Butikskedja delar ut 31 miljoner till anställda efter jättesuccén

2024 11 28

Butikskedjan Jysk firar nu framgångarna med kedjans anställda.

Det går bra för Jysk just nu.

Över en halv miljon nya kunder handlade hos butikskedjan under räkenskapsåret 23/24 och Jysks försäljning passerade 5 miljarder kronor.

Nu får även de anställda ta del av jättesuccén.

“Kunderna har uppskattat”

Johan Sjödin, vd för JYSK Sverige, förklarar vad han tror ligger bakom försäljningssuccén.

– Jag tror att kunderna uppskattat att vi hållit vårt kundlöfte om fantastiska erbjudanden trots att råvarukostnaderna ökat och valutan fortsatt vara svag, vilket såklart inneburit ökade kostnader för oss, säger han i ett pressmeddelande.

– Vi har hela tiden resonerat att vägen framåt är att fortsätta investera och vi investerar gärna i att de svenska hushållen har råd att investera i sina hem.

Anställda får ta del

Jysk har beslutat att belöna de anställda - som får dela på över 31 miljoner kronor i bonus.

– Den växande omsättningen har inneburit ett rejält bonuslyft för medarbetarna i JYSK Sveriges 158 butiker, förklarar butikskedjan.

– För insatsen under räkenskapsåret fick butiksmedarbetarna dela på drygt 31 miljoner kronor i bonus.

Så ser statistiken ut

Under det senaste året har Jysk investerat i sig själva på olika sätt.

Totalt byggdes 21 butiker om, fem butiker fick nya adresser och en ny butik öppnade i Vallentuna.

Omsättningen för räkenskapsårets 23/24 landade på 5,25 miljarder kronor.

– Vi har investerat runt 100 miljoner om året i fyra års tid på att utveckla vårt butikskoncept, säger Sjödin.

– Det är en massiv investering som givit effekt på både kundupplevelsen och våra medarbetares arbetsmiljö. 

3 400 butiker

I dagsläget har Jysk fler än 3 400 butiker och ehandel i 48 länder.

Det är inte bara i Europa som Jysk har närvaro.

Kedjan framhåller att det finns planer på att fortsätta expansionen - den här gången till Nordafrika.

– Under året tillkännagavs också planerna att under våren 2025 öppna de första butikerna i Marocko, meddelar Jysk i ett separat pressmeddelande.

Foto: M. Spiske

Text: Redaktionen


JUST NU: Helt ny tv-kanal i Sverige – konkurrent till SVT

2025 10 22

En sprillans ny tv-kanal som tävlar om SVT:s kärnmålgrupp kommer att ha premiär till hösten.

I oktober lanseras gratiskanalen AfterWork TV, AWTV, som vill “möta den växande efterfrågan på innehåll som speglar och engagerar en mogen publik”.

Bakom satsningen står Pluto TV som har samlat profiler som bland annat Richard Olsson, känd från Bingolotto och Vem vet mest, och veteranen Agneta Sjödin till sina nya program.

Vi ser en tydlig efterfrågan på kvalitetsinnehåll som riktar sig till en publik som ofta förbises i dagens medielandskap. Med AfterWork TV ökar vi vårt redan stora utbud av gratis underhållning i Sverige och stärker vår position som streamingtjänsten som har något för alla. Säger Jesper Dahl, General Manager Pluto TV, Nord- och Central Europa, i ett uttalande.

"Målgruppen ska tas på allvar"

Utbudet kommer att bestå av nyproducerade svenska program. Personliga intervjuer och program om hälsa, träning, resor, husdjur och relationer är några exempel som nämns.

– Det är dags att vi tar denna målgrupp medialt på allvar och skapar innehåll åt och tillsammans med dem. Vi ska fokusera på glädje, energi och inspiration och vara en källa till positiva inslag i vardagen, säger Poppe Linge Gimling, producent och kanalchef, Afterwork TV.

Yvonne Ryding, som kommer att leda programmet “Skönhet med Yvonne”, jublar åt satsningen på en äldre målgrupp.

– En stor och viktig grupp med mycket potential, konstaterar hon i samma pressutskick.

LÄS MER: Rusning till biograferna – ny skräckfilm krossar förväntningarna

Piken mot SVT

Richard Olsson håller med.

Den tidigare SVT- och TV4-profilen kommer att vara programledare för “Nyfiken på”, ett reseprogram där programledaren besöker nya platser, städer och länder.

Han antyder även att det är just SVT:s traditionella tittargrupper man konkurrerar med.

– Det föds nya 60-åringar varje dag och då är det extra intressant att skattefinansierade statliga medier sviker sin kärnmålgrupp och hellre satsar på ungdomar som aldrig tittat på tv. Då är det det fantastisk att Pluto TV vill satsa på denna målgrupp genom att ta in AWTV i sitt programutbud, säger Rickard Olsson.

Premiären för Afterwork TV är den 23 oktober på Pluto TV. Kanalen kommer att vara tillgänglig både som linjär kanal och on demand.

LÄS OCKSÅ: Årets bästa tv-film är utsedd – finns på Netflix 

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryssland ska avfyra kärnvapenmissil – varnar flygplan

2025 10 22

Ryssland tänker avfyra kärnvapenmissiler nära gränsen till Finland.

Putinregimen inleder en strategisk kärnvapenövning i Barents hav, ett bihav till Norra ishavet.

Det ska bland annat ske från norr om Kildiön utanför Murmansk, rapporterar Iltalehti.

Uppskjutningsplatsen ligger blott 20 mil från den finländska gränsen.

Ryssland har stängt delar av havet och varnat civila flyg att hålla sig borta från delar av Barents hav, Norra ishavet, Östsibiriska havet och Kamtjatkahalvön

Övningarna omfattar uppskjutning av ballistiska missiler från ryska atomubåtar, skriver den finska tidningen.

Bombplan deltar

Övningen går under kodnamnet Grom och omfattar samtliga tre delar av Ryssland kärnvapentriad. Missiler ska förutom från ubåtar även avfyras från strategiska bombplan och från land, då vid rymdcentret Plesetsk i Archangelskregionen som ligger drygt 40 mil öster om Finlands gräns.

Ryssland har inte officiellt kommenterat den kommande övningen.

– Men baserat på de varningar som utfärdats kan man dra slutsatsen att missilerna kommer att avfyras från Barents hav och att deras mål ligger cirka 5 500 kilometer bort vid Kura-testområdet på Kamtjatkahalvön, erfar Iltalehti.

Övningen beskrivs också som en rutinmässig händelse som sker varje år. Den ska inte vara relaterad till de ökade spänningarna mellan Ryssland och västvärlden.

LÄS MER: Storm Shadow-missiler har slagit ner i Ryssland

Nato övar också

Tidigare i oktober inledde även Nato en kärnvapenövning.

Den kallas för Steadfast Noon och är årligen återkommande rutinövning där stridsflyg med förmågan att bära kärnvapen deltar.

Sverige deltar genom Jas 39 Gripen och personal från Försvarsmakten.

– Kärnvapenavskräckningen är en del av Natos samlade avskräckning, som ytterst syftar till att garantera de allierades säkerhet. I en allt osäkrare värld behöver Nato ha en trovärdig kärnvapenförmåga för att förhindra angrepp mot alliansen. Steadfast Noon bidrar till att säkerställa detta, säger statsminister Ulf Kristersson.

LÄS MER: Zelenskyj till Linköping – Kristersson bekräftar ”betydande affär”

Arkivfoto: U.S. Navy Photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Thomas Gooley 

Text: Redaktionen