Så vill butiker påverka vilket godis du väljer

2024 11 23

Svenskar äter mest godis i hela världen, men butiker vill gärna påverka vilket godis du väljer.

Svenska folket är storkonsumenter av godis.

Svenskarna är rent av det folk som äter mest godis i hela världen, rapporterar SR. Vi proppar i oss 15 kilo per person och år.

Lösgodis är extra populärt.

Men butikerna vill gärna påverka vilket godis du väljer, enligt radiokanalen.

Godis viktigt – för att locka kunder

På senare tid har priserna för choklad gått upp rejält. Lösgodis är dock billigt, och det finns en anledning till att priserna på lösgodiset har hållits nere.

– Priserna har inte rört mycket på sig sedan 90-talet. Orsaken är det att butiker ofta använder pris på lösviktsgodis som en ”indragare” till butiken, säger Eivind Granås, som jobbar på Dals konfektyr och godisfabriken Aroma, till radiokanalen.

Butikerna vill alltså locka in kunder i butiken med billigt lösgodis.

Samtidigt så placerar man godiset så att kunder ska välja det som är billigt att köpa in.

– Det som butikerna gör, det är ju det att man ersätter i lösviktshyllan kanske dyr choklad med lite billigare, typiskt gelégodis, säger Eivind Granås.

Godiset är alltså strategiskt utplacerat.

– Då ser man ofta det att det mer prisvärda gelégodiset, det ligger lätt tillgängligt för allihopa, alltså typ i ditt synfält, berättar han för radiokanalen.

”Swedish candy” trendigt i världen

I Sverige finns det en lång tradition av godisätande, som har eldats på av butikernas strategiska användning av godiset för att locka kunder.

Det svenska godiset har på senare tid också fått ett stort genombrott utomlands.

”Swedish candy” har trendat i sociala medier under flera år, och människor i hela världen har börjat intressera sig för svenskt godis.

Tidigare i år varnades det till och med om en risk för godisbrist i svenska butiker – godistillverkarna hade svårt att svara upp mot den snabbt växande, globala efterfrågan.

– När den här ”Swedish Candy”-trenden satte igång ordentligt så såg vi också att även i Sverige så började intresset gå upp ytterligare. Och då började det successivt ta lite slut i hyllan. Vi hann helt enkelt inte med att producera enligt den efterfrågan som fanns, sade Niclas Arnelin, ansvarig för konfektyr på Orkla som äger Bubs, till SVT i oktober.

Foto: Agnes Jostelius

Text: Redaktionen


JUST NU: Kyla drar in över Sverige – kan bli halt på vägarna

2025 10 16

Kall luft drar in över Sverige de kommande dagarna.

I helgen sjunker temperaturen över hela landet.

På dagtid väntas termometern visa mellan fem och tio grader.

Men på natten kan stora delar av Sverige få minusgrader.

– Det ser ut som att minusgraderna skulle kunna nå ner till Halland, norra Skåne och Kronobergs län, säger meteorologen Lasse Rydqvist, rapporterar SvD.

På de flesta håll är chanserna till soligt väder goda under helgen, för att i nästa vecka slå om.

Då drar ett lågtryck in med mildare temperaturer och molnighet.

Varnar för halka i Finland

Också i Finland flaggar det Meteorologiska institutet för att minusgrader drar in.

En varning utfärdas för de bilister som inte har bytt till vinterdäck ännu.

– Det kan vara frost redan på fredag morgon och särskilt på lördag, säger Meteorologiska institutets meteorolog Helena Laakso, rapporterar Iltalehti.

– Om du inte byter däck bör du vara försiktig, särskilt på broar och på platser där det finns fukt, till exempel nära sjöar. Där kan vägen vara frusen på sina ställen.

LÄS MER: “Extremt” väderbesked i Sverige – första gången det sker

Ovanligt sen höst

Igår rapporterade marcusoscarsson.se att hösten var historiskt sen i år i norra Sverige.

I Luleå anlände den meteorologiska hösten så sent som den 4 oktober.

Det är det senaste uppmätta ankomstdatumet sedan mätningarna startade 1949.

Även i Piteå noterades den 4 oktober som dagen då hösten anlände.

– Detta är det näst senaste ankomstdatumet som observerats där, uppger SMHI.

I Piteå får man backa till 1884 för att hitta ett år då hösten kom senare.

– Detta gör att man i Luleå och Piteå nu har fått uppleva den senaste hösten på åtminstone 100 år respektive över 140 år, framhåller Klarts meteorolog Lasse Rydqvist i ett uttalande.

Läs också: Länsförsäkringar uppmanar bilister – gäller oktober och november

Foto: Master Unknown

Text: Redaktionen


16okt2025

Butikskedja ska öppna 85 nya butiker – vill utmana Ica

2025 10 16

En snabbväxande matkedja planerar för en stor expansion.

I början av året fanns det totalt 193 obemannade matbutiker i Sverige.

Sedan början av pandemin 2020 har konceptet fått ett starkt uppsving, enligt en rapport från Tillväxtverket, rapporterar SVT.

Den svenska butikskedjan med flest obemannade matbutiker är 24 Sju.

Nu storsatsar kedjan med 85 nya planerade öppningar runt omkring i Sverige.

Satsar på landsbygden

Butikskedjan 24 Sju har ett särskilt fokus på att öppna butiker på landsbygden.

– Vi öppnar elva nya butiker den närmaste dryga månaden och har därefter 74 butiker på vår att-göra-lista. 34 procent av Sveriges befolkning bor på landsbygden, som är vårt fokus, säger Joakim Assarsson, rapporterar Dagligvarunytt.

Men även om huvudfokus är landsbygdsbutiker finns butikskedjan också i de stora städerna, bland annat i Majorna i Göteborg och i Årstaberg i Stockholm.

Läs också: Flera matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

Tar över efter Ica

Medan de stora matkedjorna har en modell som passar för stora butiker, så har 24 Sju tagit fram en modell som funkar i mindre skala.

Företaget har därför stor tro på att man kommer lyckas med etableringar där andra större kedjor har tvingats slå igen, och på så sätt utmana de stora jättarna i branschen.

– De 4 000 platser som Ica lämnat kommer vi lätt att kunna ta, säger Joakim Assarsson.

Många butiker tvingas stänga

Det totala antalet butiker i Sverige minskade under 2024.

– Det svenska kedjebutiksbeståndet minskade med 327 butiker under 2024, motsvarande 2 procent. Nedgången markerar det sjätte året i rad med minskat antal butiker, uppger Handelsrådet i ett uttalande.

De butiker som däremot ökar i antal är lågprisbutiker och obemannade butiker.

– Efter en kort stabilisering under 2022 har butiksnedgången nu åter tagit fart. Samtidigt växer lågprishandeln snabbt, obemannade koncept ökar och butikernas roll omformas i takt med handelns digitalisering, säger researchkonsult Andreas Svensson från HUI Research, i ett uttalande.

Läs också: Livsmedelsjätte säger upp 16 000

Foto: E. Soares

Text: Redaktionen