Säg alltid nej till detta mobilabonnemang

2024 11 28

Många svenskar säger ja till en typ av mobilabonnemang som man sedan ångrar.

Riskerna för att drabbas är extra stor i december månad när många är ute på gator och i butiker för att handla julklappar.

Stort problem

Thomas Björkström vid Konsumenternas Energimarknadsbyrå framhåller att de aktuella mobiltelefonabonnemangen är ett påtagligt problem.

– Det här är ett av de största  problem som vi hör [om], förklarar han för Sveriges Radio.

Och den typ av mobilabonnemang som han bestämt vill varna för är de abonnemang som gatuförsäljare erbjuder.

– Man kan hamna i en tråkig situation det är inte säkert att det stämmer överens med det säljaren har sagt.

Stanna inte till

Han bästa tips i frågan är att helt enkelt inte stanna utan bara gå rakt förbi de ofta ihärdiga telefonförsäljarna.

Många konsumenter vill vara allmänt trevliga när de talar med försäljare och kan därför ha svårt att säga nej. Det är med andra ord lätt att tacka ja till något som man i själva verket inte hade några planer på att skaffa sig.

Och även priset kan vara något man ångrar djupt i efterhand.

14 dagar på sig

Men som kund har man en stor fördel om man köper något som man i efterhand ångrar.

– Konsumenter har som grundregel rätt till 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler.

Det betonar Konsumentverket.

Tiden som konsumenten har på sig att ångra köpet kallas för ångerfrist. Och gäller det en tjänst så räknas ångerfristen från dagen då konsumenten ingick avtalet.

– Den dag som ångerfristen börjar löpa räknas inte in när man beräknar ångerfristen. Det innebär att dagen efter är dag ett i ångerfristen, betonar Konsumentverket.

Upp till ett års ångerfrist

Säljaren är skyldig att informera köparen på ett tydligt sätt om ångerrätten innan konsumenten ingår avtalet.

– Om du inte ger konsumenten rätt information om ångerrätten har konsumenten upp till ett år från den ursprungliga ångerfristen på sig att ångra köpet, förklarar Konsumentverket.

Foto: A. Abillion

Text: Redaktionen


Svenskt klädmärke i konkurs efter 14 år

2024 11 28

Ytterligare ett bolag har ansökt om konkurs.

Det är ett fortsatt tufft läge i svensk ekonomi.

Riksbanken har inlett en räntesänkningscykel och regeringen har aviserat att man lägger om fokuset till tillväxt snarare än inflationsbekämpning.

Samtidigt väntas det ta tid innan räntesänkningarna får önskad effekt - och konkursansökningarna fortsätter att välla in.

Går i konkurs

Nu kommer besked om att ytterligare ett företag har ansökt om konkurs - den här gången i modebranschen.

Det är det svenska klädmärket New Black som tvingas kasta in handduken.

Företaget grundades 2010 och har under en tid varit en av Sveriges mest framgångsrika aktörer inom streetwear.

Enligt sajten E-handel har modebolaget bland annat haft samarbete med den världskända brittiska artisten Stormzy och skådespelerskan Noomi Rapace.

Har fått det tufft

New Black har under den senaste tiden kämpat med stora ekonomiska svårigheter.

Konkursen är ett faktum men konkursförvaltaren Peter Eriksson hoppas kunna kunna göra något av varumärket.

– Det är ju ett känt och välrenommerat modevarumärke så det hoppas vi på. Om en månad eller två siktar vi på att ärendet ska vara avslutat, säger han till sajten Habit.

Stor osäkerhet

Trots Riksbankens räntesänkningar råder alltjämt stor osäkerhet på marknaden.

Det fastslår kreditupplysningsföretaget UC i en ny rapport.

– Den makroekonomiska situationen är klart oförutsägbar och vår data visar på en varierande utveckling. Under september ökade konkurserna, medan oktober nu i stället visar en minskning, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

– Trots denna nedåtgående trend i oktober kvarstår osäkerheten på marknaden. De senaste siffrorna indikerar att framtidsutsikterna för företagen är splittrade och att den ekonomiska situationen fortfarande är svår att bedöma.

Fortsatt svårt

Valan understryker att situationen fortfarande är svår trots att det värsta är bakom oss och att många branscher har det fortsatt kämpigt.

– Många sektorer fortsätter att kämpa under svåra marknadsförhållanden, säger Valan.

Arkivfoto: Artificial Photography

Text: Redaktionen


Priset på kaffe förändras kraftigt – här är nya prislappen hos ICA

2024 11 27

Priset på kaffe har förändrats kraftigt under tisdagen.

Kaffepriset slår rekord.

Priset blev på tisdagen det högsta på 27 år, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Kaffeterminerna i New York har klättrat upp till den högsta nivån sedan 1997, och även svenska kaffepriser påverkaras.

Rusar i pris

Kaffebönan Arabica steg i pris med 3 procent på måndagen, enligt Global Coffe Report.

Priset på den populära kaffebönan har ökade med hela 64 procent under 2024.

Det finns särskilda skäl till att kaffepriset har rusat det här året, enligt Bloomberg.

Det tros bland annat bero på stora störningar när det gäller utbudet och leveranser från viktiga kaffeproducenter som Brasilien och Vietnam.

En orsak sägs vara att långvarig torka har påverkat kaffeodlingar.

Samtidigt har säljare i leveranskedjan höjt sina priser för att skydda sin marginaler, enligt analysen. Och det finns en risk att det blir ännu värre framöver.

Populär böna i Sverige

Sverige är ett av världens mest kaffeälskande länder, och påverkas i allra högsta grad av den stora prisförändringen på kaffe.

Arabicabönan är den mest använda kaffebönan både i Sverige och i världen, rapporterar DI. Och prisökningen påverkar även andra sorter.

Som exempel på kaffepriser i Sverige just nu kan nämnas att Bryggkaffe Mellanrost 450 g från Gevalia kostar 68 kronor att köpa hem från Icas nätbutik, och 64,95 kronor från Coop.

Arvid Nordquist mellanrost 500 g kostar 77 kronor på Ica och 68,95 kronor på Coop.

Svenskar dricker massor av kaffe

Det har länge rapporterats om att priset på kaffe stiger, vilket är ett hårt slag för svenskar som alltså dricker rekordmycket kaffe.

Svenska folket dricker nästan 12 miljoner koppar kaffe per arbetsdag, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Vi dricker i genomsnitt 2,2 koppar per person när vi är på jobbet, enligt en Sifoundersökning.

Det gör Sverige till det tredje mest kaffedrickande landet i världen, efter Finland och Nederländerna.

Foto: Nathan Dumlao

Text: Redaktionen