Var femte person struntar i samma vägskylt – 2 500 kronor i böter
2024 11 25
Var femte svensk bryter mot samma lag i trafiken.
Beteendet är inte bara olagligt utan även farligt, framhåller Riksförbundet M Sverige.
Konsumentorganisationen kan i en ny rapport fastslå att 19 procent av landets trafikanter struntar i att stanna vid stoppskyltar – från Skåne i söder till Västerbotten i norr.
– Att inte stanna vid stopplikten handlar inte bara om att bryta mot trafikregler, det utgör en allvarlig säkerhetsrisk för alla i trafiken, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, i en kommentar.
– Varje gång en trafikant struntar i stoppskyltarna utsätter de sig själva och andra för onödiga faror.
Viss förbättring
Även om siffrorna fortfarande är höga är utvecklingen trots allt en förbättring.
När M Sverige genomförde sin första undersökning 2013 visade det sig att hela 32 procent av trafikanterna bröt mot stopplikten.
För bara två år sedan låg siffran på 30 procent.
– Vi uppmanar alla trafikanter att vara extra uppmärksamma vid stoppskyltar, oavsett vilket fordon de kör. En enkel regel som att stanna vid stoppskyltar kan förhindra olyckor och rädda liv.
– Trafiksäkerhet är en fråga som berör oss alla, och genom att följa trafikregler kan vi tillsammans bidra till en säkrare vägmiljö, säger Heléne Lilja.
Då ryker körkortet
Den som ignorerar en stoppskylt kan, förutom att äventyra säkerheten i trafiken, åka på böter uppemot 2 500 kronor.
Utgångspunkten är dessutom återkallelse av körkortet, vilket sker när förseelsen rapporteras till Transportstyrelsen som i sin tur fattar beslutet.
Det är dock inte alltid det sker. Enligt körkortslagen kan det i vissa fall stanna vid en varning om brottet bedöms som ringa.
Andel som inte följde stopplikten per fordonsslag
Noterbart i undersökningen, som omfattar cirka 3 400 observationer i hela Sverige, är att det också är stora skillnader mellan olika trafikanter.
Den vanligaste gruppen som inte stannar vid stoppskyltar är cyklister (52 procent) medan enbart 3 procent av taxiförare ignorerar stopplikten.
Cykel |
52 % |
A-Traktor |
29 % |
Mc |
35 % |
Personbil |
20 % |
Taxi |
3 % |
Buss |
15 % |
Lastbil |
19 % |
Så har det sett ut historiskt
År | Observationer | Andel som inte stannade |
2013 |
4 672 | 32 % |
2016 |
3 162 | 23 % |
2020 |
17 000 | 25 % |
2022 |
6 000 | 30 % |
2023 |
2 600 | 23 % |
2024 | 3 400 | 19 % |
Källa: Riksförbundet M Sverige
Foto: K. Eliason
Text: Redaktionen