Man fick råd att åka hem för förkylning – dog i akutens väntrum

2024 11 21

En person har förlorat livet vid en akutmottagning i Umeå.

Det rör sig om en man i Umeå som tidigare sökt hjälp för hälsobesvär vid en hälsocentral.

Efter att ha skickats hem med vad personalen bedömde var en förkylning så dog han senare i akutens väntrum.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Sökte hjälp

Mannen hade sökt hjälp hos sin hälsocentral för flera olika besvär.

Han upplevde bland annat andningsbesvär, hosta och feber.

Uppmaningen från personalen var då att behandla en förkylning, och mannen åkte hem med råd om hur han skulle komma på bättringsvägen igen.

Dog i väntrummet

Mannen återhämtade sig dock inte från hälsobesvären.

Han tog sig därför in till akutmottagningen, men föll ihop i väntrummet.

Dödsorsaken har fastställts till hjärtsvikt orsakad av blodproppar i lungorna.

Inspektionen för vård och omsorg har nu för avsikt att utreda händelsen - och centralt i utredningen är varför hälsocentralen inte ställde fler frågor för att lista ut vad han hade för slags problem.

“Bristen på platser dödar”

Det är inte bara felaktiga bedömningar som tycks leda till dödsfall inom vården.

Bristen på vårdplatser bedöms även vara ett mycket stort problem.

Så mycket som 42 procent av dödsfallen i slutenvården har en tydlig koppling till brist på vårdplatser, resursbrist eller personalbrist.

Det uppger facktidningen Sjukhusläkaren.

– Bristen på vårdplatser dödar, skriver Sjukhusläkaren.

“Blir beklämd”

Sjukhusläkaren har pratat med Neil Ormedrod (V), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Uppsala.

– Jag blir beklämd, säger han om saken.

– Det visar att resursbristen inom vården är ett stort samhällsproblem som i ytterlighetsfall kostar människoliv. Vi arbetar kontinuerligt i Region Uppsala för att stärka vården och patientsäkerheten.

Utbredda problem i vården har under de senaste åren fått allt mer uppmärksamhet och återkommande krav ställs på politiker om att satsa mer resurser på vården.

Detta för att förhindra dödsfall som orsakas av felbedömningar och brist på vårdplatser.

Foto: Smallbox

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen