Svenskars resvanor förändras kraftigt
2024 11 22
Svenska folkets resande har förändrats kraftigt under de senaste två åren.
Våra resvanor påverkades starkt av coronapandemin, och även inflationen har troligtvis påverkat den svenska reslusten.
Men nu har det vänt.
Under 2023 och 2024 har det skett en kraftig ökning i svenskarnas resande, och flera olika typer av resor har blivit mer populära, enligt Reserapporten 2024, som ges ut av Svenska Resebranschföreningen.
Ökning med 43 procent
Försäljningen av resor ökade med hela 43 procent under 2023 jämfört med året innan, och under 2024 har trenden fortsatt, enligt rapporten, som är baserad på reseföretagens årsrapporter för 2023 samt en prognos för hur det har sett ut hittills under 2024.
Researrangörer har sett en ökad försäljning med 44 procent, och resebyråer med 40 procent.
Det visar att den svenska reslusten har kommit tillbaka efter pandemin och reseföretagen har nästan återhämtat sig. Nivån är snart tillbaka där den var före pandemin.
Samtidigt har också priserna ökat.
Snittpriserna har stigit med 20 procent sedan 2019, enligt rapporten.
Trenden har fortsatt 2024
Restrenden har fortsatt under 2024, och nästan alla produktkategorier visar positiva resultat under året.
Bland annat så har försäljningen av paketresor ökat jämfört med 2023. Det visar att många resenärer är beredda att betala mer för bättre reseupplevelser.
Även charterföretagen har haft ett bra 2024 med ökat försäljning och fler resenärer.
Detsamma gäller flygtrafiken, där försäljningen av såväl utrikes- som inrikesflyg samt inrikeståg har ökat. Undantag dock för utrikeståg, som har minskat något under 2024.
Olika generationer – olika resvanor
Tidigare undersökningar visar dock att det finns stora skillnader i vilken typ av resor som föredras, beroende på vilken generation man tillhör.
Exempelvis har Generation Z andra resvanor jämfört med Millennials, enligt en undersökning från Ticket.
Båda åldersgrupperna lockas förvisso av sol och bad.
Men inom Generation Z finns det bland annat ett större intresse för äventyrsresor, medan Millennials prioriterar tid med familjen.
Millennials åker gärna till Spanien eller Thailand, medan Generation Z föredrar Portugal och Grekland.
Foto: D. Gold resp E. Jong
Text: Redaktionen