Stort hopp om vit jul i hela Sverige – så stor är snöchansen hos dig

2024 12 02

Första advent har passerat och julen är officiellt inledd.

Trots att det återstår 21 dagar till julafton aktualiseras redan nu den stora frågan: blir det snö på julafton?

“Betydligt bättre snöchanser”

Förra året kunde nästan hela Sverige vakna upp ett vitt snötäcke på marken, även om den åtminstone i mer eller mindre hela Götaland smälte bort samma dag. I år bedöms dock sannolikheten för en vit jul vara ännu större än fjolåret.

Det menar spelbolaget Unibet, som granskat chanserna för att det blir minst 2,5 centimeter snö i Sverige.

– Om vi går tillbaka ett år i tiden, så ser snöchanserna överlag betydligt bättre ut detta år, oavsett var i landet du firar jul, säger Raúl Valencia López, oddsexpert på Unibet.

– Ifjol var oddsens sannolikhet för en vit jul i storstäder som Göteborg och Malmö faktiskt betydligt mindre. I år finns en bättre chans till ett vitt julfirande på de flesta orter.

Meteorologen: "Tänder ett litet hopp"

I de nordligaste städerna, Haparanda och Luleå, kan snön i princip garanteras. Chanserna är också “mer än goda” i Östersund, Umeå och Sundsvall.

– Även julfirare i trakterna kring Mälardalen kan få uppleva en vit jul. I Stockholm, Uppsala och Västerås är sannolikheten strax över 50 procent för snö, framhåller Unibet.

Det är spelbolagets bedömning. Men vad säger meteorologerna om långtidsprognosen?

Överlag är väderinstituten mer försiktiga i sin optimism.

– Liksom utsikten för november förväntas det vara fortsatta blöta förhållanden i landets nordvästra delar, särskilt under den inledande perioden av december. Med tanke på de stora avvikelserna temperaturmässigt är vi inte helt snösäkra, särskilt vid södra Norrlandskusten. Inte heller under den avslutande perioden.

Det framhåller Lasse Rydqvist, meteorolog på Klart, i en prognos för kommande månad.

När det gäller södra halvan av landet tros de milda förhållandena ge en blandning av regn och snö i början av december, men chanserna för en vit jul består när det väntas bli kallare längre fram.

Kylan i slutet tänder ett litet hopp om en vit jul, även om Lucia kanske kommer med barmark, avslutar Lasse Rydqvist.

Så stor är chansen för en vit jul

Haparanda 91%
Luleå 91%
Östersund 91%
Umeå 86%
Sundsvall 81%
Mora 64%
Karlstad 62%
Gävle 56%
Uppsala 53%
Stockholm 51%
Västerås 51%
Linköping 46%
Norrköping 46%
Skövde 46%
Örebro 46%
Jönköping 44%
Borås 26%
Göteborg 26%
Lund 26%
Halmstad 23%
Kalmar 23%
Malmö 23%
Visby 23%
Växjö 23%
Helsingborg 22%

Källa: Unibet

Foto: J. Wellington

Text: Redaktionen


Sveriges sämsta bank för lån och sparande – miljoner kunder

2024 12 02

För ett år sedan störtdök kundernas förtroende för Sveriges banker när det gäller lån och sparande.

Räntehöjningar, inflation och ekonomisk osäkerhet pekades ut som faktorer bakom raset, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

Idag kommer årets siffror.

Och enligt den nya undersökningen visar det sig att förtroendet nu har börjat öka, framför allt tack vare proaktivitet och enkelhet i kundrelationerna.

Omvärldsfaktorer påverkar alltid kundupplevelsen, men det handlar om mer än ekonomi, de skapar också nya beteenden. Vi ser att kunderna ställer högre krav på service, proaktivitet och relevant information, och många aktörer har blivit bättre på detta, säger Johan Parmler, vd på SKI, i ett uttalande.

Nya banker i botten

Förra året hamnade Swedbank, Sveriges största bank med nästan fyra miljoner kunder, i botten när det gäller kundernas förtroende för både sparande och bolån.

I år har man höjt sig något. 

Sistaplatsen på listan för kundnöjdheten vid bolån innehas nu av Danske Bank med 140 000 privatkunder i Sverige.

När det gäller frågan om sparande är det storbanken SEB som ramlat ner i botten.

Kvar på sistaplatsen

Däremot ligger Swedbank kvar på den mindre smickrande jumboplatsen när det kommer till hur nöjda kunderna är med sina privatlån.

Precis som förra året ligger miljonbanken sist.

Två aktörer som sticker ut i positiv bemärkelse är istället SBAB, som försvarar sin position som bäst på bolån och fastighetslån, samt Avanza som igen ligger högst inom sparande.

– Det blir allt svårare att behålla hög kundnöjdhet över tid, men SBAB och Avanza lyckas tack vare att dom gör det enkelt att bli och vara kund, säger Love Westin, analyschef på Svenskt Kvalitetsindex. 

– SBAB är tydligast i sin räntesättning, och Avanza är ledande inom proaktivitet och digitala tjänster, något kunder verkligen uppskattar.

Samtliga listor

Här är Sveriges bästa och sämsta banker för lån och sparande baserat på privatkunders kundnöjdhet 2024.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Fastighetslån

  1. SBAB (74,4)
  2. Handelsbanken (73,5)
  3. SEB (72,5)
  4. Branschen (71,3)
  5. Swedbank (70,1)
  6. Nordea (69,6)
  7. Övriga (67,7)

Bolån

  1. SBAB (75,6)
  2. Länsförsäkringar Bank (72,0)
  3. Skandia (71,8)
  4. SEB (68,1)
  5. Övriga (68,0)
  6. Branschen (67,8)
  7. ICA Banken (67,1)
  8. Handelsbanken (67,0)
  9. Nordea (65,5)
  10. Swedbank (65,3)
  11. Danske Bank (64,2)

Privatlån 

  1. Länsförsäkringar Bank (73,9)
  2. Handelsbanken (69,3)
  3. ICA Banken (69,2)
  4. Lån & Spar bank (66,0)
  5. Ikano Bank (64,4)
  6. Branschen (64,1)
  7. Nordea (60,7)
  8. Övriga (60,6)
  9. SEB (60,3)
  10. Marginalen (59,5)
  11. Swedbank (56,4)

Sparande

  1. Avanza (76,3)
  2. Nordnet (73,5)
  3. Länsförsäkringar Bank (72,3)
  4. Övriga (71,5)
  5. Skandia (70,3)
  6. Handelsbanken (70,1)
  7. Branschen (68,4)
  8. Swedbank (65,2)
  9. Nordea (63,7)
  10. SEB (62,9)

Källa. Svenskt Kvalitetsindex

Se förra årets lista här: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande 2023

Foto: A. Darmel

Text: Redaktionen


Många får böta 1 200 kronor – på grund av funktion i bilen

2024 12 02

En automatisk funktion i många bilar gör att flera bilister åker på höga böter.

Dessutom riskerar man att orsaka livsfarliga situationer i trafiken.

Funktionen gäller så kallade DRL-ljus, Daytime running lamp, som finns i många bilar och som ämnar att hålla baklamporna släckta i dagsljus för att spara el och bränsle.

Missen vanligare än man tror

Att köra utan tända baklyktor är visserligen lagligt, förutsatt att det sker i dagsljus. Men den här tiden på året är det vanligare än man tror att folk missar att tända dem, rapporterar P4 Jönköping.

Det leder till en livsfarlig situation i trafiken när man inte ser bilen framför sig.

– Vi märker av sedan ett antal år tillbaka när de här reglerna kom om de här automatiska DRL-ljusen, att vissa bilar är väldigt sega på att koppla på bakljusen, säger trafikpolisen Robban Engdahl och bilinspektören Daniel Mörn, till radion.

Riskerar 1 200 kronor i böter

Missen är inte ovanlig. 

Enligt Statens väg- och forskningsinstitut, VTI, kör fyra av fem bilister med bakljusen släckta. 

Men gör man det i gryning eller skymning nu i vintermörkret riskerar man höga böter.

– Ja, är det under mörker eller att vädret är så pass att det krävs att det föreskrivs, då är det 1 200 kronor i böter, säger poliserna.

– Är det någon som missar att sätta på ljusen en vanlig ljus och fin dag är det 500 kronor. Det är det man riskerar, man ansvarar för sitt fordon.

Vet inte om att de gör fel

Sedan 2011 är det lagligt att köra med DRL-ljus på sin bil.

Men reglerna, som kom innan dagens energisnåla LED-lampor blivit vanliga i moderna bilar, har kritiserats.

Enligt VTI tror 76 procent att bakljusen är tända när de i själva verket är släckta, vilket framgick i en studie från 2023.

– En stor majoritet tror att det är på ett visst sätt, men i själva verket är det precis tvärt om. Fyra av tio vet inte heller vad lagen egentligen innebär, säger Björn Lidestam, senior forskare på VTI. 

Avstånden ökar

Samma rapport visar också att en klar majoritet, 84 procent, föredrar att den omgivande trafiken har sina baklyktor tända – även på dagtid.

Bland annat visar experiment att avståndet mellan bilar ökar om lamporna är tända.

Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren.

Foto M. Krahn

Text: Redaktionen