Donald Trump utesluter inte starta nytt krig

2024 12 13

Donald Trump utesluter inte att USA går i krig mot Iran.

Tidigare i år uppgavs Iran ha försökt mörda den tillträdande president i september.

Det framkom av dokument som lämnades in i en domstol i New York förra månaden.

Nu utesluter inte Donald Trump ett nytt krig mot diktaturen under sin kommande mandatperiod, när han får frågan om risken för en väpnad konflikt med Iran.

– Vad som helst kan hända. Vad som helst. Det är en väldigt föränderlig situation, säger republikanen i en intervju med Time i samband med att tidningen utsett honom till “årets person”.

Planerar "maximalt tryck"

Trump har tidigare hotat att gå hårt åt Iran redan från start.

Enligt källor från Financial Times planerar Trump sätta “maximalt tryck” mot landet genom att trappa upp sanktionerna, framför allt mot Irans oljeexport.

– Oljan är deras främsta inkomstkälla och deras ekonomi är mycket svagare nu än vad den var då, säger Bob McNally, tidigare rådgivare till president George W. Bush, till tidningen.

Dödade högsta militärbefälhavaren

Under sin förra mandatperiod, år 2020, beordrade Trump ett amerikanskt flyganfall som dödade Qassem Soleimani, Irans högsta militärbefälhavare.

– På presidentens order har USA:s militär vidtagit avgörande defensiva åtgärder för att skydda amerikansk personal utomlands genom att döda Qassem Soleimani, bekräftade Pentagon efteråt.

Två år tidigare hade Trump avstått från det kärnkraftsavtal som slöts av hans föregångare Barack Obama 2015. Avtalet hade begränsat Irans förmåga att anrika uran, en process som kan ge klyvbart material för kärnvapen.

Går hårt åt Zelensky

Donald Trump fullföljer sitt uttalande i intervjun med Time med att kritisera Ukraina.

– Jag tror att det farligaste som händer just nu är att Zelensky beslutat, jag antar med godkännande från presidenten (Joe Biden, red. anm.) att börja skjuta in robotar i Ryssland.

– Jag tycker att det är en rejäl upptrappning. Jag tycker att det är ett dumt beslut. Men jag kan tänka mig att folk väntar tills jag kommer in innan något händer, jag skulle föreställa mig det. Jag tror att det skulle vara väldigt smart att göra det.

LÄS MER: Donald Trump rasar mot Ukraina

LÄS MER: Diktatur planerar döda Donald Trump

Foto: Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen