Kundrusning till Rusta – “Det vältes kundkorgar och hyllor”

2024 11 20

Polis har larmats till en av många Rusta-butiker som har lockat till enormt intresse.

Det är sociala medier som har bidragit till en sanslös rusning till Rustabutiker.

Butikskedjan har märkt av ett enormt intresse för en av deras produkter som har trendat på bland annat Tiktok.

Det rör sig om ett stylingverktyg för håret som bland annat har lett till att polisiär närvaro har krävts vid en av butikerna.

Det rapporterar Ttela.

Används på flera sätt

Produkten i fråga är ett stylingverktyg för håret som bland annat torkar och lockar håret.

Det handlar om en produkt som liknar Dyson Airwrap som vanligtvis kostar 6 000 kronor.

Rusta säljer den liknande produkten för 1 000 kronor - men har nu börjat sälja den för halva priset.

Det har lett till stor uppståndelse.

– Det vältes kundkorgar och hyllor, och de stod och slet i en låda flera stycken, säger en person som stod i kön till Ttela.

“Sjukaste jag sett”

Skrikande personal, bråkande kunder och allmän oreda ledde till att polisen fick larmas till en butik i Trollhättan gällande “en kampanj som urartat”.

Medarbetare trycktes upp mot hyllor och diverse hatfulla kommentarer utbyttes mellan kunder.

Bråken och hetsen chockade såväl besökande kunder som personalen.

– Det var nog det sjukaste jag sett, som taget ur en film, fortsätter kvinnan som Ttela pratat med.

Tänk på detta

Det är som bekant rea-tider i många butiker och mängder av konsumenter ger sig ut för att fynda produkter.

Konsumentverket har riktat flera tips till kunder inför vad som kan vara en svårnavigerad tid.

– Försök att hålla koll på priser över tid och jämför med hjälp av prisjämförelseverktyg på nätet, framhåller Konsumentverket.

– Företag som visar att de sänkt priset på en vara på nätet är skyldiga att ange det lägsta priset som produkten haft de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Samma gäller om priset har sänkts gradvis. 

Undersök själv

Konsumentverket fortsätter.

– Kolla om du har rätt att ångra, lämna tillbaka eller byta det du köpt. Om du handlar på nätet har du nästan alltid 14 dagars ångerrätt. I butik erbjuds du ofta bytesrätt eller öppet köp, men det är frivilligt för butiken att göra det. 

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen