Här är årets modejulklapp
2024 11 29
Nu kommer besked om vad som är årets modejulklapp.
Det är branschorganisationen Svensk Handel som går ut med beskedet.
De har beslutat att årets modejulklapp är vad de beskriver som ett “tidlöst och mångsidigt plagg som förenar hållbarhet och stil”: Denim.
“Självklar del av garderoben”
Svensk Handel förklarar sitt val:
– Med sin förmåga att åldras vackert och passa vid alla tillfällen har denim blivit en självklar del av garderoben. Dess slitstyrka gör att det kan användas året om och kräver mindre tvätt, vilket bidrar till en mer hållbar livsstil, framhåller branschorganisationen.
– Denim är också en förebild för cirkulärt mode. Det kan återbrukas genom second hand, återvinnas till ny bomull och omvandlas till nya produkter som väskor, kjolar eller inredning. Dessutom blir flitigt använda denimplagg bara snyggare med tiden.
Vill inspirera
Svensk Handel framhåller vidare att de vill “inspirera till medveten konsumtion och lyfta fram värdet av att använda och vårda sina kläder om och om igen”.
Detta eftersom denim enligt branschorganisationen inte bara är mode, utan även “ett hållbart livsstilsval”.
“Med enhällighet”
Charlotte Nordén, ordförande för Svensk Handel Stil, förklarar att processen var förhållandevis enkel.
– Med enhällighet och glädje har styrelsen för Svensk Handel Stil valt denimplagget som den självklara modejulklappen 2024, säger hon.
– Denim är både praktiskt och elegant, slitstarkt, bekvämt och garderobens egen kameleont.
Tidigare vinnare
Här är tidigare års vinnare för årets modejulklapp:
2020: Hoodie
2021: Väst
2022: Innetoffla
2023: “Plagget du använder”
Stannar man kvar på ämnet hållbarhet så visar nya siffror från Svensk Handel att den svenska second hand-marknaden omsatte 1,3 miljarder kronor under oktober månad.
Tre av tio konsumenter uppger att de köpt något begagnat under månaden, och av dessa valde hälften att handla mode, vilket gjorde kläder till den mest populära kategorin.
– Vi ser hur intresset av att handla mode begagnat växer kontinuerligt, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Foto: E. Zhyvchik
Text: Redaktionen