjup på 1,6 millimeter.

På vinterdäcken gäller minst tre millimeter för att de ska vara lagliga och inte ge böter vid en kontroll.

– Tre millimeter är lagens minimumkrav, men då är däcken ordentligt slitna. Grepp och köregenskaper försämras innan den gränsen nås, säger Tomas Jansson.

– Min rekommendation är därför minst fyra millimeter på vinterväglag.

Kontrollera ofta

Slitaget på däcken varierar beroende på konstruktion, kvalitet och körstil.

Väglaget spelar också in.

– Mitt råd är att göra det till en vana att kolla mönsterdjupet och även däcktrycket en gång i månaden. En enkel insats för din säkerhet. Du kan göra det själv eller be din däckverkstad, säger Tomas Jansson.

Läs också: Swish lanserar ny funktion – ska hjälpa många

Maximal livslängd

Tio år sägs vara den maximala livslängden för vinterdäck.

Men ett däck ska inte köras på i mer än sex år innan man byter, menar Tomas Jansson.

I praktiken behöver de allra flesta byta oftare än så.

Lagar och regler

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck i Sverige vid vinterväglag.

Dubbdäck är tillåtna från den 1 oktober till den 15 april.

Vinterväglag innebär att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

Den som kör med sommardäck på vinterväglag riskerar böter på 2 000 kronor.

Läs också: Elon går ut med varning till kunder

Foto: A. Smurova

Text: Redaktionen