”Blir av med pengarna” – 600 000 har handlat från samma företag

2024 11 19

Över en halv miljon svenskar handlade förra månaden från några av de mest kritiserade shoppingsajterna i branschen.

Varning efter varning har utfärdats om de kinesiska ehandelsgiganterna Temu och Shein.

Så sent som häromveckan anklagades den förstnämnda för att bryta mot flera konsumentskyddande lagar.

– Det handlar om metoder som kan anses vara vilseledande eller aggressiva och som kan ha en negativ påverkan på konsumenters köpbeslut. Det handlar också om vilken information som digitala marknadsplatser är skyldiga att ge enligt EU-rätten, framhöll Konsumentverket i ett uttalande.

Ökar i oktober

Dessförinnan har Svensk Handel gång efter annan påtalat att Temu och Shein står för en betydande del av uppgången av näthandeln – och att det måste upphöra omedelbart.

– Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter, sade Per Ljungberg, innovationschef på branschorganisationen, tidigare i oktober.

Men så har inte skett.

Tvärtom har andelen svenskar som handlat på Temu och Shein ökat – från 500 000 i september till 600 000 i oktober.

Det framgår av nya siffror från Svensk Handel.

"Fundera som konsument"

Branschorganisationen har tidigare uppmanat kunder att seriöst överväga att sluta handla från sajterna överhuvudtaget.

– Som konsument behöver du fundera över hur det är möjligt att priserna hos de kinesiska e-handelsjättarna kan vara så låga. I värsta fall kan produkterna som säljs kan vara direkt farliga, vilket påvisats av bland annat Toy Industries of Europe, sade Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i somras.

Nu understryker man även vikten av att EU sätter ned foten för att ge svenska företag möjlighet att konkurrera på lika villkor.

– För att skapa en rättvis och hållbar marknad måste vi se till att plattformsföretag verkar under samma regler och tillsyn som svenska aktörer. Svensk Handel driver på för att EU:s regelverk säkerställer rättvisa konkurrensvillkor, vilket är helt avgörande för svensk handel, säger Per Ljungberg.

Kunderna: "Blir av med pengarna"

På omdömessajten Trustpilot ligger Temus snittomdölme på 2,6 av 5. 

Nästan hälften av de drygt 30 000 av kunderna har gett lägsta möjliga betyg. Budskapet är tydligt: undvik företaget till varje pris.

– Riktigt förfärligt företag, skriver en person.

– De tvingar folk att betala för varor som man inte har fått, framhåller en annan,.

– Omdömet för temu är nu nere på botten. Handlar du här, kommer du förlora dina pengar då dom är bedragare.

För Shein är betygen betydligt bättre. Snittomdömet från 6 500 kunder ligger på 4,3 av 5.

Svarar på kritiken

Ett av regelverken som Temu och Shein anklagas bryta mot är Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.

Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken.

– Vår intention är alltid att följa lagar och regler. Konsumenter kan vara lugna när de handlar hos Temu, och dessutom dra nytta av låga fabrikspriser och som möjliggörs av att vi utesluter de mellanled som finns i den vanliga handeln, har en talesperson för Temu tidigare sagt till sajten Ehandel.

Temus pr-byrå Agera har också kommenterat anklagelserna. 

– Temu tar sina förpliktelser gentemot DSA på stort allvar och investerar fortlöpande för att stärka efterlevnaden och värna konsumenternas intressen på vår plattform. Vi kommer att samarbeta fullt ut för att nå vårt gemensamma mål i form av en säker och betrodd marknadsplats, framhåller pr-byrån i en kommentar till sajten Market.

På sajten Trustpilot skriver Temu att man följer ”strikta policyer” för att säkerställa produkternas kvalitet.   

– Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet.

Foto: C. Hume

Text: Redaktionen


Många svenskar får detta sms just nu – radera direkt

2024 11 18

Ett nytt bedrägeri-meddelande når många just nu.

Bedrägerier är alltjämt ett betydande samhällsproblem.

Nu cirkulerar ett nytt bedrägeri-sms som många svenskar får.

Det rör sig om ett bluffmeddelande som uppmanar till att ta kontakt för att en faktura är på väg att förfalla.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Bedragarna utger sig vara från Sergel Inkasso.

Så här lyder meddelandet som sprids:

– Hej! Förfallodatumet på din faktura har utlöpt. Var god kontakta oss för att undvika påminnelseavgifter.

Därefter följer ett telefonnummer som alltså inte går till Sergel Inkassos kundtjänst.

Den som får meddelandet bör inte följa några uppmaningar utan istället radera sms:et omgående.

Sergel Inkasso varnar

Även Sergel Inkasso har gått ut med en varning för att uppmärksamma kunder på bedrägeriförsöken.

– Vi vill varna för bedrägeriförsök där personer utger sig för att vara från Sergel. Dessa försök kan ske genom sms, mejl och telefonsamtal, varnar bolaget.

– Om du blir ombedd att identifiera dig med Bank-ID, vänligen se till att begäran kommer från Sergel eller Sergel Kredittjänster AB.

“Tänk på detta”

Sergel Inkasso fortsätter.

– Använd endast betalningsuppgifter som tydligt framgår på ditt inkassokrav eller när du loggar in på Mina Sidor. Var noga med att alltid kontrollera att Sergel är angiven som betalningsmottagare.

På många sätt

Det finns många olika sätt som bedragare försöker lura folk på pengar på.

Under de senaste åren har bedrägeriförsök via sms, mejl och telefonsamtal varit vanligt förekommande.

Bedragarna försöker då få offret att lämna känsliga personliga uppgifter genom att vagga in dem i en falsk trygghet, exempelvis genom att låtsas vara kända företag eller myndigheter.

Bank-ID och Swish används ofta för att överföra pengar och banker samt polisen går ut med återkommande varningar som uppmanar allmänheten till att vara försiktiga med känsliga uppgifter.

Sund skepsis och att hålla sig uppdaterad är en god grund för att undvika att bli lurad.

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Moskva attackerat

2024 11 18

Rysslands huvudstad uppges vara under attack.

Under natten till måndagen har Rysslands luftförsvar skjutit ned totalt 59 ukrainska drönare, hävdar landets försvarsdepartement.

Flera av dem ska ha skjutits ned i olika distrikt i huvudstaden Moskva, framhåller borgmästaren Sergej Sobyanin på Telegram.

Uppgifterna är obekräftade av västerländsk media. 

Ukrainas militär har inte heller kommenterat attackerna, vilket den inte har för vana att göra.

– Kyiv har ofta sagt att dess drönarattacker inuti Ryssland är inriktade på infrastruktur som är nyckeln till Moskvas krigsinsatser och är ett svar på Rysslands fortsatta attacker mot Ukraina, rapporterar Reuters efter nattens händelser.

Ytterligare tre regioner

Drönarna över Moskva påstås ha skjutits ned över Remenskey- respektive Pavlovsky Posad-distriktet.

Utöver attackerna mot huvudstaden uppger Ryssland att man även försvarat sig mot drönare över regionerna Kursk, Belgorod och Tula.

– Enligt preliminär information finns det inga skador eller skadade på platsen där resterna föll, uttrycker Sergej Sobyanin.

Timmar efter USA:s klartecken

Nattens uppgifter kommer enbart några timmar efter att USA sägs ha gett grönt ljus till Ukraina att använda sig av amerikanska vapen för att slå till mot mål långt inne i Ryssland.

President Joe Bidens administration har upphävt de restriktioner som hindrat Ukraina från att använda vapen som levererats av USA för att slå till djupt in på ryskt territorium.

Det uppger tre källor som är bekanta med ärendet, vilket innebär en betydande förändring av USA:s politik i konflikten mellan Ukraina och Ryssland.

Ukraina planerar att genomföra sina första långdistansattacker under de kommande dagarna, sade källorna, utan att avslöja detaljer på grund av operativa säkerhetsproblem, rapporterar Reuters.

Massiv attack mot Ukraina

Den påstådda attacken äger även rum blott en dag efter att Ryssland genomfört en massiv robot- och drönarattack mot olika städer runtom i Ukraina.

Flyglarmet ljöd i hela landet under söndagen och även grannlandet och Natomedlemmen Polen aktiverade sina styrkor. 

– På grund av den massiva attacken från Ryska federationen med kryssningsmissiler, ballistiska missiler och obemannade flygfarkoster på föremål belägna bland annat i västra Ukraina, har polska och allierade flygplan börjat operera i vårt luftrum, uppgav den polska försvarsmakten på X.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen