Ny shoppingapp stormar fram i Sverige – en halv miljon har laddat ned den
2024 11 26
En dansk app dundrar in som etta på listan över Sveriges mest nedladdade appar.
Appen, som beskrivs som ett alternativ till kritiserade kinesiska Temu, kallas för GoWish och har tidigare gjort galen succé i Danmark.
Nu har den nyligen kommit till Sverige – och framgångssagan har bara fortsatt.
Över en halv miljon, närmare bestämt 535 722 gånger, har appen laddats ned via App Store, varav 172 027 bara sedan 1 oktober.
– Det är väldigt överväldigande hur snabbt svenskarna har fått upp ögonen för GoWish här så nära inpå Black Friday och jul, säger Casper Ravn-Sørensen, vd på Go Wish, i ett pressmeddelande.
En "önskelista"
GoWish uppfanns ursprungligen av det dansk-svenska postföretaget PostNord och är numera ett privatägt techbolag. Idag används appen av varannan dansk i Danmark, där den går under namnet “Ønskeskyen”.
Upplägget kallas för “Social shopping” och går ut på att användare kan skapa önskelistor, dela inspiration och önskemål samt köpa presenter till de mest förmånliga priserna online.
Totalt har GoWish nu nio miljoner användare globalt och beskrivs som “en av världens ledande appar för önskelistor”.
– Erfarenheten med våra danska användare visar att GoWish är mycket mer än bara önskelistor, utan lika mycket används som en visuell ’moodboard’ där man kan sortera och prioritera inköp för sig själv och dela med sig till sina vänner för inspiration, som sedan kan dra nytta av det och få information om var man kan köpa varorna, säger Casper Ravn-Sørensen.
"Revolutionerar presentudelningen"
Det är i samband med Black Friday och jul som GoWish har fått fäste i Sverige. Även i Norge växer appen snabbt.
– Danskarna har redan visat att vår app är långt mer än en dille, där vi år efter år är bland de mest nedladdade apparna när vi når månaderna fram till jul, så det är spännande att följa utvecklingen i vårt broderland Sverige, säger Casper Ravn-Sørensen.
Sofia Ulver, universitetslektor vid Lunds universitet och expert på digitalt konsumentbeteende, menar att GoWish motsvarar klassiska önskelistor i modern form.
– Jag tror att ungdomar och nästa generation A verkligen kommer att revolutionera presentutdelningen tack vare digitala verktyg som detta. Det finns en stor hållbarhetseffekt här som kommer att minimera de gåvor som människor slänger bort.
– Men å andra sidan är det så att allt som handlar om konsumtion leder till ytterligare konsumtion, det säger vetenskapen. En önskelista kommer att leda till fler gåvor eftersom det är en inramad, paketerad ursäkt för att få det du vill ha – men ursäkten är god om den syftar till att minska överflödig och slösaktig konsumtion, säger Sofia Ulver.
Foto: J. Larson
Text. Redaktionen