Majoritet av svenska folket har samma riskbruk

2024 12 09

Genomsnittssvensken dricker mer alkohol än  gränsvärdet för riskbruk av alkohol.

Det fastslår Systembolagets dotterbolag IQ i en ny sammanställning.

IQ hänvisar till Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysnings (CAN) årliga beräkningar, som visar att svensken i genomsnitt dricker 8,64 liter alkohol per år.

– Det motsvarar runt 90-flaskor vin, och det är drygt 9 procent över Socialstyrelsens riktlinjer för riskbruk, framhåller bolaget i granskningen.

Mojtaba Ghodsi, vd för IQ, anser att många svenskar bör ta en funderare.

– Alkoholkonsumtionen är inte jämnt fördelad mellan svenskarna, men detta är ändå det bästa tillgängliga måttet och visar tydligt att många skulle må bra av att reflektera över sina alkoholvanor och dricka mindre.

Uppmaning till svenska folket 

Ghodsi uppmanar allmänheten att följa Socialstyrelsens gränsvärde för riskbruk av alkohol.

I dag går gränsen för vad som räknas som riskbruk vid 10 standardglas eller mer per vecka.

– Även om råden från Socialstyrelsen riktas till vården, så upplever vi en stor efterfrågan från allmänheten på någon form av vägledning kring måttfull alkoholkonsumtion. Lite likt de som finns för kost och motion, säger Mojtaba Ghodsi.

– Så även om forskningen visar att det inte finns någon riskfri konsumtion, och att ju mindre alkohol desto bättre, så kan dessa riktlinjer fungera som ett verktyg för människor att reflektera och för att underlätta medvetna val. Sedan får varje vuxen själv fatta sina egna beslut för hur de vill dricka.

En grupp går emot trenden

Det finns dock ett ljus i mörkret.

Unga svenskar dricker mindre och mindre alkohol. I åldersgruppen 17-18 år är den genomsnittliga konsumtionen 4,4 liter per år – hela 46 procent under Socialstyrelsens riktlinjer för riskbruk.

– De allra yngsta sticker verkligen ut, och bekräftar återigen trenden att dagens unga dricker mindre än tidigare generationer. I övrigt dricker de flesta åldersgrupper en bit över Socialstyrelsens riktlinjer, säger Mojtaba Ghodsi.

Foto: T. Studler

Text: Redaktionen


Systembolaget går ut med varning till alla kunder

2025 01 31

Systembolaget riktar nu viktig information till kunder.

Det rör sig om en falsk webbsida som nu oroar Systemet.

Därför går man ut med en varning till alla kunder gällande webbplatsen.

Sidan använder Systembolagets namn och design - men det rör sig alltså om en falsk webbsida.

Systembolaget varnar

Så här skriver Systembolaget på deras webbsida:

– Vi vill informera om att en falsk webbplats som utger sig för att vara vår har upptäckts. 

– Den här sidan använder vårt namn och design för att lura besökare. Men den har ingen koppling till oss eller våra tjänster.

“Så vet du”

Vidare understryker Systembolaget att det finns några punkter som kan vara bra att hålla koll på.

Detta för att säkerställa sig om att det är den riktiga webbsidan man besöker.

Här är Systembolagets tips:

- Vår enda officiella webbplats är systembolaget.se

- Vi använder säkra betalningsmetoder som Trustly, Swish och kortbetalningar för att garantera din trygghet.

- Om du handlar på en annan sida som utger sig för att vara vår, ber vi dig registrera en polisanmälan.

Systembolaget har polisanmält bluffsidan.

Inte ovanligt

Det är ingen ovanlighet med falska webbsidor som försöker dra trafik genom att använda sig av kända varumärken.

Säkerhetskollen har upprättat några tips - där det första är att undersöka hur webbadressen ser ut.

– Granska webbadressen högst upp i fönstret på din dator. Om inte adressen börjar med https så kan det vara en osäker plats att vara på – webbsidan visas som Not Secure.

Nästa tips

Nästa uppmaning handlar om att vara noggrann och ta reda på om det känns rimligt om sidan är autentisk eller inte.

– Bedragare är mycket bra på att få webbsidor att se äkta ut, framhåller Säkerhetskollen.

– Ofta är det många små tecken på en sida som kan avslöja om en sida är falsk eller inte. Gå noga igenom en sida innan du överväger att göra ett köp.

Många falska webbsidor är även direkt översatta automatiskt av program.

Språket på sidan kan då bli svagt om man läser noga.

Var därför uppmärksam på om det förekommer stavfel, fel i meningsuppbyggnad och andra konstigheter i text.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Elon Musk sprider falskt påstående om Sverige

2025 01 31

– Nästan 80 procent av ”flyktingarna” åker på semester till det land de påstår sig ha flytt från…

Orden kommer från entreprenören och Trump-allierade Elon Musk.

I ett inlägg på X delar techmiljardären en undersökning om svensk invandring som Novus genomförde på uppdrag av Bulletin 2022.

I undersökningen tillfrågades personer som invandrat till Sverige av olika skäl om de någon gång semestrat i sitt hemland.

Stämmer inte

Hela 79 procent svarade ja på frågan.

Siffran har snappats upp av kritiker som menar att flyktingar med skyddsstatus åker tillbaka till sina hemländer i stor omfattning.

Det stämmer dock inte.

Endast 18 procent av de tillfrågade kom till Sverige som flyktingar, vilket Novus har förtydligat.

"Skapa tydlighet"

– Novus kan göra undersökningar riktade specifikt till exempelvis nyanlända flyktingar, men det var inte målgruppen i den här undersökningen. Den här undersökningen var riktad till alla i Sverige som är födda utomlands, framhöll analysföretaget i ett uttalande i december.

– Vi skriver detta är för att försöka skapa tydlighet kring de felaktiga tolkningar som spridits om resultatet. Vi har sett att siffran används i sammanhang där analysen inte överensstämt med den vi på Novus varit med att ta fram.

”Tråkigt”

Novus undersökning har även uppmärksammats av BBC-podden ”More or Less: Behind the stats”.

Den brittiska podden hörde av sig till Novus med frågor om undersökningen i slutet av förra året. Efter händelsen valde undersökningsföretaget att gå ut med ett förtydligande. 

Trots det väljer Elon Musk att måla upp en felaktig bild av resultatet i undersökningen. 

– Det är alltid kul när folk är intresserade av vad som händer i Sverige, men det är tråkigt när undersökningar blir feltolkade, säger Novus opinionsrådgivare Hjalmar Strid till Expressen.

Elon Musks inlägg har visats över 17 miljoner gånger.

Foto: Wcamp9

Text: Redaktionen