Två barn tros ha kastats ut från balkong

2021 11 22

Två barn har hittats svårt skadade i Stockholm och enligt uppgifter till media misstänker man att barnen kastats ut från en balkong.

Polisen har inlett en förundersökning om mordförsök uppger Aftonbladet som rapporterar att två små barn förts till sjukhus med ambulanshelikopter.

Fruktansvärda scener

Ett mycket stort polispådrag samt räddningstjänst och två ambulanshelikoptrar har larmats till västra Stockholm. En förbipasserande skall ha upptäckt två svårt skadade barn som låg utomhus vid ett bostadshus. Barnen ska vara under tio år och enligt uppgifter till Expressen är det fruktansvärda scener på platsen.

Fallit från hög höjd

– Det är två barn som har hittats allvarligt skadade. Vi misstänker att de har fallit från hög höjd, säger Helena Boström Thomas vid Stockholmspolisen till tidningen.

– Vi kan inte utesluta att det ligger ett brott bakom händelsen, säger hon.

Tidigare ostraffad

I samband med händelsen ska en man i 45-årsåldern har påträffats i bostaden och enligt Expressen uppgifter är mannen misstänkt för inblandning. Han skall vara påträffad i ett skadat tillstånd och ska enligt uppgift vara ostraffad sedan tidigare.

Sånt här får inte hända

Stor dramatik råder i bostadsområdet.

– Jag såg massa polisbilar och ambulanser, och sedan kom en ambulanshelikopter och landade i närheten. Sånt här får inte hända, säger en kvinna i grannskapet till Aftonbladet.

Ett stort område har spärrats av och polisen är i färd med att höra grannar.

Två ambulanshelikoptrar

– Vi går ännu på vad som har hänt. Vi ska göra en teknisk undersökning och andra utredningsåtgärder. Vi kommer att ha dörrknackning, säger Stockholmspolisen till Aftonbladet.

För grannarna förvandlades söndagskvällen på ett obehagligt sätt och många känner oro för vad som har inträffat.

– Det är fullt pådrag här. Jag har sett två helikoptrar landa här. Och 13 polisbilar är på plats. Det är på gården mittemot. Först landade en helikopter och sedan gav den sig i väg. Därefter kom en helikopter till. Båda är ambulanshelikoptrar, säger han.

Två uppges gripna

Den 45-årigen mannen har gripits och misstänkt för mordförsök samtidigt som även en kvinna har gripits erfar Expressen.

Enligt DN pågår det inte någon jakt på misstänkta gärningsmän.

Arkivfoto: Polisen, FB


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen