Vaccinmotståndare gick på corona-fest för att smittas – Avled

2021 11 18

En 55-åring som beslutade sig för att festa loss på en så kallad corona-fest har förlorat livet.

Händelsen har utspelat sig i Österrike som är ett av många länder i Europa som nyligen drabbats av en kraftigt ökad smittspridning.

Åtstramning för ovaccinerade

Ovaccinerade personer sprider coronaviruset i betydligt större utsträckning än vaccinerade och därför har Österrike precis som många andra länder beslutat att vidta särskilt strama åtgärder för ovaccinerade invånare. Syftet är att försöka att bromsa den dödliga smittspridningen av coronaviruset.

55-åringen gick på corona-party

Men en del ovaccinerade vill inte finna sig i de strama reglerna och en av dessa var en 55-årig österrikisk man som kom på en idé för att strunta i vaccineringen men ändå inte behöva följa restriktionerna för ovaccinerade. Hans lösning var att gå på ett så kallat corona-party där hela poängen är att bli smittad med viruset avsiktligen rapporterar Kleine Zeitung.

Gick inte enligt planen

Festdeltagarna på coronafesterna siktar på att bli lite lagom smittade för att på så vis inte bli jättesjuka utan bara lite grann sjuka. Samtidigt är deras poäng att snabbt tillfriskna men då även kunna hoppa över vaccinet eftersom de redan uppnått så kallad immunitet vilket även skulle göra att de med anledning av genomgången sjukdom inte behöver följa restriktionerna.

Problemet är bara att det självfallet är mycket svårt att på egen hand reglera hur pass sjuk man blir och 55-åringens planer gick inte i lås. Han blev mycket sjukare än planerat och förlorade livet efter några dagar.

Likadant i Texas

Det är inte första gången en liknande sak inträffar. Tidigare har bland annat en 30-åring i Texas avlidit efter att ha gått på en covid-fest. 30-åringen var övertygad om att pandemin är en bluff och struntade därför blankt i att hålla distansen med mera.

Ångrade sig för sent

Men han blev smittad och fick ta sig till sjukhuset Methodist Hospital i San Antonio för vård.

– Precis innan patienten dog så tittade han på sjuksköterskan och sa ”Jag tror att jag har gjort ett misstag. Jag trodde detta var en bluff men det är det inte”, sa doktor Jane Appleby vid sjukhuset.

ANALYS

Mycket talar nu för att pandemin riskerar att förvärras rejält i Sverige inom kort. Vi har hela tiden legat tidsmässigt efter många andra länder och blir det likadant nu så kan nuläget var lugnet före stormen.

Oavsett vilket så är en sak säker – pandemin är inte över och även den som minst anar det kan bli allvarligt sjuk och i värsta fall förlora livet.

Att vaccinera sig skyddar inte bara dig själv utan även din omgivning.

Foto: A. Popov

[yop_poll id="890"]

Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen