SAS-plan har tvingats vända
2024 11 15
Ett SAS-plan har tvingats vända om på torsdagskvällen.
Det rör sig om ett plan som hade lyft från Arlanda och satt kurs mot Miami i USA.
Över Grönland tvingades piloterna avbryta rutten och vända hemåt igen.
Anledningen ska vara att man stött på hård turbulens.
Det rapporterar TV4.
“Hård turbulens”
Planet befinner sig enligt Flightradar nu över Island.
Ingen av de 254 passagerarna ombord ska ha kommit till skada fysiskt.
– Planet har blivit utsatt för ganska hård turbulens och då måste man utföra en omfattande undersökning av det, säger SAS presschef Alexandra Lindgren Kaoukji till TV4.
“Sätter in specialteam”
Presschefen förklarar vidare att man nu sätter in ett “specialteam” för att stötta passagerarna.
– Vi bistår med det vi kan och ser till att de mår bra och kommer till hotell när de känner att de kan det, säger hon.
Enligt Aftonbladet kommer planet att landa på Kastrup nu i kväll.
Tidningen har pratat med en av passagerarna.
– Planet vek sig, alla lösa föremål och dryck flög upp i taket. Ingen i personalen har varit med om liknande, den ena flygvärdinnan har jobbat i 35 år.
Det är turbulens
När flygplan utsätts för kraftig turbulens så är det rutin att avbryta rutten och återvända.
Vinden blåser sällan med samma hastighet hela tiden utan den ändrar sig på ett stötvis, oregelbundet sätt både till sin riktning och hastighet.
Det är känt som turbulens.
– Beroende på hur markytan ser ut bildas oregelbundna virvelrörelser som blandar luften i de lägsta delarna av atmosfären, förklarar SMHI.
– Turbulensen är alltså större över städer och i bergstrakter än över hav och över stora slätter.
Det påverkar
Turbulensen beror också på tiden på dygnet, dagtid eftersom solens uppvärmning av jordytan kan vara ojämnt fördelad och under natten uppkommer ofta ett kallare skikt nära jordytan som undertrycker turbulensen där.
– Turbulensens häftighet beror även på vindstyrkan. Ju kraftigare vind desto häftigare blir stötarna då luften passerar över markens ojämnheter och desto större blir turbulensen och byigheten, fortsätter SMHI.
– Mycket kraftig turbulens eller så kallade luftgropar kan också uppträda i åskmoln. Det är de kraftiga vertikalvindarna i åskmolnen som ger sig till känna som turbulens. De kan uppgå till 10-40 m/s och vara både uppåt- och nedåtriktade.
Foto: Fabian N
Text: Redaktionen