Netflix-varning: Håll utkik efter detta sms
2024 11 11
Netflix-kunder bör vara redo på att få bluff-sms.
Nu utfärdas en ny bedrägeri-varning.
Under den senaste tiden har flera personer fått sms från personer som utger sig komma från Netflix.
Bedragarna låtsas vara streaming-jätten för att lura folk på pengar - och det finns ett meddelande som man bör se upp med.
Det rapporterar Råd & Rön.
Se upp för detta
Personer som har drabbats av bedrägeriförsöket har hört av sig till Råd & Rön.
Så här lyder meddelandet som man alltså bör se upp för:
– Din senaste betalning avvisades. Bekräfta din betalningsinformation eller så kommer kontot att stängas av.
Därefter följer en länk som bedragaren vill att du ska klicka på.
Det rör sig om ett bedrägeri och den som får meddelandet ska radera det direkt och inte följa några uppmaningar.
Vinst för Nordea
Varje dag drabbas människor av bedrägeriförsök.
Ofta används Swish och Bank-ID som metoder för att få offret att identifiera sig och skicka över pengar.
I dagarna har en dom gått i mål om en banks skyldigheter vid Swishbedrägerier.
– En konsument blev i början på januari 2023 utsatt för ett bedrägeri. Bedragarna lurade konsumenten att först föra över pengar från sitt sparkonto till sitt personkonto, att därefter höja Swishgränsen från 5 000 kr till 100 000 kr och slutligen att föra över 100 000 kr via Swish till en för konsumenten okänd person, en så kallad målvakt, förklarar Stockholms Tingsrätt.
Väckte talan
Konsumenten, som företrätts av Konsumentombudsmannen, väckte talan mot banken.
Enligt konsumenten skulle banken i första hand vara skyldig att återställa konsumentens konto, eftersom det inte fanns något giltigt samtycke från konsumenten att överföra pengarna till målvakten och överföringen därför var obehörig enligt betaltjänstlagen.
Nu har domen fallit, och banken - Nordea i det här fallet, behöver inte ersätta den drabbade.
Förklarar beslutet
Stockholms Tingsrätt förklarar beslutet:
– I sin dom har tingsrätten kommit fram till att bankens överföring från konsumentens konto till målvakten inte varit obehörig enligt betalningstjänstlagen, eftersom överföringen har skett på begäran av konsumenten. Banken är alltså inte skyldig att återställa konsumentens konto.
Foto: S. Özer resp B. Tromp
Text: Redaktionen