“Sveriges nio värsta företag” – anmälningar väller in
2024 11 27
Idag presenteras listan som inget svenskt företag vill hamna på.
Det handlar om Råd & Röns så kallade “skamlista” över företagen som anmälts flest gånger till Konsumentverket av kunder i Sverige.
Och på den osmickrande listan återfinns även i år stora och välkända företag som exempelvis Telenor och Klarna.
Men det är inget av dem som ligger på första plats.
Det gör istället By Métis med 529 anmälningar, rapporterar TV4 Nyheterna.
Säger upp prenumerationer
By Métis är från början ett nederländskt företag som säger sig hjälpa kunder att avsluta prenumerationer man inte längre vill ha.
Tidigare har det rapporterats att många inte ens vet om att de använder sig av tjänsten, utan blir varse först när en faktura på 400 kronor dimper ned i mejlen.
De flesta vittnar om att det inte framgått att tjänsten kostar pengar, framhöll Konsumentverket i ett uttalande i våras när klagomål började strömma in.
– Tar man Aftonbladet som exempel, det är ett par knappklick bort att säga upp den prenumerationen. Så i princip kan man säga att i många fall är det luft man tar betalt för, och man gör det ganska dyrt, säger Råd & Röns chefredaktör Daniel Kjellberg till TV4.
Låga betyg
På omdömessajten Trustpilot ligger genomsnittsbetyget för By Métis Cancellations på 2,6 av 5 och tjänsten kategoriseras därmed som “dålig”.
I ett par av recensionerna har bolaget svarat på kritiken.
– Vi vill göra avbokningen enklare för våra kunder genom att skicka ett avbokningsbrev för deras räkning. Vår tjänst är därför att skicka avbokningsbrevet, men den fortsatta hanteringen ligger utanför vårt ansvar eftersom vi inte har någon kontroll över hur organisationen hanterar det, svarar By Métis en kund som fått en faktura utan att ha vetat om att hen använt tjänsten.
Erbjudanden ser ut som fakturor
Förra årets etta, Dinbilgaranti, hamnar i år på andra plats med 369 anmälningar. Företaget anklagas för att skicka ut fakturor om att förlänga bilgarantier, men som egentligen är erbjudanden som inte behöver betalas.
Vilseledande marknadsföring enligt Konsumentverket, som även tidigare kritiserat företaget.
– Vår ambition är att leverera den mest kompetenta garantitjänsten på marknaden för fordon, framhöll företaget på sin webbplats vid förra årets lista.
LÄS MER: Många Netflix-kunder får oväntad faktura
LÄS MER: Anmälningar väller in om tre ”gratistjänster” – kostar 900 kronor
Hela listan
Här är de nio mest anmälda företagen på Råd & Röns skamlista 2024:
- By Métis (529 anmälningar)
- Dinbilgaranti (369 anmälningar)
- Bedomahalsa.com (340 anmälningar)
- Tele2 (279 anmälningar)
- Telia (227 anmälningar)
- Klarna (196 anmälningar)
- Telenor (145 anmälningar)
- Nordic Best Energi (123 anmälningar)
- Synsam (113 anmälningar)
Hela genomgången finns på Råd & Röns hemsida.
Foto: Kronofogden
Text: Redaktionen