Säg alltid nej till detta mobilabonnemang
2024 11 28
Många svenskar säger ja till en typ av mobilabonnemang som man sedan ångrar.
Riskerna för att drabbas är extra stor i december månad när många är ute på gator och i butiker för att handla julklappar.
Stort problem
Thomas Björkström vid Konsumenternas Energimarknadsbyrå framhåller att de aktuella mobiltelefonabonnemangen är ett påtagligt problem.
– Det här är ett av de största problem som vi hör [om], förklarar han för Sveriges Radio.
Och den typ av mobilabonnemang som han bestämt vill varna för är de abonnemang som gatuförsäljare erbjuder.
– Man kan hamna i en tråkig situation det är inte säkert att det stämmer överens med det säljaren har sagt.
Stanna inte till
Han bästa tips i frågan är att helt enkelt inte stanna utan bara gå rakt förbi de ofta ihärdiga telefonförsäljarna.
Många konsumenter vill vara allmänt trevliga när de talar med försäljare och kan därför ha svårt att säga nej. Det är med andra ord lätt att tacka ja till något som man i själva verket inte hade några planer på att skaffa sig.
Och även priset kan vara något man ångrar djupt i efterhand.
14 dagar på sig
Men som kund har man en stor fördel om man köper något som man i efterhand ångrar.
– Konsumenter har som grundregel rätt till 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler.
Det betonar Konsumentverket.
Tiden som konsumenten har på sig att ångra köpet kallas för ångerfrist. Och gäller det en tjänst så räknas ångerfristen från dagen då konsumenten ingick avtalet.
– Den dag som ångerfristen börjar löpa räknas inte in när man beräknar ångerfristen. Det innebär att dagen efter är dag ett i ångerfristen, betonar Konsumentverket.
Upp till ett års ångerfrist
Säljaren är skyldig att informera köparen på ett tydligt sätt om ångerrätten innan konsumenten ingår avtalet.
– Om du inte ger konsumenten rätt information om ångerrätten har konsumenten upp till ett år från den ursprungliga ångerfristen på sig att ångra köpet, förklarar Konsumentverket.
Foto: A. Abillion
Text: Redaktionen