Ny typ av kamera i trafiken – införs efter nyår
2024 11 22
För snart fem år sedan fattade Transportstyrelsen beslut om att kommuner får lov att porta vissa fordon från särskilda områden.
Beslutet gällde miljökänsliga områden, så kallade miljözoner, och är en åtgärd för att minska biltrafiken i stadskärnor och därmed förbättra luftkvaliteten i berörda områden.
Sedan dess har totalt åtta städer i Sverige plus Mölndals kommun infört miljözoner av den första av tre nivåer.
Inför kameraövervakning
Vid årsskiftet går Stockholm stad vidare till miljözon klass 3 för en del av innerstaden – zonen med högst krav och där bensin- och dieseldrivna bilar är förbjudna.
I samma veva genomför huvudstaden ytterligare ett drag – man inför även en ny typ av trafikkameror som ska övervaka att reglerna följs.
Kamerorna ska registrera nummerplåtar och samla in teknisk information om fordonen, rapporterar Mitt i.
– Vem som kör är inte av intresse. Det här är en red statistikprodukt för att hjälpa staden att få en överblick, säger David Eskilsson, vd på företaget Edeva, till lokaltidningen.
Vill få en trevligare stadsmiljö
Det är just Edeva som fått uppdraget att samla in informationen. Ett avtal på 10 år har slutits med företaget.
Totalt har sex mätsystem med kameror installerats, varav tre stycken i den nya miljözonen i Stockholm City. Övriga sätts upp i huvudstadens lägre klassade miljözoner.
Enligt David Eskilsson ska informationen användas till att identifiera vem som påverkas mest av de nya reglerna.
– Målsättningen är inte 100 procents efterlevnad, utan att få en trevligare och hälsosammare stadsmiljö.
LÄS MER: Snart kan du straffas – även om du bromsar innan fartkameran
Diskuteras i flera städer
Beslutet om att förbjuda bensin- och dieselbilar i Stockholm City fattades redan i våras efter att EU-kommissionen sagt ja till förslaget.
– Miljözon klass 3 är en investering i ett city med friskare luft och mer plats för folkmyller, träd och uteserveringar, sade Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, till SVT då.
Motsvarande förslag har diskuterats i Göteborg och I Malmö har man inte stängt dörren för en sådan åtgärd.
– Vi har ingen exakt tidsplan men processen ska starta inom den här mandatperioden och vi tittar både på områden i centrala stan innanför vallgraven och nybyggda områden, sade Karin Pleijel (MP), kommunalråd i Göteborg med ansvar för stadsmiljö, till Di förra året.
Den nya projektet i Stockholm väntas landa på cirka 1,1 miljoner kronor, enligt Mitt i.
Foto: W. Kei
Text: Redaktionen