Klassiker på julbordet rusar i pris – ökar 26 procent

2024 11 27

Årets julbord blir det dyraste någonsin i Sverige.

Aldrig förr har julmaten varit så dyr som den är 2024.

Det står klart efter en ny analys av Stockholms Handelskammare vars siffror konstaterar att kostnadsökningarna de senaste åren nu slår hårt mot för det som för många är årets viktigaste måltid.

– De svenska hushållen har fått möta en inflationschock, där priset skjutit iväg på många varor, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare, i ett uttalande.

Ökar mest av allt

Värst av alla julvaror är sillen.

Klassikern ökar med 26,2 procent jämfört med förra året. Även kaffe ligger högt på listan och prislappen stiger med nästan 14 procent.

Totalt har julbordet för en familj på fyra personer blivit 264 kronor dyrare de senaste fem åren – en ökning med 38 procent.

Detta samtidigt som den allmänna prisnivån (KPI) i samhället egentligen bara ökat med 24 procent.

– När vi tittar på hur prisökningarna på julbord sett ut senaste åren blir det särskilt tydligt vad för effekt det här får på en barnfamilj. Man får inte lika mycket för pengarna, och jämfört med för ett par år sedan måste man prioritera mycket hårdare vid årets julfirande, säger Carl Bergkvist i samma pressmeddelande.

Totalt 956 kronor

Enligt Stockholms Handelskammare ligger en klassisk julbordskasse för en familj nu på 956 kronor. Förra året var prislappen 923 kronor.

I priset ingår bland annat sill, lax, kött, potatis, ägg, godis samt alkohol som glögg, öl och och snaps för två personer. Räknas alkoholen bort landar priset på 743 kronor.

Men det finns ett ljus i den mörka tunneln, menar Carl Bergkvist.

– Räntorna kommer ner samtidigt som prisökningarna har avtagit. Nu ser vi att hushållen får mer pengar kvar i slutet av månaden – och det borgar för julfiranden med mer utrymme framåt.

LÄS MER: Svenska folket säger tvärnej – det här får inte försvinna från julbordet

Julbordskassens prislapp historiskt

  • 2023: 923 kronor
  • Före Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina (2021): 720 kronor
  • Före pandemin (2019): 693 kronor
  • 30 år sedan (1994): 443 kronor

Källa: Stockholms Handelskammare

Foto: J. Wellington

Text: Redaktionen


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen